https://www.rcflyg.se
Turnigy 9XR & X5 trubbel rörande rollinstabilitet - Svenska RC-flygförbundet

Turnigy 9XR & X5 trubbel rörande rollinstabilitet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • numnutchris

• dec 2008
    • 989

HXT 900
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...cro_Servo.html
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• freddan_6
      • aug 2006
      • 2655

En roderkontroll går alltid till som (du säkert vet numera) att man kollar bägge riktningar av roderrörelse hela vägen. Om ett servo låter skumt så är kuggarna troligen trasiga och då ska servot bytas (eller kuggarna om det var ett dyrt servo). Om rodret rycker är potentiometern trasig och ska bytas. Köp inte de billigaste servona på HK, gå på de dyrare så har du större chans att det fungerar. HXT900 håller bra för mig. Jag har använt mer än 50 såna servon. Två har gått sönder, cirka 10 har blivit utslitna efter många säsonger. A1800 går sönder om man tittar på dem. Fyra av fyra provade var kassa.
      fredrik

Kommentar

• HLX9
        • mar 2013
        • 28

Tackar för alla tipsen!

Ska beställa bättre grejer!

Det som dock är skumt är att servona inte låtit illa eller hoppat eller betett sig konstigt åt alls så länge X5an varit på marken.

Ok, min första RC men det är flera erfarna modellflygare som kollat på den och ingen har reagerat på att nåt skulle vara galet.

Nu hoppas jag att felen är helt inringade.

Men, en fråga till: "om rodret rycker är potentiometern trasig" menas poten i sändaren, alltså styrspakarna?

Borde inte vara nåt galet då radion ju i princip är helt ny men det ryckte som tusan i första servot innan det lade av helt rent mekaniskt (inget motstånd). Inga ryckningar i ersättningsservot.

Servot som lade av idag lade av på så sätt att det låser sig i uppåtrörelsen, går inte att rubba uppåt men inga ryckningar vid manövrering.

HL

Kommentar

• Mr J
          • maj 2006
          • 4130

I det här fallet gäller det potentiomtern i servot, den talar om för servot i vilken position servoarmen befinner sig.
          När denna blir utsliten eller går sönder flippar servot ut på ett eller ett annat vis.
          /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• HLX9
            • mar 2013
            • 28

Ok, det sitter en där också.

Nu nya servon så jag får prova flyga nåt som inte är som JAS:en utan dator!

Än en gång tack för hjälpen till alla som engagerat sig!

HL

Kommentar

• freddan_6
              • aug 2006
              • 2655

Och nästa tips låter som det är på plats. Servot provar du i radion med neutrala roder. Då ställer armen in sig i neutralläge. Först därefter moterar du servot i ditt flygetyg och skruvar fast armen. På så sätt slår du inte sönder ett servo bara för att det försöker ställa in sig i neutralläge.

(Ja det var potentiometern i servot jag avsåg i inlägg #17.)
              fredrik

Kommentar

Arbetssätt...