Tyngdpunt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • grand14
    • aug 2012
    • 73

    #1

    Tyngdpunt

    Hur räknar man ut var tyngdpunkten på vingen ska ligga?
  • LIP
    • maj 2006
    • 1315

    #2
    25-30% av vingens medelkorda mätt från vingens framkant.

    Kommentar

    • freddan_6
      • aug 2006
      • 2655

      #3
      Vilken slags plan?
      Kort kropp -> längre fram
      Flygande vinge -> lägre fram
      Lång kropp och du ska hovra -> längre bak.


      Kommentar

      • Petrik59
        • jan 2008
        • 80

        #4
        Aircraft Center of Gravity Calculator


        Flying wing CG calculator

        Kommentar

        • Michael
          • maj 2006
          • 1742

          #5
          Om du bygger ett flygplan från ritning, byggsats eller som någon typ av (A)RTF så brukar det finnas en rekommenderad tyngdpunktangivelse. Utgå från den! Att väga av planet genom att balansera det på fingertopparna brukar vara tillräckligt noggrannt.

          Har du ingen tyngdpunktangivelse att utgå från kan du använda något enkelt program enligt förslag ovan som ger en hint om ett tyngdpunktsläge att utgå från. Det brukar fungera bra för de flesta geometrier. Något som är värt att tänka på är att tyngdpunktsläget delvis har att göra med personliga preferenser. Det enda man måste vara försiktig med är att tyngdpunkten inte ligger förlångt bak, då kan flyplanet bli instabilt och praktiskt taget oflygbart.

          För ett flygplan med rak, rektangulär vinge fungerar det i praktiken alltid att inledningsvis lägga tyngdpunkten på ca. 25% av vingkordan. Från det läget kan man börja experimentera med att flytta tyngdpunkten i små steg, framåt eller bakåt beroende på hur man vill att flygplanet ska uppträda. Ibland tycks folk tro att det finns ett optimalt tyngdpunktsläge och försöker med mer eller mindre avancerade metoder mäta in det läget på 1/10 mm när. Detta är helt onödigt eftersom det är den egna flygstilen som är avgörande och det exakta tyngdpunktsläget måste bestämmas genom praktiska prov.

          Kommentar

          • Thomas

            • jun 2006
            • 7673

            #6
            Som sagt... var lägger man tyngdpunkten??
            Klicka på bilden för större version

Namn: HallDownload.jpg
Visningar: 4
Storlek: 49,5 KB
ID: 491854
            Retroholic!

            Kommentar

            • Michael
              • maj 2006
              • 1742

              #7
              Ursprungligen postat av Thomas
              Som sagt... var lägger man tyngdpunkten??
              [ATTACH=CONFIG]34935[/ATTACH]
              TjenaThomas!
              Är det en Hall Bulldogg frågan avser kanske nedanstående ritning kan ge viss vägledning (Dumas byggsats)

              Klicka på bilden för större version

Namn: a2204055-135-bulldog2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,0 KB
ID: 491855

              Kommentar

              • LIP
                • maj 2006
                • 1315

                #8
                Intressant att veta hur du räknar ut medelkordan på den vingen.:stupido2:

                Hmmm,

                Du får väl summera ihop alla spryglars korda och dividera i antalet spryglar, borde väl få en hyfsat rätt medelkorda.:icon_winkle:

                Kommentar

                • Flahultarn

                  • jan 2012
                  • 489

                  #9
                  Sitter med liknande problem när jag försöker verifiera CG på mitt Cub-bygge. Har ju egentligen bestämt var jag vill ha den men det skulle ju kännas bra om det stämmer överens med det kalkylerade värdet också... I mitt fall är det hur man anger stabbens mått. Sen har jag ingen aning om hur jag ska välja värde för "Static Margin"?? "Stabilizer Efficiency" antar jag är Standard?? Och, jag antar att kontrollytorna räknas in i värdena...?

                  Är det helt enkelt ett värde på stabbens yta man är ute efter? Isf är jag med och kan fingera något motsvarande...
                  Någom % hit och dit för Static margin slår ju direkt några mm så här skuklle lite input vara välkommet!

