Råd för en nykomling

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pgrts

    • jun 2006
    • 2015

    #16
    Ursprungligen postat av bosv
    Hej
    Väcker liv i den här gamla tråden med en fråga.
    Borde inte Carbon Cub S+ från Horizon vara någorlunda livärdig med Apprentice vad gäller en nybörjare ?
    undrar
    Bosv
    Det är en kärra jag kan rekommendera. Tål mer vind än de flesta skumplan. Går fint att göra snygga starter och landningar
    ___________________
    patrik@pgdata.se

    Kommentar

    • McRegor
      • maj 2006
      • 7942

      #17
      Liksom t ex Tundra ifrån Durafly/Hobbyking. Carbon Cub S+ 1,3 m är ju likadan som tidigare Parkzone Sport Cub S och det är en av mina favoritkärror alla kategorier. Dock har jag motoriserat om min för att få lite mera skjuts men den fungerar helt OK även med standard-setupen - och speciellt för nybörjare. Det jag inte riktigt gillar med Carbon Cub S+ med inbyggd mottagare är GPS-funktionen i mottagaren som gör den onödigt komplicerad att starta upp.
      Roger

      Kommentar

      • bosv

        • feb 2011
        • 81

        #18
        Hoppas det är ok med lite följdfrågor i den här tråden.
        Jag kan få låna en Spektum DX8 gen1 av min son( ja jag är gammal).
        Laddade ner manualen till Carbon.
        När jag läser den och googlar lite verkar det som om man använder en DX8 måste det vara gen2.
        Kan det vara möjligt i en någorlunda ny programmerbar sändare?

        Kommentar

        • McRegor
          • maj 2006
          • 7942

          #19
          Om DX8 Gen 1 bara använder DSM2-protokollet så kan det absolut vara möjligt att den inte fungerar.
          Roger

          Kommentar

          • bosv

            • feb 2011
            • 81

            #20
            Som jag förstår har den både dsmX och dsm2.
            har jag fel ?
            Senast redigerad av bosv; 2018-09-06, 08:33.

            Kommentar

            • Ken1

              • maj 2008
              • 608

              #21
              Min DX8 g1 har bägge protokollen, så det borde inte vara problem is att köra med din Carbon. Men, den nya G2 har en nyare version av mjukvara, som har bättre stöd för tex gyro etc, vilket g1 saknar. Oavsett så borde det inte vara något hinder. Testa med din radio, och se vad som händer.

              Kommentar

              • pgrts

                • jun 2006
                • 2015

                #22
                Jag hittar inget om att DX8 skulle vara något problem.
                Jag har ett par plan med S som jag aldrig har initierat - känns inte som att det skulle behövas om jag inte lånar ut något plan till nån jag inte vet kan flyga. Vad jag hört så är det rätt så lurigt att flyga med begränsning om man har flugit normalt - känns inte kul att planet inte går att manövrera helt ut.
                ___________________
                patrik@pgdata.se

                Kommentar

                • bosv

                  • feb 2011
                  • 81

                  #23
                  Hej
                  Efter lite surfande tror jag att jag hittat lösnigen.
                  https://www.youtube.com/watch?v=GUDwNWdymqM
                  https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2955818-Hobbyzone-Carbon-Cub-S-1-3m/page7
                  Patrik när du skriver 'plan med S' menar du då safe-funktion som Hobbyzone har?

                  Kommentar

                  • pernstig
                    • nov 2006
                    • 1184

                    #24
                    Jag flyger inte Spektrum själv men några av mina klubbkompisar kör Dx8. Förstår inte varför Spektrum envisas med att kalla kanalerna som kommer ut ur mottagaren för Thr, Ail, Ele, Rud, Gear respektive Aux samt omkopplarna för motsvarande namn. Blir bara konstigt när man vill göra annat än "grundsetup".
                    OK, det var ju lite vid sidan av tråden, förlåt, kunde inte låta bli :icon_redface:
                    /Leif

                    Kommentar

                    • Ken1

                      • maj 2008
                      • 608

                      #25
                      För att det blir enklare att koppla rätt skulle jag tro. Istället för nummer eller inget alls. Tycker själv det är smidigt.

                      Kommentar

                      • Balsafan
                        • jan 2019
                        • 161

                        #26
                        Ursprungligen postat av McRegor
                        Liksom t ex Tundra ifrån Durafly/Hobbyking. Carbon Cub S+ 1,3 m är ju likadan som tidigare Parkzone Sport Cub S och det är en av mina favoritkärror alla kategorier. Dock har jag motoriserat om min för att få lite mera skjuts men den fungerar helt OK även med standard-setupen - och speciellt för nybörjare. Det jag inte riktigt gillar med Carbon Cub S+ med inbyggd mottagare är GPS-funktionen i mottagaren som gör den onödigt komplicerad att starta upp.
                        Roger
                        Vad kör du med för drivlina i din?

                        Kommentar

                        • McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

                          #27
                          Efter motorbytet så kör jag en E-max GT2815/07-KV1100 med en 10*7" propp samt ett 40A reglage. Standardsetupen räcker dock utan problem för en nybörjare och byter man först fartreglaget (till 30--40A) så går det att proppa upp motorn för den tål högre belastning. Jag kör på en 3S1400 ack som räcker väl för mitt behov.
                          Men som sagt - kärran flyger mycket bra även med standardsetupen och den lite leksaksaktiga propellern...
                          Roger

                          Kommentar

                          • Balsafan
                            • jan 2019
                            • 161

                            #28
                            Tack, då vet jag ju vad jag kan byta till om några år ifall jag lärt mig flyga då

                            Kommentar

                            • Balsafan
                              • jan 2019
                              • 161

                              #29
                              Ursprungligen postat av McRegor
                              Efter motorbytet så kör jag en E-max GT2815/07-KV1100 med en 10*7" propp samt ett 40A reglage. Standardsetupen räcker dock utan problem för en nybörjare och byter man först fartreglaget (till 30--40A) så går det att proppa upp motorn för den tål högre belastning. Jag kör på en 3S1400 ack som räcker väl för mitt behov.
                              Men som sagt - kärran flyger mycket bra även med standardsetupen och den lite leksaksaktiga propellern...
                              Roger
                              Hur lång flygtid får du ut mellan tumme och pekfinger med den setupen?

                              Kommentar

                              • McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

                                #30
                                Generellt så flyger jag sällan mera än 5 minuter motortid och om det inte är blåsigt så brukar jag få ladda i ca: 600--700 mAh - alltså runt 50 % av batteriets kapacitet. Men jag flyger väldigt mycket med trottelspaken och är ingen som ligger på "järnet" hela tiden.
                                Roger

                                Kommentar

                                Arbetssätt...