Vilket ger längst flygtid? El- eller bensinmotor?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mr.black
    • jul 2013
    • 13

Vilket ger längst flygtid? El- eller bensinmotor?

Lär mig flyga med en HK Bixler 1.1 nu. Kommer sedan ge mig in på FPV och kommer vilja ha så lång flygtid som möjligt. Har batterier och elmotorer utvecklats så mycket att de kan slå bensindrivet när det kommer till kontinuerlig tid i luften?

Nitro går bort eftersom jag inte står ut med det högfrekventa skriket.
  • pgrts

• jun 2006
    • 2015

Det är ju knappast tvekan om att samma vikt bensin ger ca 20 gånger så mycket energi som motsvarande vikt batteri. Sedan har ofta en elmotor dubbelt så bra verkningsgrad (eller ännu mera). Är det stora tunga grejor du ska flyga med så är det mera motiverat med bensin men det kostar en hel del att fixa så att en bensinmaskin blir tillräckligt vibrationsfri för film (kostar möda - inte nödvändigtvis pengar).

Kommentar

• mr.black
      • jul 2013
      • 13

Haha! Möda kan jag bjuda på i drivor!
      Tanken är att använda en Nitroplanes MQ-9 med vingspann på 2 500 mm när jag har lärt mig att inte krasha en massa.

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6807

De bensinkärror jag hört har låtit BRA mycket mer än nitromotorerna!
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• freddan_6
          • aug 2006
          • 2655

Vilken tid i luften behöver du? Det finns en rätt berömd atlantenflygning med bensinkonverterad metalolmotor som gick i 38,5 timmar (http://www.barnardmicrosystems.com/L...rossing_II.htm). Med elsegelplan kommer jag utan vidare upp i en timmes flygning på 6 minuters motortid (fullgas), det räcker för mig.
          fredrik

Kommentar

• mr.black
            • jul 2013
            • 13

Det är inte decibelstyrkan jag har svårt för, det är det högfrekventa ljudet som kommer från en högvarvande nitromotor.

Det är ju ett (för mig) stort plan som ska bära både FPV-utrustning samt sända ytterligare en videolänk till marken. Jag vill gärna ha minst en timmes flygtid.

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Eftersom du uppenbarligen är nybörjare så skynda långsamt - att hoppa på ett stort förbränningsmotordrivet FPV-flygplan är alldeles för farligt för de som finns i din närhet. F ö förstår jag inte vad du skall med 1 timmes drifttid till - dels lär du knappast orka flyga så länge och sen finns ju begränsningen att du skall flyga inom synhåll...
              Roger

Kommentar

• Kjelle köttspak
                • sep 2011
                • 99

Har sett bilder på eldrivna fullscala drones med åvan sidan av vingarna täckta med solcellspaneler

Modellen du vill använda tror jag är ganska tung och gissar på att multiplex cularis 2,6 m är mycket lättare vlket gör att den borde flyga längre tid

Kommentar

• freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

Ursprungligen postat av mr.black
                  Det är inte decibelstyrkan jag har svårt för, det är det högfrekventa ljudet som kommer från en högvarvande nitromotor.

Det är ju ett (för mig) stort plan som ska bära både FPV-utrustning samt sända ytterligare en videolänk till marken. Jag vill gärna ha minst en timmes flygtid.
                  Flyg låter inte som bilar, och i flygplan finns det ofta ljuddämpare, till och med dubbla. Dessutom låter 4-takt mycket mindre än bensinmotorerna. Men jag tror du ska börja med el. FPV är tillräkligt att tänka på ändå.
                  fredrik

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                    • 2015

Vill man ha en tyst 4-taktare så är OS boxer-4a en dröm att lyssna på.
                    Det är knappt att den hörs alls på tomgång.

Kommentar

• freddan_6
                      • aug 2006
                      • 2655

fredrik

Kommentar

• Fluf
                        • jul 2012
                        • 1580

För FPV så är vibrationer A och O, förbränningsmoteorer ger avsevärt mer vibrationer än el.

Med elektriska plan kan du gott flyga över 4mil.

Här är ett exempel på 80km flygning med 2,4GHz

Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                        Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                        Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                        Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                        Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• mr.black
                          • jul 2013
                          • 13

Jag kommer att ta det lugnt. När jag bemästrar mitt Bixler 1.1 kommer jag använda det när jag lär mig FPV. Mitt mål är dock att kunna flyga FPV med ett Nitroplanes MQ-9.

Solceller låter intressant och dyrt.

Vibrationerna från en förbränningsmotor borde gå att lösa. Motor och kamera är ju i var sin ände av planet, så det finns ju gott om utrymme för vibrationsdämpade lösningar där emellan.

Kommentar

• Fluf
                            • jul 2012
                            • 1580

Bixlern kommer du en mil eller två med effektiv utrustning, så du har gott om utrymme för FPV där. Riktigt trevligt plan där. Bixler 1.0 var mitt första flygplan och den har jag haft mycket skoj med.

MQ-9 är en riktigt ball drone-modell. Rota runt på nätet efter andra som har nitrokonverterat den innan du kör loss på det. Vill inte vara en partypooper men det finns en del utmaningar med att nitrokonvertera ett plan som inte är avsett för det i grund. Så mycket research och planering kan vara på sin plats

1. Dels har du vibrationerna, inte bara till kameran utan till hela planet, om limfogar med mera kan hantera vibrationera är också en fråga. Det är extremt svårt att vibrationsdämpa en nitromotor effektivt.
                            2. Tyngbunkten, allteftersom du bränner bränsle får du lägre vikt i planet och du vill inte ha hur lång slang från motorn som helst till/från tanken. Optimalt är att ha tanken rakt över tyngdpunkten vilket är i framändan av vingen för att inte få radikalt ändrade flygegenskaper under flygningen (i detta fallet baktung vid start och framtung vid landning om tanken placeras på bra avstånd från motorn).
                            Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                            Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                            Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                            Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                            Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

Det bästa rådet är att skippa en stor, förbränningsmotordriven FPV-kärra och köra med eldrift och en rimligt stor kärra. Det är nog större risk att du ramlar ner oplanerat med en stor och tung förbränningsmotorkärra och konsekvenserna kan bli så mycket allvarligare.
                              Jag har lite svårt att förstå att många nybörjare har så bråttom numera. Ta stegen framåt i den takt kunskaperna ökar och säkerheten i flygningarna också ökar.
                              Roger

Kommentar

Arbetssätt...