Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Mja, jag blev lite (!) inspirerad av Kjells fina Safir, och dennes måsvingedörrar på motorhuven.
Inte för att det ska bli nån tävling, det klarar jag inte, men jag tänkte gjuta en motorkåpa i glasfiber och sätta aluminiumluckor på den.
Och det är DÄR gälarna kommer in...
När Mikael Carlson gjorde plåtarna med gälar till sina flygplan gjorde han en "hona" och en "hane" i hårdträ som han impregnerade med tunt CA-lim. Sedan borrade han små stopphål i AL-plåten och skar upp en slits mellan hålen. Med en hydraulpress tryckte han ut gälarna. En MDF-skiva kan väl användas om du sedan "härdar" den med CA-lim. Ett par tvingar borde räcka att trycka ut gälarna.
Lycka till! ....och God Jul och Gott Nytt År!!!
Jag tillverkade mina av stål för det finns massor av dem på den kärran och samtliga är dubbla.
Slitsen sågar jag upp med en 0,2 slitsfräs: https://shop.otdtools.se/product/sli...-hss-fintandad som jag monterar i en Proxxon LHW.
Jag fick tipset om att använda någon form av hårdträ för att tillverka stansarna i om det inte är så många gälar som skall stansas ut. Men stansprocessen blir densamma.
Kommentar