Tyngdpunt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr J
    • maj 2006
    • 4130

    #31
    Eller så går du på Dumas's ritning och svänger ihop ett litet kastplan i Depron...

    Kommentar

    • LIP
      • maj 2006
      • 1315

      #32
      Jag spånar,

      Om du lägger ihop kordan vid vingroten + Kordan där vingen är som bredas + yttersta sprygeln och dividerar det med 3, det värde som du får då = x korda mäter du fram på vingen och där lägger tyngdpunkten ca 25-30% från framkant.

      Gör detta på bägge vinghalvorna och dra en rät linje emellan punkterna, då får du reda på var tyngdpunkten är vid vingroten.

      Är jag ute och cyklar... eller?

      Kommentar

      • Thomas

        • jun 2006
        • 7673

        #33
        Ursprungligen postat av Mr J
        Eller så går du på Dumas's ritning och svänger ihop ett litet kastplan i Depron...
        "Svänger ihop"??
        Ja ja, som om jag inte hade nog med bry med det jag bygger...
        Retroholic!

        Kommentar

        • Fluf
          • jul 2012
          • 1580

          #34
          Ursprungligen postat av Thomas
          Mja, vet i 17 hur du tänker riktigt...
          Den gula linjen är...??
          Den vita linjen är...??

          209 px bred vinge ger ju att CG bör ligga på 52 px från framkanten OM VINGEN VARIT RAK.
          Nu har den ju liiite osymmetrisk form, och då stökar det till sig en aning.
          Det blir nog lite ´trial & error´ vid första starten, tyngdpunkt långt fram och se vad som händer...
          Den vita(grå) linjen är Kordan på varje enskilt segment. Då det är en asymetrisk vinge så är kordan lite lustig som sagt.

          Den gula linjen är snittet av de individuella segmentens korda och borde således vara väldigt väldigt nära den faktiska kordan på vingen.

          Om vingen hade varit rektangulär hade kordan varit rakt på mitten och CG melllan 52px (25%) och 62px (30%) som sagt.

          Då det "saknas" mer yta under mitten av vingen än över så flyttas kordan längre fram. Kordan (om min skiss stämmer) är då inte på 104,5px som hade varit mitt på, utan då 96px vilket i sin tur hade gett en CG på mellan 48px (25%) och 58px (30%).

          Kommentar

          • Thomas

            • jun 2006
            • 7673

            #35
            Hmm... Fluf...
            Kordan är ju totala längden på varje sprygel, jag antar att du med strecket menar halva längden av varje sprygel??
            Men jag tror jag hänger med på dina tankar.

            Nu finns det en maffig byggtråd på rcuniverse http://www.rcuniverse.com/forum/m_10..._1/key_/tm.htm
            men jag hitatr inget där heller om tyngdpunktens placering.
            Jag har iaf gjort ett litet inlägg där och ställt samma fråga.
            Återkommer när jag fått svar.
            Retroholic!

            Kommentar

            • Fluf
              • jul 2012
              • 1580

              #36
              Ursprungligen postat av Thomas
              Hmm... Fluf...
              Kordan är ju totala längden på varje sprygel, jag antar att du med strecket menar halva längden av varje sprygel??
              Men jag tror jag hänger med på dina tankar.

              Nu finns det en maffig byggtråd på rcuniverse http://www.rcuniverse.com/forum/m_10..._1/key_/tm.htm
              men jag hitatr inget där heller om tyngdpunktens placering.
              Jag har iaf gjort ett litet inlägg där och ställt samma fråga.
              Återkommer när jag fått svar.
              Sorry halva kordan så klart, men du är med på min tanke i alla fall. Och du bör ha CG enligt min "guestimation" på ca 23% (av vingens totala bredd) in från främre kanten.

              Kommentar

              • Thomas

                • jun 2006
                • 7673

                #37
                Ursprungligen postat av LIP
                Jag spånar,

                Om du lägger ihop kordan vid vingroten + Kordan där vingen är som bredas + yttersta sprygeln och dividerar det med 3, det värde som du får då = x korda mäter du fram på vingen och där lägger tyngdpunkten ca 25-30% från framkant.

                Gör detta på bägge vinghalvorna och dra en rät linje emellan punkterna, då får du reda på var tyngdpunkten är vid vingroten.

                Är jag ute och cyklar... eller?
                Spåna på bara!
                Tillsammans löser vi världsproblemen...

                Nu ska vi se, jag ritade lite på en treplansskiss. Kordan vid vingroten är 25 mm, kordan på bredaste stället är 35 och vid spetsspryglen 12. Tillsammans blir det 72. En tredjedel av detta är 24. Detta skulle alltså vara en medelkorda.

                25% av 24 är 6. Alltså skulle tyngdpunkten ligga 6 mm från framkant, (det streckade strecket) om den varit helt rak.
                Nu är den ju lite svängd, alltså får man flytta tillbaka tyngdpunkten, uppskattningsvis 3-4 millimeter på skissen...

                Ööhh, vi kanske skulle hyra en tandemcykel??
                Klicka på bilden för större version

Namn: Bull.jpg
Visningar: 1
Storlek: 41,9 KB
ID: 494417
                Retroholic!

                Kommentar

                • Michael
                  • maj 2006
                  • 1742

                  #38
                  Att beräkna medelkordans läge är inte svårare än att på något sätt beräkna planformens centroid. Det finns många sätt att göra detta. Enklast genom att helt enkelt klippa ut planformen (halva vingen) i en bit tjockt papper och därefter med en knappnål bestämma var pappersvingen har sin tyngdpunkt. Enkelt och helt klart tillräckligt noggrannt för dessa ändamål. De flesta CAD-progran har funktioner för att beräkna en ytas centroid och om man matematiskt beskriver planformen (vilket är det knepigaste) är det sedan en baggis att beräkna centroiden genom en enkel integrering.

