Tyngdpunt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Till svaret på Thomas eventuella fråga om Hall Bulldog, så kan man rita av vingens profil på en pappskiva och helt enkelt mäta fram tyngdpunkten på pappskivan med nål och tråd. Där vingen väger horisontellt är tyngdpunkten och därmed även medelkordan. Kan vara enklare än att räkna ut tyngdpunkt för varje sprygel och sen summera.

Kommentar

• LIP
      • maj 2006
      • 1315

Ursprungligen postat av freddan_6
      Till svaret på Thomas eventuella fråga om Hall Bulldog, så kan man rita av vingens profil på en pappskiva och helt enkelt mäta fram tyngdpunkten på pappskivan med nål och tråd. Där vingen väger horisontellt är tyngdpunkten och därmed även medelkordan. Kan vara enklare än att räkna ut tyngdpunkt för varje sprygel och sen summera.
      Undrar om inte du har ett tankefel här.

Varför måste du räkna ut tyngdpunkten på varje sprygel......?

Det räcker väl med att summera profilernas/spryglarnas korda och sedan dividera med antalet spryglar, då får du medelkordan på vingen som du sedan räknar ut tyngdpunkten på, dvs. 25-30% av medelkordan.

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Ursprungligen postat av LIP
        Undrar om inte du har ett tankefel här.

Varför måste du räkna ut tyngdpunkten på varje sprygel......?

Det räcker väl med att summera profilernas/spryglarnas korda och sedan dividera med antalet spryglar, då får du medelkordan på vingen som du sedan räknar ut tyngdpunkten på, dvs. 25-30% av medelkordan.
        Jo det stämmer om sprygelavståndet är likformigt. Jag är inte 100% säker på att det var det. om det är olika sprygelavstånd får man räkna ut arean mellan varje sprygelpar och summera kordan på dessa för att få fram medelkorda.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
          • 7673

Hmm...
          Det verkar enkelt, men vänta bara tills någon förklarat det!
          Jag tror jag uppskattar lämplig tyngdpunkt, flyttar fram den en aning och provar.
          Borde ligga ungefär cirka här:
          Klicka på bilden för större version

Namn: HallDownload1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 50,3 KB
ID: 491872
          Retroholic!

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
            • 489

Ursprungligen postat av LIP
            Cubben har ingen bärande stabbe, du behöver inte räkna in den i den bärande ytan för att bestämma tyngdpunkten.

Eftersom cubben har en rektangulär vinge så kan du börja med att lägga tyngdpunkten på ca 25% av vingens korda och eventuellt justera tyngdpunkten därifrån efter att du flugit den ett antal gånger när du vet hur den beter sig.

Friflygande modeller brukar ha bärande stabbe men då brukar tyngdpunkten ligga på ca 50% av vingens korda.
            En friflygande modell flyger med konstant fart och därför fungerar det bra med bärande stabbe.
            Låter ju bra att jag inte behöver bekymra mig så mycket, men nyfiken som jag är mina frågor står obesvarade och några ytterligare lyckades tillkomma... och jo – jag är nybörjare...

Vad utmärker/skiljer en bärande stabbe från en icke bärande?
            Vad är en friflygande modell?

Och så,
            vilket värde för "Static Margin" ??
            "Stabilizer Efficiency" antar jag är Standard??

Frågar man inget får man inget veta

Kommentar

• Michael
              • maj 2006
              • 1742

Vid en korrekt beräkning av ett lämpligt tyngdpunktsläge måste man ta hänsyn till effekter som exempelvis vingens nedsvep av luftströmmen över stabben och liknande. De beräkningsprogram man hittar på nätet gör normalt sett inte detta utan beräknar endast flygplanets geometriska neutralpunkt utan någon aerodynamisk hänsyn. Det gör att beräkningsresultaten blir väldigt ungefärliga.

Betydligt bättre är enligt mitt förmenande att utgå från modeller liknande den man själv håller på med och se efter var den experimentellt utprovade tyngdpunktsläget ligger. Ska man exempelvis bygga en Cubb så finns det dussintals bruksanvisningar på nätet för olika byggsatser och ARF:er som alla innehåller en uppgift om rekommenderat tyngdpunktsläge. Utgå från sådan uppgifter hellre än de väldigt approximativa "tyngdpunktsberäkningsprogrammen". Gör man en sådan undersökning för en vanlig J-3 Cub finner man att de rekommenderade tyngdpunktslägen ligger på ca 1/3 av vingkordan mätt från vingens framkant.

Det finns ingen anledning att krångla till saker i onödan...

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                • 7673

Nu snackar vi bärande stabbe...!

