Exakt, och en positiv upplevelse, kanske ett minne för livet och början på en hobbykarriär.
Kanske kan du ge oss modeller och reklam inför nästa Tipshall event istället? Det är som sagt inte många kronor det rör sig om.
RCFF vs SMFF
Kollaps
X
-
Låt nu inte detta bli en oändlig SMFF vs RCFF-tråd. Har en känsla av att frågeställaren har fått svar på sina frågor - och dessutom tydligen ett erbjudande om medlemskap i en näraliggande klubb så slutet gott, allting gott...
RogerLämna en kommentar:
-
Lille Nicklas eller Elsa får en gummimotormodell värd några kronor mot att han/hon skriver sitt namn, adress och personnummer på en lista....
På så sätt ökar SMFF raskt sitt medlemsantal - framför allt med BIDRAGSALSTRANDE ungdomar under 20 år! SMFF sitter på mässor och möten och värvar för fulla muggar. Jag tycker inte det är etiskt riktigt - och fasen vet om inte bidragsgivarna skulle tycka detsamma. Det finns dokument som kräver att man självmant SKALL erlägga en medlemsavgift på minimum 20 kr för att det ska räknas som medlemskap i en förening. Att köpa medlemmar genom att ge bort gratismodeller mot namn, adress och personnummer är alltså inte tillåtet.
Staten ger många miljoner till olika förbund. Det krävs 1000 medlemmar i åldern 7 - 20 år för att bidrag ska falla ut. Detta gäller både Riksidrottsförbundet och Ungdomsförbundet - som INTE är anslutet till RF. Har man 1000 ungdomar i sitt förbund får man i storleksordningen 1,2 miljoner kronor/år. Sveriges största förbund inom Ungdomsförbundet är spelförbundet - där datanördar sitter framför en dator. De lär vara uppemot 4000 medlemmar - alltså uppåt 5 miljoner kronor i bidrag.
Tyvärr genomsyras föreningsvälden av manipulerande och trixande för att få de efterlängtade bidragen. Det är tydligen ingen som kollar om siffrorna stämmer.
Vad gäller bidrag generellt, så finns det lika många bidrag att söka för klubbar som INTE är med i Riksidrottsförbundet. Gäller det kommunala och statliga bidrag - har det inget att göra med Riksidrottsförbundet, utan kan sökas av alla föreningar. Det finns t.o.m. kommuner som skriver att OM klubben är ansluten till RF, ska bidragen sökas där istället.Lämna en kommentar:
-
-
-
-
Det är dem också. Det jag syftade på är inte att vi bygger flygfält till gubbarna för dina skattepengar. Vi slipper snarare betala ur egen ficka för att barn/ungdom skall kunna få en chans att flyga. Reklam, simulator, skolflyg etc.
Jag har inte koll på de exakta definitionerna, när det sammanställs eller skickas in. Där emot antecknas det namn och telefonnummer på de aktiviteter vi anordnar. Exempelvis simulatorflygningar i Tipshallen(inomhusflygträff med tidningareklam), skolflyg på de jippon som ordnas i stan.(festivaler eller andra happenings där folk är ute), även RC-segling som även ingår i våran klubb och är helt ofarligt att köra mitt i stan! Sjukt många provar på, sjukt få blir medlemmar, men någon är bättre än inget.Med ett flagrant avsteg från ämnet så undrar jag vilken typ av verksamhet det är som de SMFF-anslutna modellflygklubbar som får LOK-stöd bedriver som uppfyller kravet avseende detta statsbidrag att verksamheten ska avse "idrottsverksamhet, prestationsinriktad tävlingsidrott samt hälsoinriktad bredd- och motionsidrott i vilket ingår ett centralt moment av fysisk aktivitet".
Hur lyckas en modellflygklubb med 33 registrerade medlemmar under första halvåret 2012 genomföra 76 sammankomster med totalt 532 deltagartillfällen där deltagarna alla anges vara "barn och ungdomar i åldern 7-20 år som är medlem i föreningen och som aktivt deltar i föreningens idrottsliga verksamhet"? Jag får inte ihop det men det gör SMFF och RF...
(källa: Riksidrottsförbundets LOK-stödsstatistik för våren 2012).
