Propellrar till Cox

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guzzten
    • okt 2006
    • 205

    #1

    Propellrar till Cox

    Jag har införskaffat mig 2 stycken Coxar. en 0.49 (svart hus) och en 0.51 (rött hus). till dessa har jag blandat "dunderhonung", 30% nitro. MEN, man behöver ju propellrar till dom.... var i landet kan man hitta lämpliga snurror? det rör sig om 5x4, 6x3 och 6x4.

    Den ena, den "lilla svarta" ska jag sätta på taket på min Blue Phenix och behöver även en tank till denna, ca 30 ml. Det går den ca 10 minuter på , så det borde räcka. Var kan man hitta en "köpetank" i den storleken?

    Man tackar på förhand!

    Guzzten
  • Ripa
    • maj 2006
    • 698

    #2
    Hej Anders!

    Prova hos Anders på Modelcraft i Malmö.

    Propellrar från Master Airscrew finns i de storlekar du söker

    6x4 här

    Jag är ganska så övertygad om att du även kan få tag i en tank på samma ställe.

    Mvh
    Mats
    Ripa Mfk Välkommen till Ripa MFK, din modellflygklubb på nätet. Läs våra inspirerande artiklar, se våra senaste flygningar och upplev gemenskapen. Vi ses på fältet flera gånger om året! Säsongen […]
    Senast redigerad av Ripa; 2010-01-12, 22:41.
    Tro inte på allt du hör,
    det finns alltid tre sidor på varje historia,
    din, deras, och den sanna

    Kommentar

    • jaka
      • maj 2007
      • 1484

      #3
      Hej!
      Black Widow och Killer Bee!

      7x4 är för stort! 5x3 eller 6x3 är det som gäller.
      Det finns snurror att köpa på e-Bay eller hos amerikanska handlare.

      Kommentar

      • Ripa
        • maj 2006
        • 698

        #4
        Ursprungligen postat av jaka
        7x4 är för stort! 5x3 eller 6x3 är det som gäller.
        Det finns snurror att köpa på e-Bay eller hos amerikanska handlare.
        Tack för tipset Jan, det hade jag ingen aning om, då får jag också byta
        6x4 har dock fungerat för mig och mina Coxmotorer de senaste 20 åren.
        Man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt.

        Mvh
        Mats
        Ripa Mfk Välkommen till Ripa MFK, din modellflygklubb på nätet. Läs våra inspirerande artiklar, se våra senaste flygningar och upplev gemenskapen. Vi ses på fältet flera gånger om året! Säsongen […]
        Tro inte på allt du hör,
        det finns alltid tre sidor på varje historia,
        din, deras, och den sanna

        Kommentar

        • Guzzten
          • okt 2006
          • 205

          #5
          Mina morötter är Cox Tee Dee 0.49 och 0.51. Inga "snik" med baklockstank, hehe. I manualen står det 4x4, 5x3, 5x4, 6x3 och 6x4. Den ska , enl manualen, varva ca 13800 med en 6x4.

          Jag tittade runt lite på olika shoppar i går och ser att APC har 4,25x4,25 högvarvs elsnurror. Finns även större. Skulle inte dessa gå att använda? Eller är det så att dom bara tål 25000 varv på en elmotor?

          Guzzten

          Kommentar

          • Michael
            • maj 2006
            • 1742

            #6
            6x3 är en väldigt lämplig storlek om du ska dra upp en seglare. Stor diameter och liten stigning ger mycket dragkraft vid låg fart, precis vad som behövs.

            Kommentar

            • jaka
              • maj 2007
              • 1484

              #7
              Hej!
              ...Ja haaa! Tee Dee!! samma snurror! 5x3 eller 6x3!
              COX gjorde väldigt bra gråfärgade snurror på sextitalet. Försök att få tag på sådana om du vill ha bra prestanda. Man hittar sådana rätt ofta på e-Bay

              Kommentar

              Arbetssätt...