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Cubvarde_wing-calcul.png
Visningar: 1
Storlek: 107,1 KB
ID: 491864Klicka på bilden för större version

Namn: hor-stabbe.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,5 KB
ID: 491865

                  Kommentar

                  • LIP
                    • maj 2006
                    • 1315

                    #10
                    Cubben har ingen bärande stabbe, du behöver inte räkna in den i den bärande ytan för att bestämma tyngdpunkten.

                    Eftersom cubben har en rektangulär vinge så kan du börja med att lägga tyngdpunkten på ca 25% av vingens korda och eventuellt justera tyngdpunkten därifrån efter att du flugit den ett antal gånger när du vet hur den beter sig.

                    Friflygande modeller brukar ha bärande stabbe men då brukar tyngdpunkten ligga på ca 50% av vingens korda.
                    En friflygande modell flyger med konstant fart och därför fungerar det bra med bärande stabbe.

                    Kommentar

                    • Thomas

                      • jun 2006
                      • 7673

                      #11
                      Ursprungligen postat av LIP
                      Cubben har ingen bärande stabbe, du behöver inte räkna in den i den bärande ytan för att bestämma tyngdpunkten.

                      Eftersom cubben har en rektangulär vinge så kan du börja med att lägga tyngdpunkten på ca 25% av vingens korda och eventuellt justera tyngdpunkten därifrån efter att du flugit den ett antal gånger när du vet hur den beter sig.

                      Friflygande modeller brukar ha bärande stabbe men då brukar tyngdpunkten ligga på ca 50% av vingens korda.
                      En friflygande modell flyger med konstant fart och därför fungerar det bra med bärande stabbe.
                      Ja, och då stabben är bärande på en friflygande modell så vill den lyfta häcken, alltså trycka ner nosen. Detta kan man då kompensera med att flytta tillbaka tyngdpunkten och lyfta nosen.

                      Så tänker i alla fall jag...
                      Retroholic!

                      Kommentar

                      • LIP
                        • maj 2006
                        • 1315

                        #12
                        Ursprungligen postat av Thomas
                        Ja, och då stabben är bärande på en friflygande modell så vill den lyfta häcken, alltså trycka ner nosen. Detta kan man då kompensera med att flytta tillbaka tyngdpunkten och lyfta nosen.

                        Så tänker i alla fall jag...
                        Skulle ha gjort detta förtydligande jag också men då jag har tagit på mig det ansvarsfulla uppdraget att grädda havrekexen som frugan håller på att baka var jag tvungen att avsluta inlägget snabbt.
                        För nåde mig om jag skulle bränna några kex.:sarcastic:

                        Kommentar

                        • bokis
                          • maj 2006
                          • 5041

                          #13
                          Ursprungligen postat av LIP
                          Skulle ha gjort detta förtydligande jag också men då jag har tagit på mig det ansvarsfulla uppdraget att grädda havrekexen som frugan håller på att baka var jag tvungen att avsluta inlägget snabbt.
                          För nåde mig om jag skulle bränna några kex.:sarcastic:
                          Där kan man snacka om livserfarenhet!:lollypop:
                          // Bokis

                          ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                          (nu även med biskvier!)

                          Kommentar

                          • Pekkala
                            • maj 2006
                            • 1159

                            #14
                            Ursprungligen postat av LIP
                            Skulle ha gjort detta förtydligande jag också men då jag har tagit på mig det ansvarsfulla uppdraget att grädda havrekexen som frugan håller på att baka var jag tvungen att avsluta inlägget snabbt.
                            För nåde mig om jag skulle bränna några kex.:sarcastic:
                            Ser fram emot kexleverans till julafton :lollypop:
                            MVH/Christer

                            Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

                            Kommentar

                            • LIP
                              • maj 2006
                              • 1315

                              #15
                              Ursprungligen postat av bokis
                              Där kan man snacka om livserfarenhet!:lollypop:
                              Tjaa, gift i 44 år säger väl något. :man_in_love:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...