Råd för en nykomling

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Balsafan
    • jan 2019
    • 161

Jag har ju bara kört lite med simulatorn och än så länge försöker jag hålla lägsta flygbara hastighet... snurrar bara i åttor och försöker landa utan att hoppa åt helvete... så jag tror nog att jag klarar mig på lite gas men vill ha längre tid i luften.

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Du kan stoppa in ett 3S2200 utan vidare men 5--7 minuter brukar räcka bra - sen kan du ladda under 20 minuter eller ha ett par ackar till så är det bara att flyga vidare.
      Överskatta inte hur långa flygtider du behöver.
      Roger

Kommentar

• larsmn

• jul 2015
        • 393

Började för 3 år sedan och gjort alla fel som går att göra i denna branch. Helt klart, konsumenttrycket är dåligt och vi har därför ett sammelsurium av sändarsystem och kontakter för både servos och motorer.

Om jag började om idag så skulle jag köpa en inte allt för begagnad Spektrum Dx6,7 eller 8 (men inte Dx6e eller Dxe) satsa på Lemons billiga DSMX-mottagare för ca 200 kr samt köpa en RC-factory Step-One i ett paket på rekommendation av butiken med motor, batterier (650 mAh) och servon.

Step-One är den ultimata nybörjarkärran, trots att den bara är "3-kanal", har kört den inomhus hela vintern, bl.a. i Tipshallen i Växjö. I vår hemmahall flyger jag jämt in i väggarna och den studsat bara till. Bortsett en "tagg" som håller "huven" har inget gått sönder. Den är lite känslig för vind utomhus, men flera i klubben har provat den och funderat över att skaffa en.

Trots att jag är en rätt dålig nybörjare, Step-Onen har gett mig mer flygtid än alla mina andra kärror tillsammans, bortsett en Hubsan SpyHawk, som jag segelflyger en del med så jag får ca 15 min flygtid per 500-800 mAh. Med 4 batterier får jag totalt ca 40-45 min flygtid per session med Step-One, vilket är lagom.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
          • 2015

Ursprungligen postat av Balsafan
          Jag har ju bara kört lite med simulatorn och än så länge försöker jag hålla lägsta flygbara hastighet... snurrar bara i åttor och försöker landa utan att hoppa åt helvete... så jag tror nog att jag klarar mig på lite gas men vill ha längre tid i luften.
          Min CUB S2 har jag flugit på ca 100 mAh i minuten och utan vidare klarat 13 minuter på ett 1400 mAh batteri.
          Lite mera, men inte mycket, drar den med det tyngre 2200 mAh batteriet.
          Detta är i vindstilla med låg fart. Är det upp mot 10 m/s vind så räknar jag nästan dubbla effekten men trots det nästan 15 minuter på ett 2200 batteri. Man hör klart och tydligt när det är dags att landa för då gör fartreglaget konstigheter så att det hörs som att planet "vibrerar".

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Håller med Patrik - sommartid och med lugn flygning i lugnt väder så är förbrukningen på en "original-Cubbe" i storleksordningen 100 mAh/minut. Sen brukar man inte orka flyga så långa pass och inte minst när man är nybörjare.
            Roger

Kommentar

• BJS
              • mar 2018
              • 650

Som balsa och japon-papper-trogdolyt, även japon-siden dito, föreslår jag ändå ett färdigt flygplan, så kan du begrunda, innan du lägger ned själen. Nu kan du avancera och möjligtvis bygga själv, om du tycker om hobbyn.

Tålamodet är kort nuförtiden.

Jag började som 8-åring att betrakta min äldre broders misslyckade försök att starta en Veco-19 monterad på en planka. Det var på 60-talet. 1,5V ringledningsbatteri, en avancerad transformator från farsan jobb, inget hjälpte, utom några "vrurr" eller baktändningar. Det är en konstart för de okunniga.

Jag byggde mer eller mindre lyckade gummisnoddsmodeller eller segelflygsmodeler och fick en Cox Baby-Bee, som jag brutaliserade men ändå lyckades att starta trots allt.

Min fader var upptagen med dubbeljobb, så¨jag fick lära mig själv.

Nästa var en Wentzells "Geting" med en O.S 0,09 "PET" med glödstiftständning. Som tolvåring, linkontroll. Jag kunde starta motorn helt själv även på vintern och flyga, men min kamrats farsa blev sjukskriven i över en månad som bilmekaniker, efter att ha försökt starta en Webra dieselmotor. Förstört finger, haha. Han råkade sätta in ett finger i propellern på fullvarv...

Min kamrat hånade mig för att min "Geting" inte var lika fin i finishen. Hans var vinröd och lackad med "bränsleskyddslack" och var fin som en båt av mahogny.

Hans Geting flög senare i backen med slaka linor och skrämde nästan livet ur Stefan på Vallentuna Modellflygklubb, som nu hjälpte till att starta motorn. Han fick den nästan i ryggen...

Han kastade sig raklång på marken i sina försök att undfly attacken och flygplanet smackade i hög hastighet bara ett par meter från hans rygg.

Min "Geting" flög i flera timmar, både på fotbollsplanen och på isen.

Jag lärde mig att starta en O.S 35 med fingrarna som barn. (köpt begagnad av Stefan) Kanske fick jag något slag på fingret, men inte så allvarligt.

Vägen är lång, men kan kortas betydligt med äldre kamraters goda råd.
              Senast redigerad av BJS; 2019-08-12, 20:57.

Kommentar

• Irokee
                • maj 2006
                • 138

vad hände med "viggen76" som startade denna tråd.... ;-)

Kommentar

Arbetssätt...