Dc adapter går det? I såfall vad?

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mos
    • aug 2017
    • 7

Dc adapter går det? I såfall vad?

Hej!

Jag försöker att få ihop en testrigg i garaget.
    Jag har köpt en 4500kv brushless motor http://m.ebay.com/itm/172378759164?_mwBanner=1
    och en esc på 35a. För att styra hastighet köpte jag en servotester https://m.conrad.se/?websale8=conrad...SABEgLiRvD_BwE
    Nu till poängen, jag skulle vilja kunna koppla en dc adapter till. Jag har fixat det men det är en 12v på 100 mha så man kan säga att motorn inte riktigt får flåsa ur sig utan slår ifrån på allt över neutral.
    Vilken adapter behöver jag? Är det möjligt?
    Tack för vägledning, är heeelt blå på detta.
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Vad är det du försöker åstadkomma? På motorns hemsida står det idle current (d.v.s. utan fläkt) 1.8A. Du behöver AC/DC adapter som kan leverera minst 1800mA. Ska du prova motorn och fläkt ihop måste din AC/DC kunna leverera uppåt 25A.

Kommentar

• Mos
      • aug 2017
      • 7

Ursprungligen postat av freddan_6
      Vad är det du försöker åstadkomma? På motorns hemsida står det idle current (d.v.s. utan fläkt) 1.8A. Du behöver AC/DC adapter som kan leverera minst 1800mA. Ska du prova motorn och fläkt ihop måste din AC/DC kunna leverera uppåt 25A.
      Tack Fredrik!
      Jag skulle vilja ha en vindrigg, enbart med servotestaren, esc, motor och nätadapter. Motor och fläkt förstår jag inte. Utveckla.

/mats

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Fläkt (EDF) kallas den svarta grejen i kolfiberplast som sitter på motorn. Motorn är grejen i svart/orange metall med tre sladdar. Om de två sakerna sitter ihop behöver du 25A annars 2A.
        Vad är en vindrigg?

Kommentar

• Mos
          • aug 2017
          • 7

Ah! Då är jag med, alltså 25a.
          Det vete tusan om det finns. Om jag vill göra ovanstående men få ner amperen i adaptern, hur går jag tillväga då?
          vindrigg blir som en stormsimulator.
          Tack igen!

/Mats

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
            • 337

30A AC/DC adapter hittar man på ebay
            http://www.ebay.com/itm/5A-10A-30A-1...Mz9LlNweY1jiPA

Om grejerna kommer från det stora landet i öster där man kanske inte har samma syn på elsäkerhet som här i sverige så skulle jag inte lämna adaptern oövarvakad.

CE märkningen betyder troligen "China Export" istället för "Conformité Européene"

Kommentar

• freddan_6
              • aug 2006
              • 2655

Ursprungligen postat av Daniel Ahlin
              30A AC/DC adapter hittar man på ebay
              http://www.ebay.com/itm/5A-10A-30A-1...Mz9LlNweY1jiPA

Om grejerna kommer från det stora landet i öster där man kanske inte har samma syn på elsäkerhet som här i sverige så skulle jag inte lämna adaptern oövarvakad.

CE märkningen betyder troligen "China Export" istället för "Conformité Européene"
              Det var nog veckans underdrift av elsäkerhet :sarcastic:

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

Ursprungligen postat av Mos
                Om jag vill göra ovanstående men få ner amperen i adaptern, hur går jag tillväga då?
                vindrigg blir som en stormsimulator.
                Tack igen!

/Mats

Vrid på svarta knappen på servo testaren du köpt hos conrad. eller ännu bättre köp en adapter med mindre volt. Nätaggregat är nog ordet du söker, adapter är något annat.

Kommentar

• Mos
                  • aug 2017
                  • 7

Ursprungligen postat av henke2
                  Vrid på svarta knappen på servo testaren du köpt hos conrad. eller ännu bättre köp en adapter med mindre volt. Nätaggregat är nog ordet du söker, adapter är något annat.
                  Nätaggregat verkar vara helt rätt. Vridit har jag gjort :-)

tack!

Kommentar

• Mos
                    • aug 2017
                    • 7

Om det är batteri för min önskade kombination. Vad är det jag behöver då?

/mats

Kommentar

• henke2
                      • mar 2011
                      • 3188

Om det är batteri för min önskade kombination. Vad är det jag behöver då?

/mats
                      Det går inte att svara på utan att veta vad du tänkt göra.

Jag tror ut ifrån det du sagt att du köpt fel saker. Men jag gissar ju bara.

Kommentar

• Mos
                        • aug 2017
                        • 7

Ursprungligen postat av henke2
                        Det går inte att svara på utan att veta vad du tänkt göra.

Jag tror ut ifrån det du sagt att du köpt fel saker. Men jag gissar ju bara.
                        Jag vill kunna få den här motorn https://www.amazon.co.uk/d/Electroni...379/B01M1E4MJB
                        att snurra med hjälp av typ vridpotontiemeter.
                        Vad behöver jag?

Kommentar

• freddan_6
                          • aug 2006
                          • 2655

Hur länge ska det snurra (energi) och hur snabbt ska det snurra (effekt) behövs som input för att du ska kunna få ett svar. Eller så räknar du ut de svaren själv, det är inte så svårt med ohms lag (motstånd * ström =spänning) och effekt = ström * spänning, energi= effekt * tid

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Kommentar

• Mos
                            • aug 2017
                            • 7

Ursprungligen postat av freddan_6
                            Hur länge ska det snurra (energi) och hur snabbt ska det snurra (effekt) behövs som input för att du ska kunna få ett svar. Eller så räknar du ut de svaren själv, det är inte så svårt med ohms lag (motstånd * ström =spänning) och effekt = ström * spänning, energi= effekt * tid

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
                            Tack!
                            Tiden är inte lång, en minut åt gången.
                            Effekten hoppas jag kunna styra utifrån styrdon. Tack för all hjälp!

/Mats

Kommentar

• henke2
                              • mar 2011
                              • 3188

Tack!
                              Tiden är inte lång, en minut åt gången.
                              Effekten hoppas jag kunna styra utifrån styrdon. Tack för all hjälp!

/Mats

Ja men en minut var 90'e sekund eller en minut i veckan eller bara en gång? Hur fort skall den snurra? Vad vill du åstadkomma?

Med halva frågor, knappt det så blir det mycket jobb för oss som försöker svara dig.

Från nätaggregat så behöver du bara nätaggragat. Från batteri så behöver du batteriet, nätaggreraget, laddare, laddsladdar och kunskap om batterier.

Att köra en sådan fläkt inomhus är dumt, den ger förmodligen effekt som en moped och en sådan har man ju inte på fullgas i vardagsrummet. Vill du blåsa på någonting, som ditt svar ang vindsimulator säger så är väl en datorfläkt mycket behagligare att ha med att göra. Den fläkt du har nu är som sagt extremt kraftig och skapar 100m/s, du kanske nedskalat bara behöver ett par meter per sekund som mest?

Ännu mer utan att veta.....

Kommentar

Arbetssätt...