Nybörjare på RC-flyg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killenheladagen
    • sep 2015
    • 1394

    #61
    Ursprungligen postat av McRegor
    Jo - att flyga med alla roder är ibland en bortglömd konst men har man väl kommit in i detta så är det svårt att sluta...
    Jag menar att när man flyger kärror utan sidroder, t ex Vingar, så är man likt förb...at på vänsterspaken och försöker styra...
    Roger
    Jag märker detta i simulator, spelar ingen roll att jag vet att inget händer, vänsterspaken åker med ändå...!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

    Kommentar

    • Killenheladagen
      • sep 2015
      • 1394

      #62
      Ursprungligen postat av Michael
      Mycket effektivare än att ha en massa "differential" inställd på skevroder är att lära sig använda sidrodret i kombination med skevutslag. Som nybörjare kan man gärna mixa in lite skev->sida i radion. På så vis motverkar man skevroderbromsen utan att tappa respons i rollplanet vilket lätt blir fallet med alltför mycket differentiering av skevroder.
      Det kan vara så men på fms easytrainer så HAR du ingen rollrate alls utan att ställa om skevens övre endpoints till så långt upp servot mäktar med, utan differential så bromsar nedåtgående skevet och rollarna blir riktigt dåliga, minskar man utslaget nedåt och ökar det uppåt så rollar den nästan axelrätt, liite roderinput under rollen hjälper dock..
      Obs detta är en lättvikts (600g) motorseglar-trainer! Dock mkt bra maskin, verkar hålla mkt bättre än motsv bixler!
      Mvh Gustaf



      Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

      Kommentar

      Arbetssätt...