Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Bara en tanke! Varför ett rör i mitten? Det är ju inte där det gör mest nytta. Om det inte är en viss böjlighet du eftersträvar blir det mycket stabilare med en förstärkning på ovansidan och en på undersidan. Som en I-balk.
Nu låter jag väl som en besserwisser men jag ville bara ge mitt bidrag medans tid finnes.
Jodå, jag är mycket väl medveten om hur man konstruerar en vinge (vingbalk).
I "normalfallet" på lite tjockare vingar, brukar jag göra vingbalken i plywood med 'halva' urtag på ovansidan för spryglarna, och halva urtag undertill i spryglarna så de trycks ner i vingbalken. Och jag har aldrig varit med om att någon sådan vingbalk har knäckts.
Den vingen jag nu sitter och spånar på kommer att bli med ganska tunn profil, och jag är rädd för att det inte funkar med en sådan låg vingbalk.
Sen blir det nog en del flex med ett rör, men det får jag leva med...
När jag byggde min supertunna 6 meters seglare så byggde jag en box som jag lindade in i kofiber med kevlar ytterst, den väger 14kg och har dykt vertikalt(~200km/h) med hård upptagning utan nämnvärd böjd vinge. Kör då med glasfiber stång som balk genom kroppen och cirka 30cm in i varje vinghalva.
Kommentar