Motorn startar inte

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas

• jun 2006
    • 7677

Mer film!! https://www.youtube.com/watch?v=Jwurfi9AX_I
    Men tipset att dra ner sub-trimmen (om det finns på trottelspaken) så långt det går som Ålänning förslog, har du provat det??
    Retroholic!

Kommentar

• JaguarV12
      • aug 2013
      • 26

Nu funkar det!!!!!!!!!

Jag måste ha världens sämsta läsförståelse... "Before boot, please check if the gear switch turn off or not (make sure be down) and IDLE switch is turn off or not (make sure be up), if any switch is turned off, it is nonsafetyboot..."

Nu har jag testat alla olika kombinationer av vad som står och även de som inte står.

Jag ska ha Gear switch on (dvs upp) vid uppstart, annars startar inte motorn. Är detta kanske en säkerhetsåtgärd för att inte motorn ska gå igång av misstag (som McRegor mycket riktigt påtalar)?

Hur som helst funkar det nu. Hoppas vädret blir bättre till helgen så jag kan inviga planet

Egentligen har jag en fråga till men jag vet inte om jag kan pressa ert tålamod mycket längre

Planet har ett inbyggt stabiliseringsgyro som går att ställa enl. manualen sid. 10.
      Om gyrot ställs upp i känslighet betyder det att planet blir mindre känsligt för kastvindar etc?

Supertack för hjälpen!!!

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Högre känslighet på gyrot betyder att planet reagerar mer på kastvindar. Men det kan komma att överkompensera så det finns ett bästa läge där gyrot kompenserar bäst för vinden.
        fredrik

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Om det överkompenserar så blir kärran i stort sett oflygbar - i alla fall om man är nybörjare. Så ha hellre för låg än för hög känslighet. Välj en dag med inga eller svaga vindar och svag känslighet när du skall premiära - och flyg in dig på kärran under samma förhållanden så att du lär dig hur den skall reagera. Sen kan du så småningom öka på känsligheten och testa när det är lite blåsigare,
          Roger

Kommentar

• freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

Ursprungligen postat av McRegor
            Om det överkompenserar så blir kärran i stort sett oflygbar - i alla fall om man är nybörjare. Så ha hellre för låg än för hög känslighet. Välj en dag med inga eller svaga vindar och svag känslighet när du skall premiära - och flyg in dig på kärran under samma förhållanden så att du lär dig hur den skall reagera. Sen kan du så småningom öka på känsligheten och testa när det är lite blåsigare,
            Roger
            Det är nästan omöjligt för mig med att flyga med för mycket gyrokompensation. Jag brukar försöka landa snabbt när det händer. Och ner kommer man alltid det är bara frågan om i vilken hastighet och om det går att laga efteråt.
            fredrik

Kommentar

• JaguarV12
              • aug 2013
              • 26

Tack för alla svar och er fantastiska hjälp!

Kommentar

Arbetssätt...