De jag just nu har problem med är just kit-versionerna, köpta i butik. Kartongversionerna eller de gjorda i "svenskt" foamboard har varit medvetna chansningar (att flytta över en ritning är inte helt enkelt) samtidigt som den enda som har flugit är en kartongkärra.
Flitetests modeller - svårflugna .....
Kollaps
X
-
Jag kanske kan flika in ett litet nybörjarperspektiv här.
I oktober förra året flög jag radiostyrt flygplan för första gången i mitt 40 och växel-åriga liv. Enda anledningen till detta var för att jag snubblade på Flitetest och Peter Sripols youtube kanaler. Den tioåriga pojken i mig som drömde om att flyga men aldrig hade råd vaknade och jag beställde ett komplett kit från rcflight med en FT Tiny Trainer.
Jag laddade hem PicaSim och "provflög" lite framför datorn med en x-box kontroll i handen med blandat resultat.
På jungfruturen satte jag planet i backen direkt pga inverterat sidroder, men på andra försöket flög jag i flera minuter.
Jag fick i princip direkt blodad tand, beställde ett 25-pack av flitetests foamboard (+mer elektronik) och har under vintern byggt flera av deras andra modeller med gott resultat. Deras ritningar och guider är ju otroligt bra och att bygga en modell från grunden tar inte många timmar. Ett tips är att skriva ut ritningarna på lite tjockare papper (160g).
Jag har totaltkraschat ett par stycken plan vid det här laget. Framförallt pga att jag flugit för långt ifrån mig och tappat orienteringen (looong walk of shame...)
Tanken på att ha lagt mer pengar på första modellen för att direkt sätta den i backen är inte lockande och skulle förmodligen lett till att jag gett upp hobbyn på en gång.
Vad jag försöker säga är nog att FliteTest kan ju inte vara helt fel på det om jag som total nybörjare lyckas flyga och får upp intresset för hobbyn.
Testade Flitetest plan hittils:
FT Tiny Trainer
AP Eazy
FT mighty mini Mustang
Bloody Brit
FT Spitfire
Byggt men ej flugit ännu:
FT Simple Scout
FT mini ArrowKommentar
-
Det är underhållning precis som Top Gear. Top Gear kan ju ge motorintresse till någon men om man litar på allt dom säger så blir ju världsbilden något skruvad eftersom det är underhållning och inte konsumentinformation. Att modellerna inte är välflygande kan ju tom ge fördelar så som att du utmanas att förbättra dom själv.SuperheroKommentar

Kommentar