En nybörjare med motorproblem

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marolkon
    • dec 2013
    • 7

Hejsan alla kunniga flygare!

Tänkte ta och kolla med er om ni skulle kunna hjälpa mig med ett litet problem som har uppstått.

Jag har byggt ihop en AXN yet floater efter RC Model Reviews restruktioner (http://www.rcmodelreviews.com/axnbits.shtml)

Byggandet är klart och jag har fått igång alla roder men motorn vill inte gå.

När jag startat planet och radion så piper den med en himla massa olika signaler och toner tills jag börjar röra spakarna då den tystnar men bara mina roder fungerar.

Har läst lite om att det skulle kunna vara ESC som stänger av strömmen till motorn pga att gasen inte är nollställd men har prövat lite olika sätt, bland annat koppla fartreglaget till någon av roderspakarna, utan resultat förutom att jag fått lite olika pip vid uppstart.

Ps: Är helt ny till hobbyn då detta är mitt första plan.

Jag skulle uppskatta alla försöka att hjälpa mig.

Mvh Viktor
  • hakank
    • maj 2006
    • 1775

Om du spelar in en video där man hör pipen skulle hjälpa.

Men generellt. Trotteln måste vara noll när du kopplar in batteriet. Jag kan tänka mig att du ev behöver reversera trottelkanalen från vad den nu är inställd för. Kan också vara så att trimmningen för trotteln står för högt.
    "Allting beror på allting"

Kommentar

• Marolkon
      • dec 2013
      • 7

Hej och tack för svaret.

Jag har prövat att reversera trottel. (om det innebär att byta servo direction?) Har även prövat att dra ner trimningen till botten utan resultat. Men skulle kunna ta och fixa video på pipandet och slänga upp

Kommentar

• SteffeB
        • jun 2011
        • 888

Prova att ha trotteln i fullt läge när du stoppar i batteriet i planet, när den pipit färdigt drar du ner trotteln i botten. På så sätt ställer du in spannet på trotteln.

Funkar det ej så reverserar du kanalen och gör om proceduren.

Kommentar

• Marolkon
          • dec 2013
          • 7

Har prövat även detta nu utan resultat men ska ta och pröva igen. Här kommer i alla fall en Video då jag startar det

Kommentar

• simonarvestrand
            • jan 2012
            • 3850

låter helt klart som den kommer in i programmeringsläge, testa att starta radion först sedan maskinen det är lite mer korrekt.
            har du testat att sätta ett servo på trottelkanalen på mottagaren ? då kan du se om hela spannet fungerar som det ska och att det verkligen reverserar sig när du gör det.

Kommentar

• freddan_6
              • aug 2006
              • 2655

Vilken radio, vilket batteri, vilken mottagare, vilken motor, vilket fartreglage?

Kommentar

• rf4
                • okt 2009
                • 30

Har hjälpt till med liknande problem med funktioner som ej fungerar. Det har två gånger bara berott på dålig koll på laddning, man inte har fulladdat batteri. Ha alltid fulladdat batteri vid bindning och testning av funktioner för att eliminera detta.

Kommentar

• hakank
                  • maj 2006
                  • 1775

Helt klart programmeringsläge. Om det tystnar när du dragit ner spaken får du börja kolla om motorn är OK ansluten mot fartreglaget. Har för mig att det kablaget är fördraget. Kommer inte ihåg om det dessutom var skarvat.
                  "Allting beror på allting"

Kommentar

• pernstig
                    • nov 2006
                    • 1184

Jag tycker det ser ut som att trottelspaken står lägsta läget och man hör att programmeringsläget är aktiverat. Reversera då först trottelkanalen, ställ trimmen så lågt som möjligt och utför sedan kalibrering av trotteln enligt ESC-manualen.
                    /Leif

Kommentar

• FinnbyFraggel
                      • aug 2013
                      • 857

1 starta sändaren först.
                      2 koppla in batteriet i modellen.

Om den fortfarande piper och spelar ta ur batteri stäng av sändaren och reversera trottel och börja om på steg 1.
                      /Jonas

Sent from my ZTE BLADE III using Tapatalk

Kommentar

• Nimbus-Bert
                        • dec 2012
                        • 305

Vad har du ändlägena (EPA) står på fartreglaget, där gjorde jag fel. Ska vara 100 %./100%

Kommentar

• jocke1963
                          • dec 2007
                          • 2709

Ursprungligen postat av Nimbus-Bert
                          Vad har du ändlägena (EPA) står på fartreglaget, där gjorde jag fel. Ska vara 100 %./100%
                          Den där radion ser inte ut att ha EPA-inställning.

I övrigt tips som ovan:

Slå ALLTID på radion först.

(Såvida du inte ska "binda" mottagaren mot radion, då ska man strömsätta mottagaren först)

Så:

1. Ställ trotteln på full gas.
                          2. Slå på radion.
                          3. Koppla in acken i planet.
                          4. Dra ner trottelspaken helt.

OBS, ta alltid loss proppen innan du utför ovan, för säkerhets skull.

Kommentar

• simonarvestrand
                            • jan 2012
                            • 3850

(Såvida du inte ska "binda" mottagaren mot radion, då ska man strömsätta mottagaren först)
                            en sanning med modifikation , beror helt på radio och bindningsprocedur för den.

Kommentar

• Nimbus-Bert
                              • dec 2012
                              • 305

jocke1963:
                              Om inställningen finns heter nog inte EPA på HobyKings radio utan EndPoint. Men den gör samma sak.

Man kan ju prova att sätta den till 120/120 % och se om det gör skillnad.

Bert

Kommentar

Arbetssätt...