Guillows Piper Cub

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Balsafan
    • jan 2019
    • 161

Jag köpte en Spektrum DX6 (Gen 3) och en Spektrum AR400 som är en liten nätt mottagare med fyra kanaler som väger in på 5,6 gram vilket jag hoppas ska bli bra i lillcubben.

För övrigt skar jag ut skevroder på ena vingen idag... ett jäkla småpill men det blir nog bra bara jag får hem lite mylargångjärn.

Kommentar

• Balsafan
      • jan 2019
      • 161

Klicka på bilden för större version

Namn: 20190123_193511.jpg
Visningar: 1
Storlek: 36,6 KB
ID: 510909Klicka på bilden för större version

Namn: 20190123_193053.jpg
Storlek: 38,8 KB
ID: 510910

Fena och stabbe testas med tape som gångjärn. Mycket slipa blir det... frugans nagelfilar av engångstyp funkar bra men dom är lite väl grova så jag har klippt till 800-papper som jag klistrat på en engångsfil som är riktigt bra till finlir.

Skevrodren ska byggas på lite mot vingarna under morgondagen.

Gör jag rätt eller fel enligt proffsen här?

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
        • 2015

När du monterar på skev så bör du även se till att få vingen utan V-form så att det blir som originalet. Friflygare brukar ha lite V-form som gör att planet inte blir så stabilt om det blåser lite.

Kommentar

• Balsafan
          • jan 2019
          • 161

Det där med v-formen har jag läst om några gånger så jag har haft lite funderingar på hur jag ska lösa det hela så det blir rakt i slutänden.

Som tur är behöver jag ju inga större verktyg för att hålla vingarna på plats... det räcker med lite större gem.

Kommentar

• Balsafan
            • jan 2019
            • 161

Frugans engångsfilar till naglarna har jag lagt beslag på... jag köpte nya och dyra filar till henne så jag får ha dom billiga i fred...

Nu såg jag även för första gången någon mening med hårspännen... enklare att använda än gem för att snabbt hålla ihop någonting lite snabbt.

Namn: 20190124_094322.jpg
Storlek: 47,0 KB
ID: 510911

Kommentar

• No4
              • okt 2007
              • 165

Jag byggde något liknande för ett antal år sedan. Jag har dock bytt motor sedan min byggblogg till en lite bättre borstlös lågviktsmotor med fartreglage som klarar att gå på en Lipo cell dvs 3,7 V. Min har en flygvikt på ca 50g. Jag använder enbart sida, höjd och gas. http://www.svensktmodellflyg.se/blog...d=1751&filter=
              Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

Kommentar

• Balsafan
                • jan 2019
                • 161

Ursprungligen postat av No4
                Jag byggde något liknande för ett antal år sedan. Jag har dock bytt motor sedan min byggblogg till en lite bättre borstlös lågviktsmotor med fartreglage som klarar att gå på en Lipo cell dvs 3,7 V. Min har en flygvikt på ca 50g. Jag använder enbart sida, höjd och gas. http://www.svensktmodellflyg.se/blog...d=1751&filter=
                Kul att kika i din tråd. Din modell väger nog lite mindre än vad min kommer göra när den väl är färdig.

Kommentar

• BJS
                  • mar 2018
                  • 650

Hej. En Cox Pee-Wee borde väl inte vara allt för stor. I storleksjämförelse är den som en liten dvärg i jämförelse med den redan lilla Baby-Bee

0,3 kubikcentimeter cylindervolym om jag inte missminner mig. Minst 25% nitrometan och 25% syntetisk olja, resten metanol, om den skall gå bra.

Jag byggde en förminskad Voodoo med en slik motor, linorna var nog bara fem meter långa. Som en ilsken bålgeting. Jag blev snurrig, men tack och lov blev tanken snart tom

En Cox Baby-Bee har såvitt jag kommer ihåg 0,8 kubikcentimeter cylindervolym

Otroligt söta små motorer som dock kan förstöra hörseln såvida man inte använder hörselskydd...

Ett hack i lilla fingern läks snart men hörselskada är obotligt.

