RCFF vs SMFF

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Medeashusse
    • maj 2013
    • 959

Åter till en av mina frågor, varför skulle inte den här gälla när jag flyger rc-plan?

Folksam hemförsäkringsvillkor.
    Maxbelopp 5 miljoner, självrisk 1500 kr. Sköts av mig o Folksam utan mellanhänder.
    Ansvarsförsäkring – om du krävs på skadestånd Vi ersätter• Om du som privatperson krävs på skadestånd för att du har skadat någon annan eller hans/hennes egendom.• Vi utreder om du är skadestånds-skyldig och förhandlar med den som kräver skadestånd.• Om det blir en rättegång före-träder vi dig och betalar rätte-gångskostnaderna.Vi ersätter inte skadeståndskrav för• Händelser som har med ditt jobb att göra.• Skador som orsakats med uppsåt – det vill säga med vilje. • Skador som drabbat någon som försäkringen gäller för. • Föräldrars ansvar enligt 3 kap. 5 § skadeståndslagen.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Michael
      • maj 2006
      • 1742

Ursprungligen postat av Medeashusse
      Åter till en av mina frågor, varför skulle inte den här gälla när jag flyger rc-plan?

Folksam hemförsäkringsvillkor.
      Den frågan får du ta med Folksam, det är endast de som kan tala om vad som gäller för deras hemförsäkringar.

Kommentar

• Medeashusse
        • maj 2013
        • 959

Bra svar!

Ska faktiskt ta o ringa upp dom, ingen idé att spekulera. När det gäller försäkringar skall man veta.
        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Snickarjävel´n
          • aug 2006
          • 1927

Ursprungligen postat av teamleader
          Hej

Denna fråga är en försäkringsfråga så jag kanske borde ha lagt den i försäkringstråden men en del medlemmar har ju skrivit som svar att jag bör hålla mig till en och samma tråd, så då gör jag väl det då.

Undrar om där är nån skillnad på "tråd" eller "kategori"...
          brekdahlssnickeriab.se
          https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• henke2
            • mar 2011
            • 3188

Ursprungligen postat av Peter_L
            Så har jag förstått det också. Klubben jag var med i förut gick ur SMFF för några år sen just på grund av att vi inte kände det som att vi fick något tillbaka, eftersom dom flesta var söndagsflygare utan tävlingsambitioner. Kan säga att ekonomin förbättrades oerhört direkt. Plötsligt fick vi råd med att sköta fältet. Att höja medlemsavgiften var uteslutet eftersom vi medlemmar hade röstat om det.

Jag var av din åsikt tills för några år sedan när SMFF vevade igång BREDD, kanske en spinn-off av att RCFF börjat etablera sig. Nåväl, BREDD har givit oss mycket tillbaka. Inte i kontanta pengar, men genom att stötta med reklammaterial, tidningsannonser, säkerhetsmateriel, utbildningsmateriel mm till våra träffar samt stöd kring hur man söker bidrag mm. Detta gör att vi faktiskt får tillbaka i princip hela SMFF avgiften om inte mera. Inte från SMFF utan med hjälp av SMFF och Klubbens egna engagemang. Detta gör att klubben kan satsa på sina flygfält på ett helt annat vis än vi annars skulle kunnat göra utan att höja medlemsavgiften med motsvarande summa.

Det finns alltid olika syn på vad som är rätt och fel, men är man på hugget så kostar det ingenting att vara med i SMFF. Är man den sorten som inte har lust att engagera sig alls så är givetvis poängen mindre. Det är olika filosofier och inte rätt/fel.

Jag gissar att de som är med i RCFF känner ett liknande stöd som passar just dem.
            Superhero

Kommentar

• Michael
              • maj 2006
              • 1742

Ursprungligen postat av henke2
              ... stöd kring hur man söker bidrag mm. ...
              Det är ju alltid bra om någon annan betalar, eller ...

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

Ursprungligen postat av Michael
                Det är ju alltid bra om någon annan betalar, eller ...

Då är det ju fel med en försäkring också, varför låta någon annan betala för dina misstag? Näe, det handlar om att följa de reglar som finns givetvis. Det är ju inte stöld vi pysslar med utan samma sorts bidrag som alla andra sporter söker och får om de uppfyller vissa motprestationer.
                Superhero

Kommentar

• Dragon
                  • dec 2007
                  • 572

Då är det ju fel med en försäkring också, varför låta någon annan betala för dina misstag? Näe, det handlar om att följa de reglar som finns givetvis. Det är ju inte stöld vi pysslar med utan samma sorts bidrag som alla andra sporter söker och får om de uppfyller vissa motprestationer.
                  Det låter ju helt fantastiskt Henke2!
                  Jag vore tacksam om du skulle vilja precisera vilka motprestationer
                  man måste utföra för att få alla dessa underbara bidrag.
                  -------www.ahusmfk.net------

Kommentar

• Michael
                    • maj 2006
                    • 1742

Då är det ju fel med en försäkring också, varför låta någon annan betala för dina misstag?
                    En grundläggande skillnad mellan statliga bidrag och försäkringar är att en försäkring finansieras genom att de som utövar en viss aktivitet gemensamt är med och solidariskt betalar för att ett litet fåtal ska kunna få ersättning vid olyckshändelser vid utövandet av aktiviteten. Statligt finansierade bidrag som LOK-stöd, Idrottslyftet mm. är skattemedel där det stora flertalet som är med och betalar via skatter överhuvudtaget inte är engagerade i aktiviteterna som stöds.