Nuff' said! Åter till ämnet för tråden.Lämna en kommentar:
-
-
Det är inget avancerat, det kan vara exempelvis separata prova på dagar, simulatorflygningar eller modellbygge på de större träffarna där fokus ligger på ungdomarna.
Lämna en kommentar:
-
En grundläggande skillnad mellan statliga bidrag och försäkringar är att en försäkring finansieras genom att de som utövar en viss aktivitet gemensamt är med och solidariskt betalar för att ett litet fåtal ska kunna få ersättning vid olyckshändelser vid utövandet av aktiviteten. Statligt finansierade bidrag som LOK-stöd, Idrottslyftet mm. är skattemedel där det stora flertalet som är med och betalar via skatter överhuvudtaget inte är engagerade i aktiviteterna som stöds.
Jag anser att fritidsverksamheter där en stor majoritet av de organiserade medlemmarna är "seniorer" som exv. modellflyg ska vara egenfinansierade. Det finns givetvis de som är av annan åsikt.
Med ett flagrant avsteg från ämnet så undrar jag vilken typ av verksamhet det är som de SMFF-anslutna modellflygklubbar som får LOK-stöd bedriver som uppfyller kravet avseende detta statsbidrag att verksamheten ska avse "idrottsverksamhet, prestationsinriktad tävlingsidrott samt hälsoinriktad bredd- och motionsidrott i vilket ingår ett centralt moment av fysisk aktivitet".
Hur lyckas en modellflygklubb med 33 registrerade medlemmar under första halvåret 2012 genomföra 76 sammankomster med totalt 532 deltagartillfällen där deltagarna alla anges vara "barn och ungdomar i åldern 7-20 år som är medlem i föreningen och som aktivt deltar i föreningens idrottsliga verksamhet"? Jag får inte ihop det men det gör SMFF och RF...
(källa: Riksidrottsförbundets LOK-stödsstatistik för våren 2012).
Nuff' said! Åter till ämnet för tråden.Lämna en kommentar:
-
Det låter ju helt fantastiskt Henke2!Då är det ju fel med en försäkring också, varför låta någon annan betala för dina misstag? Näe, det handlar om att följa de reglar som finns givetvis. Det är ju inte stöld vi pysslar med utan samma sorts bidrag som alla andra sporter söker och får om de uppfyller vissa motprestationer.
Jag vore tacksam om du skulle vilja precisera vilka motprestationer
man måste utföra för att få alla dessa underbara bidrag.Lämna en kommentar:
-
Då är det ju fel med en försäkring också, varför låta någon annan betala för dina misstag? Näe, det handlar om att följa de reglar som finns givetvis. Det är ju inte stöld vi pysslar med utan samma sorts bidrag som alla andra sporter söker och får om de uppfyller vissa motprestationer.
Lämna en kommentar:
-
-
Så har jag förstått det också. Klubben jag var med i förut gick ur SMFF för några år sen just på grund av att vi inte kände det som att vi fick något tillbaka, eftersom dom flesta var söndagsflygare utan tävlingsambitioner. Kan säga att ekonomin förbättrades oerhört direkt. Plötsligt fick vi råd med att sköta fältet. Att höja medlemsavgiften var uteslutet eftersom vi medlemmar hade röstat om det.
Jag var av din åsikt tills för några år sedan när SMFF vevade igång BREDD, kanske en spinn-off av att RCFF börjat etablera sig. Nåväl, BREDD har givit oss mycket tillbaka. Inte i kontanta pengar, men genom att stötta med reklammaterial, tidningsannonser, säkerhetsmateriel, utbildningsmateriel mm till våra träffar samt stöd kring hur man söker bidrag mm. Detta gör att vi faktiskt får tillbaka i princip hela SMFF avgiften om inte mera. Inte från SMFF utan med hjälp av SMFF och Klubbens egna engagemang. Detta gör att klubben kan satsa på sina flygfält på ett helt annat vis än vi annars skulle kunnat göra utan att höja medlemsavgiften med motsvarande summa.
Det finns alltid olika syn på vad som är rätt och fel, men är man på hugget så kostar det ingenting att vara med i SMFF. Är man den sorten som inte har lust att engagera sig alls så är givetvis poängen mindre. Det är olika filosofier och inte rätt/fel.
Jag gissar att de som är med i RCFF känner ett liknande stöd som passar just dem.Lämna en kommentar:
-
Undrar om där är nån skillnad på "tråd" eller "kategori"...Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: