Multiplex Cularis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T5
    • jul 2006
    • 1300

Fick ett litet problem igår.
    Limmade in vingservona med CA (Jag vet, skulle använt silicon) och ett servo var stendött när jag kopplade in radion för att centrera... Fick gräva ut det och ska åka in till RCshoppen och byta det idag.

Annars går ihopsättningen sakta men säkert framåt, känns bara lite konstigt att jobba med frigolit, jag är mer van traditionellt balsabygge.

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7943

Hej,
      Ett litet tips men ändå - limma ALDRIG servon med CA - inte med tunnt CA i vart fall. Det limmet kryper som inget annat in i servona och kan limma ihop mekaniken - fråga en som redan gjort misstaget... PDT_Armataz_02_03
      Och jag hade ändå limmat utanpå den krympslang som jag först satt på servohöljet...
      Hälsningar
      Roger

Kommentar

• T5
        • jul 2006
        • 1300

Jep, jag misstänker att det är det jag har gjort... Limm inne i servot alltså.
        Ska byta ut det och använda silikon i fortsättningen

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7943

Hej T5 !
          Nu vill vi se BYGGBILDER !!!
          Abstinensen är svår - suktar ju efter en sån kärra till sommaren..
          Hälsningar
          Roger

Kommentar

• T5
            • jul 2006
            • 1300

Nu vill vi se BYGGBILDER !!!
            Nja, det är inte så mycket att dokumentera. Lite frigolit, några plastbitar..en stor flaska CA och sen är det klart.

Jag ska bara installera stötstängerna tills skev och klaff och sen är det bara in med mottagaren och fartreglaget.

Tar ung. tre byggkvällar att göra allt.

Kommentar

• kenneth67
              • jun 2007
              • 2545

vi vill se bildetr iaf !! sådesså så vi kan gnälla lite på dig att du satt det servot 2 mm fel åsså vidare

Kommentar

• T5
                • jul 2006
                • 1300

Allright, det kommer

Kommentar

• T5
                  • jul 2006
                  • 1300

Motor: Turnigy 35-48b-900kv http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=3888

ESC 60amp http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=2166

Servo -->Flap/Elev/rud: HXT9320 MGhttp://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=3609
                  Servo -->Aileron: Bluebird-373

Prop: Aeronaut 12.5X7.5 folding

Battery: HXT 3s2200mah Lipo

RX Spectrum AR7000

Lots'a room in here

Wiring

AR7000/ 60amp ESC

42mm spinner is too small

Ready!

Kommentar

• T5
                    • jul 2006
                    • 1300

Jaha, storm och 17ms vind för morgondagen, Murphy visste nog att Cularisen är klar!

Jag har den ihopsatt här i hobbyrummet och väntar bara på en lucka i vädret.
                    Batterier laddade, radion proggad och fotbollsplanen utanför huset bara väntar på en premiärflygning.

Kommentar

• DrHanke
                      • maj 2006
                      • 5250

En måste ju visa hankes cularis, kör med Mpx servon i hela maskinen orkade inte leta andra servon vart enklare å bara peta i det som stod i manualen. Motor blir Axi 2620 å ett jeti spin reglage som ja hade sen tidigare. Funtar på att köra med en 4s A123 då MC:n ändå inte går att köra med så här i slask tider...

//DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7943

Hej T5,
                        Får tacka för bilderna - utmärkt !
                        Hoppas du kompletterar med några ord om hur din Fågel flyger när du fått möjlighet att provflyga. Bl a är ju din motorsetup intressant - liksom givetvis hur kärran som helhet uppför sig.
                        Hälsningar
                        Roger

Kommentar

• T5
                          • jul 2006
                          • 1300

Jajemän Roger, ska rapportera så fort fågeln har flugit. Hoppas på flygväder imorgon efter jobbet.

Allt är monterat & laddat. Klart för start

Kommentar

• T5
                            • jul 2006
                            • 1300

Mjaa. Det här gick inte så bra... Hastade ut på fotbollsplanen efter jobbet. Regntunga skyar och skymning så det var lite brådis innan det blev helt mörkt.

I med en halvladdad LiPo, kvick check att tyngdpunkten var ungefär rätt och att rodren gick åt rätt håll.

Kastade iväg på halv gas och avancerade till fullt och Cularisen drog upp och över, fick hålla fullt dyk för att stiga 45grader. (Nix, I don't 'testkast' first )

När jag slog av gasen flöjlade proppen och Cularisen gungade på ett typiskt 'för mycket höjd/för lite fart' sätt.
                            Flygfarten blev förstås mycket hämmad av att 12.5" proppen snurrade som s@tan i fartvinden och bromsade hela ekipaget.

...Allt kändes fel och jag la ut klaffarna och landade så fort som möjligt.

Min fotbollsplan är bara en sjumanna/junior-plan med skog på tre sidor och elledning på den fjärde så jag fick cirkla ned Cularisen för att få plats, vilket inte var det lättaste då jag höll ordentligt dyk och stöttade med gaspådrag vid varje gung då den ville stalla. *Tur man är säker på handen*

Har lite på checklistan inför nästa flygning:
                            -Lite mer framvikt på TP
                            -Subtrimma höjdrodret en hel del
                            -Aktivera broms i fartreglaget

...Anyways, The Cularis lives to fight another day!

Kommentar

• kenneth67
                              • jun 2007
                              • 2545

låter som en "häftig" upplevelse .... tur det gick bra .......

Kommentar

• DrHanke
                                • maj 2006
                                • 5250

hur mycket utslag har ni på höjden? tycker mitt med org servon å linkar att den ger väldigt lite utslag, men det kanske ska va så när hela stabben rör sig?
                                //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

Arbetssätt...