Hur sy fast klädsel på vinge

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fyhren2
    • okt 2018
    • 48

Hur sy fast klädsel på vinge

Hej

Vingen till mitt bygge av Sikorsky S 39 har en undersida som är konkav och jag behöver därför fästa klädseln på spryglarnas undersidor för att behålla formen när jag väl sträcker klädseln (Koveral ) med lite värme.

Att bara fästa med dope eller med CA-lim vågar jag inte satsa på.

Vet någon hur man lämpligen utför detta sy-arbete som jag antar göres på samma sätt som på fullskalaplan?

Hej
    PF
  • Danne1700

• okt 2017
    • 501

Chapter 2

Kommentar

• Fyhren2
      • okt 2018
      • 48

Hej Danne1700

Tusen tack , precis vad jag behövde

PF

Kommentar

• jaka
        • maj 2007
        • 1483

Hej!
        När man klär med siden eller nylon på en vinge om är konkav ("under cambered") så lackar man bara fast "tyget" på varje sprygel med cellulosalack/spännlack!
        Har gjort så på flera modeller.

Kommentar

• BJS
          • mar 2018
          • 650

Hej. Detta är komplicerat. Du måste linda spryglarna eller stålrören med linne eller bommulsband, sedan sy fast klädseln med en kroknål, sedan på vingar, lägga på band av tyg med cellulosalim över.

Kommentar

• BJS
            • mar 2018
            • 650

Ursprungligen postat av jaka
            Hej!
            När man klär med siden eller nylon på en vinge om är konkav ("under cambered") så lackar man bara fast "tyget" på varje sprygel med cellulosalack/spännlack!
            Det stämmer ej på fullstora maskiner där klädseln måste sys fast hårt i spryglarna. det räcker ej med limkraften av cellulosalack.

Kommentar

• BJS
              • mar 2018
              • 650

Ursprungligen postat av jaka
              Hej!
              Det fungerar på modellflygplan, om man är försiktig och noggrann.

Skulle klädseln släppa på några av de konkava spryglarna i krympningen, så står man där med skägget i brevlådan...

Kommentar

Arbetssätt...