Bixler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke1963
    • dec 2007
    • 2709

Ursprungligen postat av frznlogic
    Mörkt genomsynligt orange innan och blekt gult efter det torkat. Samma?
    Nä, helt klart innan men jo, blekt gult efter härdning.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• freddan_6
      • aug 2006
      • 2655

PU-lim är gorilla glue. Vissa tillverare (Casco, Bostik) har oren produktion gissar jag, därav färgen. Andra märken (Sikabond) blir mer antikvit.
      mvh //Fredrik
      fredrik

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Det har säkert sagts tidigare men det förtjänar ändå att upprepas - limmar man med PU-lim så måste delarna sitta ihop riktigt under härdningen annars kan dom "lyfta" från varandra p g a skumningen.
        Sen ställer jag mig lite tvekande till Fredriks gissning om "oren" produktion hos Casco och Bostik... Det kanske är någon skillnad rent kemiskt istället som ger olikheterna.
        Hälsningar
        Roger

Kommentar

• frznlogic
          • aug 2012
          • 176

Re: Bixler

Jag tror mer på att gorilla glue färgsätts för att matcha deras brand, limmet är bärnstensfärgat och deras förpackning är orange / bärnstensfärgad.

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

Kommentar

• dvogonen
            • jul 2012
            • 491

Sv: Bixler

Limmet är ju i första hand till för att limma trä, så det är inte så konstigt att de färgar det brunt. Till skillnad från andra trälimmer som kryper in i trät och gör sig bäst ofärgat så expanderar PU-lim och blir till vitt skum som fyller ut ojämnheter. Obehandlat ser det ungefär ut som nytt virke, men om man behandlar med lack eller olja blir träet ljusbrunt och skarven förblir vit.
            Det som är konstigt är väl att Casco och andra inte färgar sitt PUlim.

Kommentar

Arbetssätt...