Några nybörjarfunderingar (Funcub bygge)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7943

Har aldrig mätt "stigningsvinkeln" men den har bra stig. Och en av få maskiner som också fungerar bra när det blåser. Så allt är inte W/kg... Nån "tegelsten" är det definitivt inte fråga om kan jag lova - då skulle den inte bli kvar i min ägo. Å andra sidan är jag inte heller nån nybörjare - har RC-flugit under ca: 45 år och senaste dryga 15 åren uteslutande elflyg.
    Men effektbehovet varierar ju med konstruktionen så det som fungerar på den ena maskinen behöver inte fungera på den andra.
    Roger

Kommentar

• NickeL
      • aug 2011
      • 378

200W fungerar fint till t.ex Funcub för att bara blida runt och "skala flyga"

jag har ca 400W i min funcub (på pappret) o den klättrar vertikalt. men jag använder sällan mer än halvgas, för det mesta så flyger man på ca 1/3

som McRegor säger... man kan inte alltid säga hur många W som krävs till ett flygplan som väger X kg. Just funcuben och många liknande plan klarar sig på väldigt lite effekt.

visst en ren Aerobatic kärra kräver ofta 4-500W/kg för att klättra vertikalt och ha tillräckligt effekt i manövrar där vingarna inte bär.

//Nicke
      www.iabrc.com
      www.autopartner.se
      www.extremeflightrc.com
      Xpert-rc

//Nicke

Kommentar

• pernstig
        • nov 2006
        • 1184

Här är min FunCubs drivlina mm:

Turnigy C3542 1100 kv (140 gram)
        Turnigy Plush 40A med 3 A intern BEC
        Turnigy NanoTech 3S 2,2 Ah 35C
        XOAR 10x6 trä, senare APC 11x5,5
        Servon: 6 st HXT 900 (9 gram)

Flygvikten är låga 1100 gram och modellen stiger utan vidare lodrätt.
        Motorn är väl utgången nu men motsvaras närmast av Turnigy Aerodrive SK3 3542-1000
        /Leif

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7943

Nyss flugit min Sport Cub. Startsträcka ca: 3 m på ett lite långhårigt gräsfält, inga problem med "mild aerobatic" inkl stora loopingar. Drivlinan (standard) drar max 19 A, det sitter ett 18 A reglage i som standard och det har hållit ca: 1 år - hittills. Mycket långt ifrån att vara en "tegelsten"...
          Det är fullt möjligt att en Funcub behöver mera men i denna modell behövs inte mera pulver.
          Roger

Kommentar

• Michael
            • maj 2006
            • 1742

FunCuben kräver inte mycket effekt för flyga bra. Min FunCub med flottörer behöver i medeltal 75 W om jag flyger "rundflyg" med upprepade starter och landningar, och lite enkel aerobatik. Toppeffekten ligger sällan över 250 W

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7943

Som sagt - denna typ av kärra kräver ofta inte så mycket effekt trots allt så att bygga lätt och inte nödvändigtvis övermotorisera alltför brutalt kan vara en bra idé. Ger oftast trevligare flygegenskaper och precis som för Michaels Funcub så ligger också medelvärdet på den inmatade effekten på samma nivå på min Sport Cub. Och för nybörjare kan brutala prestanda snarare ställa till det än vara till hjälp.

Klicka på bilden för större version

Namn: 2016-07-24 19.20.53.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,6 KB
ID: 507411

Sport Cub igår kväll med regnbågen i bakgrunden...
              Roger

Kommentar

• biasb
                • feb 2014
                • 15

Jag sitter och tittar på motorer och har matat in Emax 2812/09 i ecalc som klagar på att temperaturen bli för hög med 12x6 och kylning på good. Kommer det vara något problem, man maxar ju inte motorn hela tiden? Kollar man på http://www.emaxmodel.com/gt2812.html så finns 12x6 prop med som alternativ samt att man inte ska max:a motorn mer än 60 sekunder...

Kommentar

• biasb
                  • feb 2014
                  • 15

Bifogar en skärmdump från ecalc med det jag har matat in:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: GT2812-09.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,0 KB
ID: 507424

Hade tänkt att beställa denna motor men blev lite tveksam nu...

NickeL: Har du märkt att motorn blir varm?

Kommentar

• Cummins
                    • dec 2015
                    • 31

Jag skulle nog inte ha tagit den motorn då du fick dålig flygtid och överhettad. Prova antingen denna EMax GT 2820/06 985kv eller denna EMax GT 2820/07 850kv och jämför eller varför inte ta den motorn jag rek tidigare som väger 140g.

Ett tips mbs rc är billigare på emax och frakt än rc-flight.

Kommentar

• Cummins
                      • dec 2015
                      • 31

Vill bara säga akta dej för denna, Tiger Motors AT2216 1250 kv, äter ström som en häst och enda gången den orkar nått är vid max amp.

Kommentar

• NickeL
                        • aug 2011
                        • 378

Ursprungligen postat av biasb
                        Bifogar en skärmdump från ecalc med det jag har matat in:
                        [ATTACH=CONFIG]59064[/ATTACH]

Hade tänkt att beställa denna motor men blev lite tveksam nu...

NickeL: Har du märkt att motorn blir varm?
                        Jupp den blir ganska het, men funkar fint, jag tror delvis att min blir så varm just för att jag monterade en stor spinner som blockerar allt luftflöde till motorn typ... men jag har ca 7 min flygtid blandad flygning med den motorn och 3s 1300 mah och 12x6 Xoar, jag ska testa 12x5 och se om den gillar det bättre, samt skippa spinner så får vi se.

men som Cummins säger, en 140g motor fungerar fint om du inte jagar minsta lilla gram som jag.

www.iabrc.com säljer emax motorer billigare än mbs rc. Bra och snabb frakt, jag handlar det mesta från Iabrc

//Nicke
                        www.iabrc.com
                        www.autopartner.se
                        www.extremeflightrc.com
                        Xpert-rc

//Nicke

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7943

Gör det inte besvärligare än det är för så kritiskt är det inte på denna typ av kärra.
                          De flesta föreslagna fungerar säkert bara du matchar med lämplig propp, fartreglage och ack.
                          Roger

Kommentar

• biasb
                            • feb 2014
                            • 15

Att jag har tittat på de mindre motorerna var för att jag tänkte bygga lite lättare och vad jag har läst verkar planet ganska framtungt.

Kommer inte våga chansa, så efter att ha matat in de olika i ecalc så blir det förmodligen en GT2820 (850kv) med en 12x6 då är alla "mätare" gröna .

Kommentar

Arbetssätt...