Storlek på stabbe?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AlveH

• maj 2015
    • 109

Ursprungligen postat av Thomas
    Helt rätt Alve, men jag hade räknat med HALVA kordan (1,25 dm), istället för medelkordan 2,5 dm överallt.
    Sista värdet ska alltså vara 2,5.
    Det var därför jag inte fick ihop det riktigt...
    Nu är det jag som inte får ihop det.
    Om medelkordan är 2,5 dm och spännvidden är 30dm så blir ju vingytan 75 kvdm
    istället för 46 kvdm. Och då behöver du en stabbyta på 11 kvdm för att få värdet = 0,44

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
      • 7677

Jä'la matte!
      Man skulle nog förlorat i "Är du smartare än en femteklassare"....

Självklart blir det ca 75 kvdm vingyta, men dom andra måtten stämmer (tror jag) och jag tror att jag nöjer mig med en taperad/elliptisk stabbe som är ca 7,7 kvdm.

(Så här i efterhand kan man ju undra var jag fick 46 kvdm vingyta ifrån...)
      Retroholic!

Kommentar

• Ben D Wings
        • jun 2015
        • 23

...annars är cgCalc jädrigt bra på detta!!! :sarcastic:
        Du hittar den på https://www.ecalc.ch/index.htm
        Ligger i den högra kolumnen på startsidan. :thumbup:
        Riktigt bra hjälpmedel och du får direkt en koll på att du är på rätt planhalva med din totala vingkonfiguration.....!
        Du ser direkt vad som händer om du ändrar dina parametrar!
        Tror den funkar även i "gratisläget". Kan absolut vara värt att spendera en liten stund på!

Kommentar

• BJS
          • mar 2018
          • 650

En sak är säker, skulle du överdimensionera stabilisatorn litet, så är det ingen skada skedd, förutom något sänkt max-hastighet.

Graupner Taxi (I) har en fruktansvärt väldigt överdimensionerad stabilisator och ändå flyger den fort >>100 km / h med en .25 tvåtaktare på fullgas.

Focke-Wulf 190 har/hade en ynkligt liten dito, men ändå kan den flyga bra och är inte alls okontrollerbart instabil i tippled
          Senast redigerad av BJS; 2019-05-09, 04:54.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
            • 7677

Här verkar ju stabben löjligt liten, men kärran flyger bra ändå.
            Jag vet, jag har en i skala 1:2,3...
            Retroholic!

Kommentar

• BJS
              • mar 2018
              • 650

Det finns flera saker som gör skillnad, vingprofilen till exempel, den kan påverka behovet av stabilisatoryta starkt. Sedan gör längden på bakkroppen skillnad genom sin momentverkan.

Om man flyger med baktunga flygplan (det kan vara roligt när man vill konstra lite), blir det mer kritiskt med en liten stabilisator, i synnerhet vid låg hastighet.

Ytan X momentarmen / bakkroppens längd torde vara en viktig faktor.

Vad som är instabilt kan också vara en fråga om tycke och smak fram till en viss gräns. När inte längre roderutslag någorlunda motsvarar reaktionen i alla hastigheter, så är det något fel. I extremfall kan man råka ut för en dykning trots fullt höjdroder.
              Senast redigerad av BJS; 2019-05-11, 02:30.

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                • 501

Om flygplanet har ett litet tyngdpunktsområde, ex.vis ensitsigt så minskar behovet av stabilisatoryta. Din racer är ett bra exempel.

Kommentar

Arbetssätt...