Räkna ut COG?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daspunner
    • aug 2017
    • 142

Räkna ut COG?

Om jag har en konstruktion/ritning där inte COG finns utmärkt, kan jag då få fram den i alla fall? Och hur?

/David
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

Ja. det brukar gå bra. En tumregel är 30% av medelkordan men på vissa vingkonfigurationer kan det vara knepigt att få fram denna. Och så finns det undantag från tumregeln. Mer detaljer om aktuell modell behövs för specifikt svar.
    /Leif

Kommentar

• KristofferR

• okt 2010
      • 481

Ecalc har en tyngdpunktsberäknare som är lätt att använda!

Wondering the center of gravity (CG, CoG) for your first flight is correct? ✓ get the right CG and NP (neutral point) of your aircraft, flying wing or canard for maiden ✓ prevents damage or even crash ☆ only CoG calculator with upto 5 Wing panels
      Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Kommentar

• henke2
        • mar 2011
        • 3188

Ursprungligen postat av pernstig
        medelkordan men på vissa vingkonfigurationer kan det vara knepigt att få fram denna.
        30% är en baggis men sen är det resten också som sagt.

Erfarenhet för all del men här hade jag aldrig gissat att CG skulle vara. Trots en tydlig manual rådfrågade jag forumet på rcgroups vilka verifierade att det stämde. Det markerade avståndet är 35mm, jag hade lätt gissat det dubbla 70mm.

Superhero

Kommentar

• kristianb
          • jun 2007
          • 92

kroppen bär ju också en del, jfr kniveggsflygning....
          Spännvidd och fart bestämmer hur mycket luft som påverkas, kordan påverkar hur effektivt den accelereras nedåt och är spännvidden liten blir ju bidraget från kroppen betydande.

Kommentar

Arbetssätt...