Svänga med skevroder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bussige-Benke
    • sep 2025
    • 17

Svänga med skevroder

När jag skevar och tippar åt vänster, åt vilket håll ska sidorodret styras med mix-funktionen? Någon menar att man svänger vänster med sidorodret men då blir väl sidorodret ett höjdroder och planet dyker? Hur är skillnaden mot att enbart använda sidorodret?
    Jag har aldrig använt skevroder förr...
  • Bosse Jansson
    • jan 2023
    • 122

Hej,

Grunden till problemet är att det skevroder som pekar nedåt, bromsar mer än det som pekar uppåt.
    Därför kan du, när du t.ex. skevar vänster, få en vridning av flygplanet, åt höger, mitt i svängen, som då blir "osnygg".
    För att motverka detta, kan du då låta sidorodret "hjälpa till" att få planet genom svängen på ett rent och snyggt sätt. Det innebär att sidorodret skall "puttas" litet åt det håll som du skevar. Vissa gör detta manuellt, men det går också att lägga detta som en mix i sändaren.
    (Den här effekten kan variera en del, beroende på flygplanets konstruktion, men grundprincipen är alltid densamma)
    Svängen skall som vanligt stöttas med litet höjdroder (som du säkert redan är van vid), för att ingen höjd skall förloras,

När man flyger med enbart sida-höjd, måste vingen ha en viss v-form (dihedral, polyhedral), för att planet automatiskt skall banka när du ger sidoroder.
    Det är v-formen som gör detta möjligt.

Med skevroder, behöver du nödvändigtvis ingen v-form på vingen, eftersom du med skevrodren kontrollerar modellen i rollplanet.
    Senast redigerad av Bosse Jansson; 2025-09-07, 14:12.

Kommentar

• Bussige-Benke
      • sep 2025
      • 17

Tack för info.
      Detta var komplicerat måste jag säga. Så för att minska skevrodrets nedåtrörelse och bromsverkan måste jag ha ett servo till vardera sidan?
      Och det har jag ju inte. Finns det någon "regel" hur stor procent sidorodret ska röra sig? Jag har Futaba 10j där jag anger utslaget i mixmenyn.
      Prova mig fram?

Kommentar

• Bosse Jansson
        • jan 2023
        • 122

För att motverka den här effekten, är det vanligt att man "bygger in" differentierade skevroder. Dvs ett arrangemang där skevrodren kan röra sig mer uppåt än nedåt.
        Om modellen bara har ett skevroderservo, får man ordna detta mekaniskt, via linkaget och roderhornens utformning.
        Med två skevroderservon, kan man, med modern rc-utrustning, programmera dessa rörelser direkt i sändaren.

Beroende på modellens konstruktion, kan man ändå få "stötta" svängen med litet sidoroder få att få en snygg sväng, och mitt förslag är att du helt enkelt testar, och applicerar den sidoroderhjälp som eventuellt behövs.
        Senast redigerad av Bosse Jansson; 2025-09-07, 15:15.

Kommentar

• Bussige-Benke
          • sep 2025
          • 17

När jag tänker efter så har jag två servon till skevroderna men de använder väl samma utgång från mottagaren. Det finns väl en y-kabel någonstans.
          Har lediga kanaler men planets utrymme för elektroniken är inte stor. Köpte en ARF-modell (kallas det väl). Får bli ett senare projekt att fixa med servona. Intressant är det!

Kommentar

• Bosse Jansson
            • jan 2023
            • 122

Fick du några instruktioner med ARF:en...? Kanske mest praktiskt att bara följa dem, till att börja med, och göra eventuella förändringar senare, om det behövs, eller bara i testsyfte...?

Kommentar

• Bussige-Benke
              • sep 2025
              • 17

Inget mer än hur rodren fungerar, bästa plus/minusutslag på respektive roder och var tyngdpunkten ska ligga. Inga flygtekniska detaljer som det där med skev-/sidoroder t.ex. Ja, så montering av själva modellen så klart. Utan erfarenhet av skevroder är det lätt att bara svänga med sidorodret, men med en rak vinge så är det nog inte så enkelt har jag lärt mig på denna sidan. Senast jag flög en modell hade jag inget skevroder och det var länge sedan.
              Konsten till att börja med är väl att trimma i luften.
              Resten får jag googla och/eller fråga mig fram till, som här.

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Lär dig att svänga med alla rodren - det är det enda raka och försök inte med några genvägar (via mixning) som sällan fungerar bra.
                Roger

Kommentar

• Bosse Jansson
                  • jan 2023
                  • 122

Det är nog mest förnuftigt att först bygga, montera och trimma allt enligt instruktionen, och sedan utröna hur modellen beter sig från den utgångspunkten. Det är ju inte givet att modellen behöver någon skevroderdiff, och precis som Roger säger, är det ur pedagogisk synpunkt bra att flyga manuellt med alla roder från början.
                  Att bygget blir rakt, och får rätt tyngdpunktsplacering, är de viktigaste faktorerna.

Kommentar

• Bussige-Benke
                    • sep 2025
                    • 17

När jag känner mig lite säkrare kan jag ju koppla bort mixen med ett knapptryck och känna mig för att svänga manuellt. Får köra med "både livrem och hängslen" tills allt sitter!

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

Det är sällan du har ett absolut behov ab en skev/sida-mix. Har själv aldrig använt det under + 50 års RC-flygande - inte ens innan jag lärt mig att svänga med alla roder. Är man orolig inför träning för att klara detta så bygg en inomhus-modell i EPP och träna på - dessa tål nästan vilken misshandel som helst. Och om man skall flyga inomhus så är man tvungen att lära sig att svänga med alla roder - annars tar man sig knappast runt i en trång gympahall. Den typen av flygning fostrar flygaren...
                      Roger

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
                        • 1319

Sägersamma sak..Har aldrig haft mixer.
                        Skeva lätt och ge lite höjdroder så svänger planet.
                        Efter ett tag börjar du kompensera automatiskt om du ser att det behövs.
                        Olika plan hardessutom helt olika känslighet för de där med skevroderbroms. Upp och flyg bara :-)

// Mats W
                        Flygsmurfen

Kommentar

• jaka
                          • maj 2007
                          • 1487

Varför köra med mixade skev och sidroder! Helt förkastligt! 99% av alla modellflygplan svänger du med bara skevroder!Klicka på bilden för större version

Namn: PBC Catalina 004.jpg
Visningar: 29
Storlek: 287,1 KB
ID: 608493

Kommentar

• jaka
                            • maj 2007
                            • 1487

Kommentar

• AlveH

• maj 2015
                              • 109

Ursprungligen postat av Bosse Jansson

Grunden till problemet är att det skevroder som pekar nedåt, bromsar mer än det som pekar uppåt.
                              För att undvika detta problem, och/eller negativ girning, brukar jag ställa in skevroderna så att de går mer
                              uppåt än nedåt t.ex. 15 mm upp och 10 mm ned, man får testa vad som är lämpligt för den aktuella modellen.

Kommentar

Arbetssätt...