Jag anser att fritidsverksamheter där en stor majoritet av de organiserade medlemmarna är "seniorer" som exv. modellflyg ska vara egenfinansierade. Det finns givetvis de som är av annan åsikt.

Näe, det handlar om att följa de reglar som finns givetvis. Det är ju inte stöld vi pysslar med utan samma sorts bidrag som alla andra sporter söker och får om de uppfyller vissa motprestationer.
                    Med ett flagrant avsteg från ämnet så undrar jag vilken typ av verksamhet det är som de SMFF-anslutna modellflygklubbar som får LOK-stöd bedriver som uppfyller kravet avseende detta statsbidrag att verksamheten ska avse "idrottsverksamhet, prestationsinriktad tävlingsidrott samt hälsoinriktad bredd- och motionsidrott i vilket ingår ett centralt moment av fysisk aktivitet".

Hur lyckas en modellflygklubb med 33 registrerade medlemmar under första halvåret 2012 genomföra 76 sammankomster med totalt 532 deltagartillfällen där deltagarna alla anges vara "barn och ungdomar i åldern 7-20 år som är medlem i föreningen och som aktivt deltar i föreningens idrottsliga verksamhet"? Jag får inte ihop det men det gör SMFF och RF...
                    (källa: Riksidrottsförbundets LOK-stödsstatistik för våren 2012).

Nuff' said! Åter till ämnet för tråden.

Kommentar

• henke2
                      • mar 2011
                      • 3188

Ursprungligen postat av Dragon
                      Det är inget avancerat, det kan vara exempelvis separata prova på dagar, simulatorflygningar eller modellbygge på de större träffarna där fokus ligger på ungdomarna.
                      Superhero

Kommentar

• pilotkalle
                        • jun 2011
                        • 25

Har du kul nu? :sarcastic:

Kommentar

• henke2
                          • mar 2011
                          • 3188

Jag anser att fritidsverksamheter där en stor majoritet av de organiserade medlemmarna är "seniorer" som exv. modellflyg ska vara egenfinansierade. Det finns givetvis de som är av annan åsikt.
                          Det är dem också. Det jag syftade på är inte att vi bygger flygfält till gubbarna för dina skattepengar. Vi slipper snarare betala ur egen ficka för att barn/ungdom skall kunna få en chans att flyga. Reklam, simulator, skolflyg etc.

Med ett flagrant avsteg från ämnet så undrar jag vilken typ av verksamhet det är som de SMFF-anslutna modellflygklubbar som får LOK-stöd bedriver som uppfyller kravet avseende detta statsbidrag att verksamheten ska avse "idrottsverksamhet, prestationsinriktad tävlingsidrott samt hälsoinriktad bredd- och motionsidrott i vilket ingår ett centralt moment av fysisk aktivitet".

Hur lyckas en modellflygklubb med 33 registrerade medlemmar under första halvåret 2012 genomföra 76 sammankomster med totalt 532 deltagartillfällen där deltagarna alla anges vara "barn och ungdomar i åldern 7-20 år som är medlem i föreningen och som aktivt deltar i föreningens idrottsliga verksamhet"? Jag får inte ihop det men det gör SMFF och RF...
                          (källa: Riksidrottsförbundets LOK-stödsstatistik för våren 2012).

Nuff' said! Åter till ämnet för tråden.
                          Jag har inte koll på de exakta definitionerna, när det sammanställs eller skickas in. Där emot antecknas det namn och telefonnummer på de aktiviteter vi anordnar. Exempelvis simulatorflygningar i Tipshallen(inomhusflygträff med tidningareklam), skolflyg på de jippon som ordnas i stan.(festivaler eller andra happenings där folk är ute), även RC-segling som även ingår i våran klubb och är helt ofarligt att köra mitt i stan! Sjukt många provar på, sjukt få blir medlemmar, men någon är bättre än inget.
                          Superhero

Kommentar

• Dragon
                            • dec 2007
                            • 572

Ursprungligen postat av pilotkalle
                            Har du kul nu? :sarcastic:
                            Jag har alltid kul.
                            Hur har du själv det nuförtiden
                            när du inte flyger Jet längre?
                            Eller det gör du kanske?

Kommentar

• Dragon
                              • dec 2007
                              • 572

Det är inget avancerat, det kan vara exempelvis separata prova på dagar, simulatorflygningar eller modellbygge på de större träffarna där fokus ligger på ungdomarna.
                              Det låter skitjobbigt!

Kommentar

• henke2
                                • mar 2011
                                • 3188

Det låter skitjobbigt!
                                Ja det gör sig inte självt, det tar lite tid. Jag börjar väl bli gammal men tycker det är rätt kul när en liten tjej vinner flygbyggartävlingen och blir skitglad.
                                Superhero

Kommentar

Arbetssätt...