Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Ja. det brukar gå bra. En tumregel är 30% av medelkordan men på vissa vingkonfigurationer kan det vara knepigt att få fram denna. Och så finns det undantag från tumregeln. Mer detaljer om aktuell modell behövs för specifikt svar.
Wondering the center of gravity (CG, CoG) for your first flight is correct? ✓ get the right CG and NP (neutral point) of your aircraft, flying wing or canard for maiden ✓ prevents damage or even crash ☆ only CoG calculator with upto 5 Wing panels
medelkordan men på vissa vingkonfigurationer kan det vara knepigt att få fram denna.
30% är en baggis men sen är det resten också som sagt.
Erfarenhet för all del men här hade jag aldrig gissat att CG skulle vara. Trots en tydlig manual rådfrågade jag forumet på rcgroups vilka verifierade att det stämde. Det markerade avståndet är 35mm, jag hade lätt gissat det dubbla 70mm.
kroppen bär ju också en del, jfr kniveggsflygning....
Spännvidd och fart bestämmer hur mycket luft som påverkas, kordan påverkar hur effektivt den accelereras nedåt och är spännvidden liten blir ju bidraget från kroppen betydande.
Kommentar