Jag håller med ovanstående... skev ska vara på från början!
Bixler 3
Kollaps
X
-
Mitt första egna flygplan var sidoroderplanet Blue Stick 20. Jag hade tidigare flugit klubbens Tiger Trainer II med skev. Det var intressant att lära sig flyga med sidoroder. Mina svängar var ungefär så här. Sväng (utslag på sändaren) Men sväng då för h*vete planj*vel (max utslag) då börjar planet svänga men tappar fart och droppar mot marken. Neutrala roder. Planet fortsätter spirala ner mot marken. Full gas och motroder varpå planet ballongar (sticker uppåt). Efter ett tag förstod jag att med sidoroder planerar man svängen och låter vingens lutning (med dihedral) göra svängen åt sig efteråt. Rätt mycket svårare än skevrodersväng. Men det går att lära sig. Jag gjorde det på en flygning med något omild landning.fredrikKommentar
-
Efter att ha tänkt ett tag: Ja till skev. Sidroder kan man ha men det behöver man ju inte använda.
Jag har försökt flyga RE-modeller i simulator med sida på Vä spak men har fortfarande jättesvårt för det. Måste alltid sätta sidroder på skevspaken för att flyga "säkert". Då rör jag ändå på den "overksamma" sidospaken ibland, och det går snett när jag flyger inverterat .... RE modeller är snarare en utmaning.
Förr när RC var lite typ "styrt friflyg" kanske men instämmer i att dagens spelkontrollvana människor och dessutom med simulatorer är det lika bra att gå på med EAR.Kör flygplan, med eldrift eller på hang.Kommentar
-
Det låter som om det bara är lite smältlim och en propeller sin behövs till din AXN. Kåpan behövs inte, en extra AXN är nog en vettigare investering än ett annat liknande plan. Då brukar det alltid gå att få ihop ett som fungerar.
Fixa någon som hjälper dig i början enhet minst en simulator. Flyg där det är stora öppna ytor, minst två fotbollsplaner! Helst större.
JörgenKommentar

Kommentar