Guillows Piper Cub

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Balsafan
    • jan 2019
    • 161

Det slog mig precis att jag varken har sändare eller lämplig mottagare till modellen. Som glad amatör har jag inte alls koll på vad som är värt att titta på.

En begagnad radio som kan hantera fyra kanaler bör väl räcka. Gärna med något märke man kan para ihop med lätta mottagare som fortfarande går att köpa nya önskar jag förslag på.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
      • 2015

Spektrum har lätt tillgängliga mottagare som är riktigt små och inte allt för dyra.
      Om du kan hitta en begagnad sändare som har både DSM2 och DSMX protokoll så ska det vara lätt att hitta småprylar.
      Lemon ska ha små DSM2-mottagare som passar till Spektrum.
      Vill du ha riktigt små grejor så kolla på http://microflierradio.com/ReceiversDSMII.html

Kommentar

• Mr.Bob
        • aug 2017
        • 692

Ursprungligen postat av Balsafan
        Världen krymper...

Är det fler från FK spinn här på forumet?
        Finns ett par till medlemmar vad jag vet.

Spektrum som nämnts är vettig, även Frsky har vettiga sändare och små mottagare också. Dom små till Frsky är dock lite svårare att få tag på.

Kommentar

• Balsafan
          • jan 2019
          • 161

Någonting i stil med den i länken då kanske?

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Om du gillar att programmera och trixa med programvaran i sändaren så skulle jag rekommendera en FrSky QX7. FrSky har dessutom många roliga tillbehör till högst överkomliga priser. Men tycker du som många andra modellflygare att allt skall vara så enkelt som möjligt att ställa in i sändaren utan några större krav på programvarans flexibilitet så kan du definitivt välja en Spektrum-sändare i det lite lägre prissegmentet. Sen finns det numera många för oss gamla modellflygare s k "no name"-märken som också fungerar bra - t ex FlySky m fl.
            Roger

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
              • 2015

Någonting i stil med den i länken då kanske?

http://www.mbs-rcmodels.se/sandarpak...00t-mottagare/
              EU har förbjudit försäljning av nya sändare med DSM2 för ett par år sedan.
              Jag vet inte om det finns de riktigt små mottagare (för allmänna system) annat än DSM2.
              Ändrar mig där efter en goggle sökning på DSMX micro receivers :-)
              Det finns så klart väldigt små inomhus DSMX mottagare som passar till sändaren du länkar till.
              Ett alternativ om du inte redan haft servon är en "bricka" som även innehåller ett gäng servon och fartreglage.
              Spektrum Gen3 som du länkar till är en väldigt modern och lättanvänd sändare som innehåller alla tänkbara finesser man kan önska utan att ha någon större programmeringserfarenhet. De nyaste sändarna (av flera fabrikat) har instruktiva bilder i programmeringen så att man snabbt och lätt kan få de funktioner man behöver utan att behöva "experthjälp".

Kommentar

• Balsafan
                • jan 2019
                • 161

Jag tror modellen kan bli ganska lätt. Just nu väger all balsa i planet 30 gram och slipandet fortsätter.

Jag försöker komma ner till 27 gram innan jag börjar montera drivlina, mottagare, servon. När funktionerna av alla rörliga delar ser ut att fungera som dom ska tänkte jag klä med japanpapper.

Behöver jag behandla balsan med zaponlack eller nånting i den stilen när jag kör med el-motor?

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
                  • 280

Visst går det fint att "uppgradera" en Guillows till radioflyg. Blev imponerad när jag såg denna tjusiga konvertering av en B-29 från just Guillows: https://www.youtube.com/watch?v=S3QgJDtOCOM

Kommentar

• Balsafan
                    • jan 2019
                    • 161

Såg den här nyss så det finns ju hopp

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                      • 2015

Jämför gärna med Parkzones J3 cub med spv 46 cm och totalvikt på 29 gram.
                      Även den är aningen tung jämfört med nyare småmodeller.
                      Min erfarenhet från Äldre Guillows var att de ofta använda ganska hård och tung balsa.
                      Skulel man bygga lätt så bytte man ut de detaljer som inte behövde styrkan mot egna i lättare balsa.
                      VARJE GRAM RÄKNAS när det gäller flyg.

Lacka balsan enbart där du ska fästa klädseln

Kommentar

• Balsafan
                        • jan 2019
                        • 161

29 gram ink elektronik??? :stupido2:

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                          • 2015

29 gram ink elektronik??? :stupido2:
                          Din har spv 61 cm så den är ju mycket större. motsvarar väl ca 51 gram totalt?

Kommentar

• Balsafan
                            • jan 2019
                            • 161

*pust* då slutar vi jämföra äpplen med citron

Finns det något bättre alternativ än zaponlack idag?

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

Problemet med att bygga små kärror är att det väldigt lätt "bygger gram" så man måste vara väldigt observant när man bygger - annars är det stor risk att slutresultatet blir en aning överviktigt. Allt tillkommande väger mera än man kan tro när det väl sitter på plats. Det är i alla fall min personliga erfarenhet. Så var observant på allt som bygger gram på modellen innan den är klar. Personligen skulle jag nog fundera både en och två gånger på att t ex montera skevroder med tillhörande servo i just denna modell av just viktorsaken.
                              Roger

Kommentar

• Balsafan
                                • jan 2019
                                • 161

Att vikten är av stor vikt... har jag förstått. Jag försöker bygga lätt i hopp om att få modellen att flyga. Om den nu trots allt skulle väga för mycket när allt är monterat så är det inte inget jätteproblem. Själva modellen kostade ju bara 325:- och elektroniken kan ju återanvändas i en annan modell i värsta fall.

Det är ju runt 25 år sen jag byggde någonting i balsa så jag ser det mer som övning och ren terapi att bygga och fundera. Jag följer inte byggbeskrivningen och ritningen slaviskt eftersom jag redan från början förbereder för rc.

Jag har lite planer på att förstora ritningen till skala 1:9 och då även passa på att skala upp den till 1:4,5. Att skala upp och printa ut några exemplar kostar ju inte många kronor. Jag är fullt medveten om att det inte är helt rätt att bara skala upp eller ner en ritning men dessa ska bara ses som ett underlag... och skulle det inte funka bra så eldar jag ändå med ved...

Jag har även en Guillows PC-6 Porter samt en Guillows Edge 540 där ritningarna ska skalas upp på samma vis.

Men först och främst ska småmodellerna byggas för att ge lite mer erfarenhet... flyger dom är det en bonus och ett steg på vägen till egna byggen från förstorade ritningar. Byggandet är det viktiga för min del... jag har ju aldrig spakat något som flyger

Kommentar

Arbetssätt...