Ny F5J höjdlogger/timer. Falcon är namnet.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
    • maj 2006
    • 484

Ny F5J höjdlogger/timer. Falcon är namnet.

För F5J och andra segelflygintresserade så har RC Electronics, https://www.rc-electronics.eu/shop1/ kommit med en ny godkänd höjdlogger/timer för framför allt F5J. Men den kan mer än bara vara F5J höjdlogger. Falcon är också utrustad med inbyggd GPS och vid användning loggar och sparar den IGC-datafiler som mycket enkelt kan laddas upp på RCmodelspot, den fina sidan för GPS Triangelflygare och andra segelflygintresserade, https://www.rcmodelspot.com/Rankings. Som sagt den loggar men skickar inte ut telemetri till sändaren så därför är den också godkänd på F5J tävlingar. Min PowerBox ATOM-sändare loggar allting, hela tiden (inställbart) och loggarna kan analyseras i datorn.
    Jag kommer att testa den i min Heron så snart det blir flygbart på fältet. För de första testerna kommer jag använda Falcon tillsammans med en SM-modellbau MicroVario, https://www.sm-modellbau.de/MicroVario för senare analys av flygningarna i datorn. På bilden har jag också med en Altis V4 för storleksjämförelse.

/Ville
    Klicka på bilden för större version  Namn: Heron_Falcon__Micro vario_Altis V4.jpg Visningar: 0 Storlek: 245,4 KB ID: 607449
    Senast redigerad av Ville; 2025-03-25, 01:56.
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -
    • maj 2006
    • 484

Så fick jag äntligen göra årets första flygning. Dagen till ära fick jag testa Falcon AMRT (Altitude Motor Run Timer) som fungerar perfekt.
    Enkelt och smidig att ladda upp flygningarna på RCmodelspot.
    Tyvärr blåste det alldeles för mycket för MPX Heron, men jag är nöjd ändå.
    Tack för det RC Electronics!

Klicka på bilden för större version

Namn: Heron_Falcon_250417.png
Visningar: 154
Storlek: 729,2 KB
ID: 607604
    /Ville
    Bifogade filer
    /Ville

Kommentar

• maj 2006
      • 484

Några loggbilder från dagens flygningar med Heron (ATOM-radion och Falcon F5J höjdmätaren). Ja, det blev bara två korta repor då det blåste så in i bomben.
      Roligt att få en flygdagbok på RCmodelspot, och så kan man ju studera flygningarna lite mer i detalj i loggprogrammet också.

/Ville

Klicka på bilden för större version

Namn: Heron_Falcon_11.57.47.jpg
Visningar: 125
Storlek: 149,1 KB
ID: 607606 Klicka på bilden för större version

Namn: Heron_Falcon_12.34.52.jpg
Visningar: 128
Storlek: 135,0 KB
ID: 607607
      ---
      /Ville

Kommentar

• maj 2006
        • 484

I söndags fick jag flyga lite grann (F5J) igen. Loggade min AVAlon 3,7 m med Falcon-loggern och laddade upp flygningen på RCmodelspot-servern.
        Vad som är nytt är att när man kollar sina egna flygningar så visas en uttunnad karta så flygrutten blir lite tydligare. Man kan se kartan på sina egna flygningar och officiella flygtävlngar/meetings. Kollar man andra piloters flygningar så ser man ingen karta och det har väl med personlig integritet/GDPR att göra.

/Ville

Klicka på bilden för större version  Namn: AVAlon_Falcon_250427.png Visningar: 0 Storlek: 570,2 KB ID: 607688 Klicka på bilden för större version

Namn: OLC_AVA.jpg
Visningar: 110
Storlek: 334,2 KB
ID: 607690
        ---
        /Ville

Kommentar

Arbetssätt...