Använd rätt strömstyrka för glödstiftet. Börja med noll ampere och öka försiktigt tills det glöder gulrött eller har en temperatur av cirka 800..850°C. Inte mer än så.
                  Senast redigerad av BJS; 2019-01-27, 17:21.

Kommentar

• BJS
                    • mar 2018
                    • 650

Se till att du inte använder s.k. spännlack eller "dope" på träet. Där kan du använda s.k. polerlack istället. Det används exempelvis på gitarrlådor eller fioler.

Det luktar lika, ser lika ut, det är likt på alla sätt utom det att spännlacken förstör träet genom krympningen som dock är en önskad egenskap på japanpapper, siden, bomull eller linne.
                    Senast redigerad av BJS; 2019-01-27, 17:43. Anledning: tt

Kommentar

• BJS
                      • mar 2018
                      • 650

V-formen är viktig om du inte har skevningsroder. Jag föreslår en vinkel av 10° inkluderat, eller om du mäter allt. Det blir en vinkel av 5° på var vinghalva om du betraktar maskinen framifrån eller bakifrån.

Jag föreslår en skränkning av vingarna, c:a -2° vid spetsarna. Det gör gott.

Du kan också se till attt riggningsvinkeln är cirka 2..3°, dvs. skillnaden mellan stabilisatorns och vingens vinklar i flykten. Nu behöver du inte trimma en massa höjdroder till ingen nytta, det bromsar och trycker på servot, förbrukar ström i onödan...
                      Senast redigerad av BJS; 2019-01-27, 18:08.

Kommentar

• Balsafan
                        • jan 2019
                        • 161

Tanken är ju att montera ett servo för skevroder så V-formen ska arbetas bort.

Det där med vinklar och skränkningar får jag nog sätta mig in i en vacker dag... I den här lilla modellen ska jag bara försöka få allt att sitta ihop till att börja med... samt få plats med acc, mottagare och tre servon med dess länkage...

Det kommer inte funka med gångjärn i mylar... jag har för lite gods kvar i stabbe och fena så jag får testa någonting annat. Tape har jag läst att man kan använda, är det någon som har tips på lämplig tape?

Kommentar

• Cox
                          • sep 2010
                          • 229

Det går bra att använda nästan vad som helst som gångjärn, bara det inte glappar eller går för för trögt. Det behöver inte alls vara något riktigt "gångjärn" som sätts i balsan utan det räcker med täckfilmen (om det är plast, inte japan papper) eller tejp etc.

Här är ett exempel, Lavestams J3 cub, utrustad med en Cox PeeWee, klädd med litespan som också får fungera som gångjärn, totalvikt ca 125g, styrs med höjd och sida (+trottel) :

Namn: IMG_0740.jpg
Visningar: 2
Storlek: 277,1 KB
ID: 510953

Namn: IMG_0741.jpg
Visningar: 3
Storlek: 337,2 KB
ID: 510954

Namn: By76277.jpg
Storlek: 107,6 KB
ID: 510955

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

På inomhus-kärrorna använder man ofta s k UHU Por-gångjärn - alltså lite UHU Por på båda delarna (i roderspalten) som sen får torka några minuter - sen är det bara att föra ihop delarna så sitter dom ihop lite lagom för att fungera som gångjärn.
                            Men jag tycker nog fortfarande att du skall fundera över att behålla V-formen och strunta i skevrodren på denna modell - om inte annat så vinner du lite vikt.
                            Roger

Kommentar

• Balsafan
                              • jan 2019
                              • 161

Jag vägde modellen samt tre servon, acc, mottagare, fartreglage och en meter stötstång vilket är lite för mycket... 90 gram och då saknas motor (3 gram) och japanpapper som jag inte vet vikten på. Jag hoppas kunna hålla mig under 100 gram i alla fall. Testar att klä med nån lätt plastfilm då så jag får gångjärnen där.

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

"Klä av" plasthöljet på mottagaren så tjänar du nåt gram för den är relativt tung för din lilla kärra.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...