Härda glödgad pianotråd?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas

• jun 2006
    • 7676

Härda glödgad pianotråd?

Hur gör man när 'avhärdat' pianotråd i samband med glödgning, och vill få tillbaka härdningen/spänsten igen??
    Retroholic!
  • summit

• dec 2016
    • 27

Lite info,
    http://www.pvsilentflyers.com/Documents/Library/Heat%20Treat%20Music%20Wire.pdf

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
      • 7676

Utförlig, lättanvänd beskrivning, Summit!
      Bara att prova...
      Retroholic!

Kommentar

• BJS
        • mar 2018
        • 650

Helst hela tråden måste uppnå c:a 820°C samtidigt eller någorlunda jämnt och sedan släckas i saltvatten eller olja. Saltvatten duger för tunna saker, olja är bättre för tjockare saker. Sedan anlöpning i ugn vid c:a 220°C under en timme.

Gammal förbrukad motorolja eller gammal frityrolja duger alldeles utmärkt.
        Senast redigerad av BJS; 2020-07-21, 21:55.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
          • 7676

Jag oljehärdade, och det verkar funka...
          Retroholic!

Kommentar

• Bosse Jansson
            • jan 2023
            • 122

"Normalisering" av kallbockad pianotråd

Hej,

Jag väcker liv i den här gamla tråden, och rapporterar om ett bra "trick".

När man kallbockat ett landningsställ har säkert många erfarit att stället gärna vill böja sig "tillbaks" mot bockningen vid hårda landningar m.m.
            Som om tråden minns var den befann sig innan man bockade stället, och väldigt gärna försöker återvända dit

Jag fick ett tips från en person som i sitt "civila" liv jobbat med spiralfjädrar, och som därmed har goda kunskaper i behandling av "ståltråd".
            Han kallade proceduren "normalizing", och proceduren är riktigt enkel:

1. Bocka landningsstället helt färdigt (kallbockning).

2. Lägg in stället i en ugn som är 230°C varm, och låt allt vara i 20 minuter.

3. Efter de 20 minuterna, sänk temperaturen 30°C varje kvart, ner till rumstemperatur. Använd äggklocka.

Och sim salabim......nu är stället "normaliserat", och i stället för att deformeras vid hårda landningar m.m. sviktar tråden tillbaks till den position som den nu fått lära sig är den "rätta"....

Jag har testat, och blev mäkta imponerad av resultatet.
            Tänk att det skall gå så många år innan man lär sig detta enkla trick...��

Rekommenderas....!

(Nu kanske alla redan kunde det här, utom jag, och jag kanske slår in öppna dörrar, men möjligen hjälper det någon "därute"..)

��

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
              • 714

Ja, det hjälper mig.
              Skall inte bocka 5 mm pianotråd idag men snart...
              Tack Bosse!
              Lars

Kommentar

• Fredrik_W

• apr 2012
                • 355

MYCKET bra information!
                Stort Tack Bosse!

// Fredrik W
                "Ägandets glädje är icke att förringa."

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                  • 7676

Det blir till att testa det vid nästa bygge!

Tackar!
                  Retroholic!

Kommentar

• BJS
                    • mar 2018
                    • 650

Skall du återhärda fjäderstål eller pianotråd, så måste du hetta upp allt jämnt till ~800..820°C och släcka allt fort i vatten eller olja. Nu är det hårt som glas och bräckligt. Men om man sedan anlöper det vid ~200..210 °C. jämnt och fint så blir det starkt och böjligt . Det senare går fint i en helt vanlig hushållsugn.

Vissa personer låter det kallna och upprepar anlöpningen en gång till, för att göra allt ännu bättre.
                    Senast redigerad av BJS; 2025-06-13, 22:42.

Kommentar

Arbetssätt...