Feltrimmad?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

Ursprungligen postat av bajkal22
    ...ju mer jag flyttade TP bak ju snabbare stegrade sig kärran vid gaspådrag eller i motvind...
    Du glömde väl inte att göra om höjdtrimningen (neråt) efter du flyttat TP bakåt?
    Om modellen vill höja nosen snabbt vid hög fart UTAN MOTOR, till exempel vid ett dyktest, så är vinkelskillnaden mellan stabbe och vinge (kallas "dekalage") för hög. Åtgärda genom att höja vingen i bakkant eller att höja stabben i framkant så att vinkelskillnaden minskar (som Cox är inne på).
    (Sådana dyktest gör jag alltid i samband med intrimning av nya segelmodeller. Jag vill ha en viss återhämtning/noshöjning men inte för mycket som tecken på att dekalaget är lagom)
    När det är klart kan man eventuellt fortsätta med motorriktningen.
    /Leif

Kommentar

• bajkal22
      • apr 2015
      • 26

Tack! Ska meka lite enligt dina tips

Kommentar

• kasoe
        • aug 2009
        • 51

Jag flyger också in mig på en ny modell som har lite "egenheter". Hittade denna länk som verkar vara en rätt bra genomgång av vad man kan ha för symptom och vilken lämplig motåtgärd, notera att det finns en turordning på alla justeringar...

The NSRCA is a Special Interest Group for precision aerobatics in the USA.

Hittade den via denna länk som innehåller lite godis också (verkar vara en gammal sida, en del länkar är döda...)

Hoppas det kan vara till hjälp, själv ska jag trimma in min motor lite mindre åt höger för att slippa kursavvikelser i loopar...

Hälsar,
        Anders Ö
        Habo Hobby - Jönköpings största hobbybutik!

Kommentar

• Glawe
          • feb 2007
          • 2126

Så är det på riktiga flygplan med. Med gas reglerar du stig/sjunk, och höjdroder hastighet. Låter helt normalt!

Kommentar

Arbetssätt...