Val av första modell

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henke.a
    • maj 2013
    • 201

Val av första modell

Hej, är helt grön på flygplansdelen i våran härliga hobby.
    Tänkte be om lite tips och råd angående val av modell, flyger sedan tidigare multirotor så radio, mottagare, laddare osv finns men vill ha hjälp med själva planet.
    Har tittat på bixler 1.1 och 2 men kom gärna med tankar och idéer, är de lämpliga för nybörjaren? Flyger även fpv på quaden så den möjligheten vill jag ha här med vid senare tillfälle när jag lärt mig flyga riktigt.

Väl mött Henrik
    Skywalker 1900
    Bixler 2

Quads i lite olika storlekar
  • Henke80
    • okt 2012
    • 234

Hej Henrik o välkommen säger jag.

Bixler planen är ju bra. Speciellt om man senare som du säger ska köra
    Fpv med.

Finns en kärra som heter Myfly med. Den har jag läst mycket om. O är bra i rtf pris.
    Finns här i sverige med att få tag i.

Håll gärna utkik i beg zonen med.

Lycka till.

Mvh Henrik
    Spektrum DX6i/ lagom hangar med lagom antal modeller.

Kommentar

• Utmanaren2002
      • aug 2006
      • 231

He.j Henrik
      Välkommen till plankflygningen. Jag flyger FPV med multikopter och flygplan och måste säga att flygplanen ger roligare FPV-flygning då man kan starta flyga och landa med videolänk. Jag har flyger multikopter för att filma och då är den överlägsen.
      När du köper/bygger flygplan tänk på att det skall finnas plats för FPV grejerna och "stora" accar utan att tyngdpunkten blir fel.
      Bixler 2 funkar om du monterar videolänken utanpå kroppen. Jag har mina grejer ovanpå vingen ( Bixler2) eftersom jag inte behöver ha vingen lös för transport.
      Lycka till
      Göran
      En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Kommentar

• Fluf
        • jul 2012
        • 1580

Bixler 1.1
        + Framför allt mer stryktålig i nosen.
        - Lite mindre lastutrymme, men helt OK utrymme om man planerar lite.

Bixler 2
        + Har mer lastutrymme
        - Bräckligare vid krascher

Som förstaplan skulle jag nästan säga 1.1, snäll och förlåtande och närapå oförstörbar med goda möjligheter till FPV.
        Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
        Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
        Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
        Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
        Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• simonarvestrand
          • jan 2012
          • 3850

Helt klart bixler 1.1 sen när du känner dig hyfsat trygg byter du till en värre motor och propp och slänger I ett par kolfiberpinnar i vingarna så har du en maskin som faktiskt funkar för lite roligare flygning också.
          ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
          |FPV STUFF|
          |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
          |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
          | DJI Inspire 1 |
          |TERMIK OCH HANG |
          |
          Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
          |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• Henke.a
            • maj 2013
            • 201

Tackar för allas input, lutar åt bixler 1.1 då.. dock på backorder :( typiskt!
            Skywalker 1900
            Bixler 2

Kommentar

• Matsa
              • nov 2006
              • 613

Bixler är ett bra val, ett annat är Multiplex FunMan.
              En arbetskompis lärde sig flyga med den på 3 gånger med lärar / elev funktion sedan flög han själv.

Matsa...
              I hangaren:
              TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
              * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" * :crazy_pilot:

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Funman är ett bra alternativ liksom urmodern till alla Bixlers och allt vad dom heter nämligen Multiplex Easystar.
                Funman är dock mindre och snabbare så jag skulle tro att det är lite enklare att starta med en kärra a'la Easystar/Bixler - i alla fall om man inte har tillgång till hjälp via lärar/elev-funktion. Men f ö är nog Funman roligare för den tål, sin storlek till trots, att flygas även om det är lite småblåsigt och vill man kunna flyga med en sjö som flygplats så finns det "tofflor" till den som fungerar utmärkt.
                Roger

Kommentar

• Henke.a
                  • maj 2013
                  • 201

Är easystaren "rymlig" invändigt?
                  Skywalker 1900
                  Bixler 2

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Du kan väl endera kolla nån byggtråd på t ex RC Groups eller på Youtube-klipp - t ex kan du börja med detta - http://www.youtube.com/watch?v=grPbL-aCm00
                    Sen kan du fortsätta och titta på del 2 o s v för att själv bilda dig en uppfattning om hur rymlig den är.
                    Roger

Kommentar

• Henke.a
                      • maj 2013
                      • 201

Tack
                      Skywalker 1900
                      Bixler 2

Kommentar

• Xermalk
                        • jul 2013
                        • 672

Personligen skulle jag rekommendera Apprentice s 15E.

SAFE systemet gör att vem som helst flyga. Iom att i nybörjare läget stablilzerar flyget sig när man släpper styrspakarna. Och man kan inte överstiga 45 graders vinkel på något håll.

Vi har en i klubben med flyget, och vi har haft gäster med absolut 0 erfarenhet som flugit det. Förvisso så fick de ta över i luften och landade inte, men ändå. När en 40 årig småbarnsmamma med 0 erfarenhet kan cirkulera fältet, då vet man att de har lyckats.

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6807

Åh! Man kan börja med RC-flyg utan att behöva lära sig flyga. =) Va ... skittråkigt...
                          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Xermalk
                            • jul 2013
                            • 672

Ursprungligen postat av Ålänning
                            Åh! Man kan börja med RC-flyg utan att behöva lära sig flyga. =) Va ... skittråkigt...
                            Jag ser ingen större skillnad på en instruktör med trainer kabel eller safe systemet. De utför i princip exakt samma sak.
                            Och när man väl lärt sig orienteringarna så är det bara att växla ur nybörjarläget.

Men visst, vill man börja svårt kan man göra som jag. Första modellen var en 3 kanals edf och den andra var en 4 kanals inomhus 3d kärra. Och inget stöd alls från någon instruktör.
                            Fast, jag hade orienteringarna inlärda från mina 6 kanals helikoptrar. Som jag också lärde mig utan en instruktör.

Skaffar man sig bara små stryktåliga modeller behövs inte en instruktör eller simulator.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                              • 2015

Tror inte att Xermalk har sett djäknes videor om hur man lär sig flyga utan SAFE.
                              De filmerna är totalt motsatsen till - skittråkigt - fast kanske inte riktigt lika billigt som SAFE.

Kommentar

Arbetssätt...