Futaba 6EX radio och Hitec servo

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• McRegor
    svarade
    Jo - men man bör ju ha förutsättningar att starta, flyga och landa maskinen också. Om du hade problem ifjol så känns det som att du har väldigt liten chans att klara en Warbird med 2 m spännvidd som ju inte är nån nybörjarkärra direkt. Köp en enkel och hållbar kärra och lär dig flyga och se till att alla landningar blir lyckade landningar innan du försöker med en stor Warbird.
    Roger

Lämna en kommentar:

• RödeBaron
    svarade
    Ursprungligen postat av McRegor
    Det låter ju inte som att du skall försöka flyga din Warbird överhuvudtaget. Sen hoppas jag att du skojar när du säger att du skall ersätta en motor som väger ca: 800 g med en som är 2 kg tyngre...
    Roger
    Jo, självklart skojade jag, stjärnmotorn är tänkt till ett framtida bygge, hittade en till bra pris på nätet.

Men vad menar du med att jag inte skall försöka flyga överhuvudtaget? Hört talas om "Learning by doing"?

Lämna en kommentar:

• McRegor
    svarade
    Det låter ju inte som att du skall försöka flyga din Warbird överhuvudtaget. Sen hoppas jag att du skojar när du säger att du skall ersätta en motor som väger ca: 800 g med en som är 2 kg tyngre...
    Roger

Lämna en kommentar:

• RödeBaron
    svarade
    Tack för svenska manualen till radion, PGRTS, uppskattas..

Lämna en kommentar:

• RödeBaron
    svarade
    Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Jocke undrade vad det är för kärra du skall börja flyga med och det skulle nog vara bra om du berättar så att du kan få tips om det kan fungera eller ej...
    Roger

Har missat Jockes inlägg. All hjälp och tips är välkommet.

Jag har köpt ett enkelt hemmabyggt plan som mäter ca 2 meter mellan vingspetsarna, ser ut ungefär som en Mustang från andra världskriget.
    Det sitter en ASP 108A 2 Stroke Glow engine som jag startade upp idag för första gången. Tycker att den verkar litet klen för planet och har beställt en betydligt roligare motor, en femcylindrig stjärnmotor ASP FS400AR 4 Stroke Four-Stroke.

Började flyga förra sommaren och efter 5-6 darriga flygturer så kraschade jag till slut mitt gamla plan. Start och flygning funkade, det var landningarna som var/är darriga:thumbup:

Fick tag i en korrekt FASST mottagare via säljforumet härinne och får den i brevlådan i morgon. Sedan är det väl bara att ge sig ut och provflyga.

Startar motorn med en laddningsbar borrmaskin och hylsa, några tips om hur mycket gas jag bör ha för att enklast starta upp en kall motor?

Lämna en kommentar:

• McRegor
    svarade
    Hej,
    Jocke undrade vad det är för kärra du skall börja flyga med och det skulle nog vara bra om du berättar så att du kan få tips om det kan fungera eller ej...
    Roger

Lämna en kommentar:

• RödeBaron
    svarade
    Tack för info Bo, då finns det en mottagare till rätt kurs i säljforumet..

Ursprungligen postat av bem
    Futaba FASST (2.4 GHz) mottagare som du kan använda med din Futaba 6EX 2.4GHz sändare:

R606FS
    R6004FF
    R616FFM
    R6106HF
    R6106HFC
    R607FS
    R617FS

Det är R617FS mottagaren som levereras med en ny Futaba 6EX idag.

/Bo

Lämna en kommentar:

• bem
    svarade
    Futaba FASST (2.4 GHz) mottagare som du kan använda med din Futaba 6EX 2.4GHz sändare:

R606FS
    R6004FF
    R616FFM
    R6106HF
    R6106HFC
    R607FS
    R617FS

Det är R617FS mottagaren som levereras med en ny Futaba 6EX idag.

/Bo

Lämna en kommentar:

• pgrts
    svarade
    Minicars.se - allt inom radiostyrt och modellbygge. Ledande distributör av radiostyrda bilar, båtar, flygplan, drönare och reservdelar.

Lämna en kommentar:

• jocke1963
    svarade
    Ursprungligen postat av RödeBaron
    Bock och tack för snabb support härinne. Nu skall jag nog få till det. Återkommer med bilder på det kraschade planet:sarcastic:..
    Lite dumma frågor tillbaks..

Du har aldrig flugit innan?
    Har du flugit simulator? (bra sätt att lära sig grunderna i spakandet och ett bra sätt att spara in på reparations- och limkostnader)
    Vad är det för flygplan?
    El- eller förbränningsmotor?

Lämna en kommentar:

• RödeBaron
    svarade
    Bock och tack för snabb support härinne. Nu skall jag nog få till det. Återkommer med bilder på det kraschade planet:sarcastic:..

Ursprungligen postat av numnutchris
    futabas mottagare upp till 7 kanaler funkar, fasstmottagarna och just 617 ligger på ~500kr ny. Alternativet är tex TFR6 ur

(finns hos svenska handlare, tex aircpro.com, sen hobbyking förstås)

Lämna en kommentar:

• numnutchris
    svarade
    futabas mottagare upp till 7 kanaler funkar, fasstmottagarna och just 617 ligger på ~500kr ny. Alternativet är tex TFR6 ur

(finns hos svenska handlare, tex aircpro.com, sen hobbyking förstås)'

(Du har väl FASST-loggan th om displayen på sändaren också?)

Lämna en kommentar:

• RödeBaron
    svarade
    Det en en svart kort gummiantenn. På baksidan högt upp på radion kan man lossa en plugg. Där innanför sitter det mycket riktigt en röd och en grön diod.

Bara att byta mottagare alltså?

Servon heter Hitec HS-422
    Dessa funkar väl med i stort sett vilken mottagare som helst?

Vad skall jag köpa för mottagare?
    Såg att det fanns en Futaba R617FS i saluforumet, funkader den?

Lämna en kommentar:

• numnutchris
    svarade
    Är antennen utdragbar på radion = MHz, är den kôrt som typ en wlan/router/etc. antenn så är den GHz. Med kort sändarantenn så måste du byta mottagare.
    Med lång antenn så tror jag kristallen sitter bakom "fyrkant" på baksidan radion, rätt högt upp - har för mej kristall satt där i chassiet iallafall, och på GHz-versionerna satte de statusdioderna för sändning/påslag där...

Lämna en kommentar:

• RödeBaron
    svarade
    På mottagaren står det.

HFD-07RA
    Ultra Narrow Band
    Dual Conversion

På mottagarens sida står det:

CH61
    35.010

På kristallen i mottagaren står det:

CH64 - 35.040 RF

Var sitter kristallen i radion? Bara att skruva isär?

Ursprungligen postat av pgrts
    Du måste ha en Futaba FASST mottagare i planet så ska det gå fint.
    Det finns FASST mottagare av andra fabrikat som är kompatibla.

Nu kan jag ha totalt fel om det är så att du har en 6EX med 35 MHz. I så fall gäller det att det sitter samma frekvens/kanal i både sändaren och mottagaren.
    Typ - om det står 35.110 på sändarens kristall så ska det stå samma siffror på mottagarens kristall alternativt kan det stå typ - 71 på båda kristallerna.

För övrigt gäller att du ska ha sändaren påslagen innan du slår till mottagaren.
    Mottagaren ska sedan stängas innan du stänger av sändaren.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...