                  Hursomhelst, varför gå över ån efter vatten. Jobbet är redan gjort här:


                  Det är markeringen för 25% som visar var den geometriska neutralpunkten ligger. 38%-punkten visar vad som visade sig vara bästa tyngdpunkten för en "handlunsarmodell" av Bulldoggen.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: a2183403-124-CGcalc.jpg
Visningar: 1
Storlek: 21,3 KB
ID: 494419

                  Kommentar

                  • Fluf
                    • jul 2012
                    • 1580

                    #39
                    Den metoden som jag presenterade med 23st fiktiva spryglar, mäta upp centerpunkten på varje sprygel, och sedan avståndet från främsta framkant till varje enskild sprygels mitt, kontrollera genomsnittet skulle på din printade skiss ge TP vid 8mm inte 6.

                    Lite som en grafisk lösning på derivata/integraler med arean under kurvan etc.

                    Ser fram emot vad de svarar på andra forumet, undrar om jag är i närheten

                    EDIT;
                    Såg Michaels inlägg nu, den skissen har inte exakt samma vingprofil som bilden på planet länkat tidigare, men 23% från främsta framkant stämde riktigt bra överens

                    Kommentar

                    • LIP
                      • maj 2006
                      • 1315

                      #40
                      Om jag förstått din skiss rätt så är rotkordan 25mm, 25% av den rotkordan bör ju vara mycket nära tyngdpunktsläget...eller?
                      Eftersom du fått medelkordan till 24mm.

                      Men som jag ser det, på vilken sida om den största kordan mätte du fram medelkordan? Blir ju lite olika med tanke på vingformen.

                      Kommentar

                      • kay.krut

                        • jan 2007
                        • 929

                        #41
                        Du Thomas, du skulle nog byggt den där SR Falcon ändå. Den har tyngdpunkten utritad på ritningen !!! Eller varför inte en Kluring, den flyger ju bra också.

                        Bygg på Thomas. Du klarar det ska du se och behöver du "svänghjälp" till våren när det ska provflygas så ställer jag gärna upp och "svänger"

                        Kay krut
                        (Som bygger Miles Atwood med tyngdpunkten angiven på ritningen)

                        Kommentar

                        • Thomas

                          • jun 2006
                          • 7673

                          #42
                          Jag mätte medelkordan från framkanten, men som jag nu ser, framkanten är ju svept, och det innebär att rotkordan flyttas bakåt en hel del, vilket i sin tur innebär att hela medelkordan förskjuts bakåt...
                          Tanke-lapsus!:banghead:

                          I alla fall, Michaels rcgroup-bild verkar se bra ut, det blir nog till att börja med CG där den visar... alltså på 25%!
                          Handlunsare med CG på 38%?? Nähä tack!

                          Tack Michael!
                          Retroholic!

                          Kommentar

                          • Thomas

                            • jun 2006
                            • 7673

                            #43
                            Ursprungligen postat av kay.krut
                            Du Thomas, du skulle nog byggt den där SR Falcon ändå. Den har tyngdpunkten utritad på ritningen !!! Eller varför inte en Kluring, den flyger ju bra också.

                            Bygg på Thomas. Du klarar det ska du se och behöver du "svänghjälp" till våren när det ska provflygas så ställer jag gärna upp och "svänger"

                            Kay krut
                            (Som bygger Miles Atwood med tyngdpunkten angiven på ritningen)
                            Vaddå ritning?? :stupido2:


                            Livet är fullt av utmaningar! En rak vinge är ingen utmaning!
                            Dessutom vet man ju inte om något fungerar förrän man provat...:lollypop:
                            Retroholic!

                            Kommentar

                            • kay.krut

                              • jan 2007
                              • 929

                              #44
                              Jo då Thomas!

                              Du började nog bygga kärran efter ritning men så slog sig vingen av för mycket fönsterputs och då hissade du snabbt ritningen i runda arkivet och fortsatte med ditt projekt på frihand. Jag vet nog hur du jobbar, försök inte att lura oss trogna forumbetraktare.
                              Men jag är trots allt förbaskat nyfiken på hur det ska gå till våren och den oundvikliga provflygningen. Behöver du en stark arm och ett modigt sinnelag så ställer jag gärna upp med kasthjälp. Kanske vi kan införa en ny gren inför OS nästa gång, " Kast med oidentifierbart objekt, utan stödhand" Du kan kanske till och med hamna i Guiness rekordbok för tokigaste smålänning.
                              Tokigheter till trots, jag håller en slant på att den flyger bra, kanske lite fort men den flyger.

                              Kay krut

                              Kommentar

                              • Thomas

                                • jun 2006
                                • 7673

                                #45
                                Det vet du väl Kay, allting flyger, det beror bara på utgångshastigheten!:sarcastic:

                                Tja, ska du kasta den, då får du nog trycka i dej ett par Skogaholms fiberlimpor och nå'ra kilo spenat först... Men försöka duger! Jag tror vikten hamnar nånstans runt 6-7 kilo.
                                Nu hoppas jag att den inte går alltför fort, det blev vingar med ganska tjock profil.
                                Just nu jobbar jag med att försöka få allting rakt, hur nu det ska gå till på en sån kärra...:banghead:.

                                Åsså gäller det att hitta den där jä'la tyngdpunkten...
                                Retroholic!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...