Vilket lim till bixler?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Defuncta
    • maj 2012
    • 563

Jag har loctite superlim med men de e väl inte samma som ca? Epoxy blev väl för hårt soch släppte från epo matrialet?

Kommentar

• jocke1963
      • dec 2007
      • 2709

Jodå, Loctite superlim är ett CA-lim. Bixlern är väl i EPO?, så då bör det funka. Kolla bara genom att limma en liten klutt på ett "okritiskt" ställe, så att limmet inte smälter foamen. Vanlig CA smälter nämligen vanlig cellplast/frigolit, då måste man ha "foamsafe-CA".

På stora skarvar är väl inte epoxy idealiskt, pga sin hårdhet/sprödhet, men ffa är det mycket tyngre än andra limsorter.
      Men till roderhorn funkar det utmärkt, har det på flera av mina kärror, har hållit bra i många år, inga tecken på utmattning/sprickor..

Kommentar

• Fluf
        • jul 2012
        • 1580

Till min Bixler använde jag mig av Clear Foam Glue (Medium Cure)
        http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=17535

Runt om till allt limmande (motorfästet var redan limmat). Trevligt segt och återflexande för att följa med rörelsena.

Ta gärna en kik på vad jag har gjort med min Bixler än så länge

Kommentar

• Timtimtim
          • apr 2012
          • 838

Vad är det för skillnad på vanlig CA och CA foam safe? tror min är limmad med foam safe...

Kommentar

• MrOvanhill
            • jan 2008
            • 468

Ja. Foam-Safe är blandad för att utveckla mindre värme vid härdning om jag inte missminner mig. Det var någon jag träffade för ett tag sedan som var insatt i kemin bakom CA-lim och han förklarade att CA i sig inte påverkar cellplast, men temperaturen som blir när den härdar i sin tur smälter plasten. Därav blandar man limmet för lägre aktivitet eller nåt sånt. Resultatet är väl egentligen bara ett långsammare lim, tror jag.

Kommentar

• Timtimtim
              • apr 2012
              • 838

Okej låter väl helt ok, drog på lite extra nu på skarvarna så inte kärran går sönder i luften

Kommentar

Arbetssätt...