Klicka på bilden för större version

Namn: westland-lysander-observation-03[1].png
Visningar: 1
Storlek: 191,5 KB
ID: 491875
                Retroholic!

Kommentar

• Mr J
                  • maj 2006
                  • 4130

Ursprungligen postat av Thomas
                  Nu snackar vi bärande stabbe...!

[ATTACH=CONFIG]34964[/ATTACH]
                  Nämen fy! Det ser ju ut som en mid-air mellan en Avro Lancaster och en Westland Lysander... :sarcastic:

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                    • 7673

Njae, nästan... http://www.ww2incolor.com/britain/P-12.html
                    Retroholic!

Kommentar

• jaka
                      • maj 2007
                      • 1484

Hej!
                      Trassla inte in dig i en massa engelska utryck och formler! Det behövs inte!
                      Alla konventionella kärror har tyngpunkten placerad på 25-30% (ungefär) av ving kordan. Korda är vingens bredd.
                      I ditt fall är det enkelt efterssom du har en konstantkordavinge (en vinge med samma korda/bredd längs hela spännvidden).
                      Du placerar då lämpligen tyngdpunkten på ca 25% vingens bredd.

Så här gör jag när jag kollar tyngdpunkten: Jag märker ut på vingens undersida var tyngpunkten bör/ska vara, exempelvis 25% av vingens korda. Jag märker ut med två prickar på vingens undersida med tuschpenna/eller en bit tejp och håller modellen med två fingrar under vingen. Modellen ska i detta läge väga jämnt eller rättare sagt, nosen ska peka aningen nedåt...där är tyngpunkten.Observera att tanken ska var tom. Väger planet inte inte jämnt här så flyttar jag servon eller acc tills planet väger jämnt.
                      Sedan flyger jag och kollar om tyngpunkten känns bra. Gör jag inte det flyttar jag acc eller servon och flygtestar igen. Så där håller jag på tills jag är nöjd.
                      Senast redigerad av jaka; 2013-01-04, 11:43.

Kommentar

• Fyhren
                        • nov 2006
                        • 316

Hej

Vi kanske skall skilja på tyngdpunkt och lyftkraftscentrum.

Den punkt där lyftkraften har sitt centrum beror på den aerodynamiska utformningen dvs den fysiska formen. Tyngdpunkten är den punkt som är centrum för tyngdkraften. Tyngdpunkten kan enkelt beräknas och enkelt kontrolleras på en del av planet eller hela planet, medan lyftkraftscentrum måste laboreras fram praktiskt i en vindtunnel sannolikt eftersom beräkningar blir väldigt komplicerade och ändå ganska ungefärliga.

Det sk. "static margin" som berördes tidigare är avståndet mellan dessa två punkter enkelt uttryckt.

Så har jag uppfattat problematiken utan att vara skolad på området, men en del har man ju läst.

Hälsningar
                        Peder Fyhr
                        flyger i
                        Eslövs mfk

Kommentar

• jaka
                          • maj 2007
                          • 1484

Hej!
                          Jag tror han bara var ute efter att hitta tyngdpunkten! Och den ligger som bekant alltid någonstans mellan 25-30% av vingens korda.
                          Och i hans fall är det ju enkelt att hitta tyngpunkten då vingen är jämnbred.

Kommentar

• Kenneth E
                            • okt 2006
                            • 3445

Han har inte berättat för oss vilken design vingen har.

Därför kan vi inte i heller ge honom ett svar.

Gör en pappers svala och prova dig fram om konfigurationen är avancerad.

Kommentar

• Fluf
                              • jul 2012
                              • 1580

Printa på papper och mät med linjal för att skala upp, eller räkna pixlar i MS Paint och skala upp.

Jag räknade i pixlar här då jag inte vet vilken skala planet skall vara i, om vingen är 470pixlar från tipp till "knäcken" och 209px från leading till trailing edge (sorry inte fått ordning på svenska termer ännu). Då skulle det resultera i att mitten på vingen är 96px från leading edge och MAC då dubbbelt upp 192px.

Och CG bör vara 48px (25%) till 58px (30%) från leading ledge?

Tänkte jag fel nu?

Klicka här för större bild;
                              Senast redigerad av Fluf; 2013-01-23, 12:55.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                                • 7673

Mja, vet i 17 hur du tänker riktigt...
                                Den gula linjen är...??
                                Den vita linjen är...??

209 px bred vinge ger ju att CG bör ligga på 52 px från framkanten OM VINGEN VARIT RAK.
                                Nu har den ju liiite osymmetrisk form, och då stökar det till sig en aning.
                                Det blir nog lite ´trial & error´ vid första starten, tyngdpunkt långt fram och se vad som händer...
                                Retroholic!

Kommentar

Arbetssätt...