Sugen på att börja med klädsel.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INGEMAR NABBING
    • nov 2009
    • 149

Ett tillägg till mitt svar. Tag en bit ny tape och fäst den ordentligt på ett torrt och rent balsaflak. Du har ju redan konstaterat att det inte finns någon smuts eller skräp på flakbiten. Låt den sitta kvar i 5 minuter. Nu lossar Du på tape-remsan.
    Titta på tapens limyta. Nu återstår det bara för Dig att sätta tillbaka tapen på balsaflaket. Går det inte så bra ?
    Varför? Kanske för att limytan redan är använd och att det nu finns ett visst damm-lager på ytan och därför vill den inte fästa igen.
    Bästa hälsningar Ingemar Nabbing

Kommentar

• Michael
      • maj 2006
      • 1742

Ursprungligen postat av INGEMAR NABBING
      ...Om Du är intresserad av problemet, tag gärna fram ett bra förstoringsglas och titta på den tidigare monokotefilmens baksida. Vad sitter i limytan? Balsadamm. ...

... Men Du kanske bygger Din modell med tanke på att Du nästa vecka ändå måste reparera och bygga nytt och då även klä om modellen? Alla blir inte saliga på sin tro men en del modellbyggare är mer nöjda än andra med sina byggen och dessa byggverk kanske lever längra och bibehåller sina klädselkrav. ...

... Jag heter Ingemar Nabbing (och har SMFF nummer 1438)
      Jag skrev inte om ARFer utan flygplan som man klär själv och förmedlade i all välmening mina erfarenheter. Mina flygplan har aldrig haft problem med lossnande klädsel och min erfarenhet är att Balsaloc eller liknande grundning endast behövs på konkava ytor samt ytor som med tiden kan utsättas för oljeinträngning. Lossnande klädsel har inte utgjort något problem för mig sedan jag förstod vikten av att minutiöst rengöra träytorna innan klädseln appliceras.

River man loss en film- eller texklädsel från en balsayta och ser att balsadamm fastnat i limmet har man definitvit inte rengjort underlaget tillräckligt väl innan klädseln. Det som ska ser sitta fast i klädseln är träfibrer som rivits bort från underlaget. Om du använder ditt förstoringsglas kan du säkert se skillnaden på balsadamm och lossrivna träfibrer.

Vad ditt SMFF-nummer har med saken att göra förstår jag inte riktig.

Kommentar

• INGEMAR NABBING
        • nov 2009
        • 149

Svar: SMFF nr 1438 är och skall betyda respekt. Slut god jul och en trevlig helg. Ingemar Nabbing.

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
          • 5250

Svar: SMFF nr 1438 är och skall betyda respekt. Slut god jul och en trevlig helg. Ingemar Nabbing.
          Ett nummer i en lista bland andra nummer kan jag inte få till att det skall vara mer respekt än den sedvanliga respekten mellan människor. I det här forumet får man respekt för den man är, hur lyhörd man är, hur man respekterar andras åsikter, tankar och idér. Framförallt förmågan att värdesätta de andra forum medlemmarna vilja att hjälpa oavsett om det är fel eller rätt ty saker kan göras på fler än ett sätt och ens egna sätt är inte alltid rätt sätt för en annan människa.

God Jul Ingemar
          //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Snickarjävel´n
            • aug 2006
            • 1927

DrHanke numera RcFlygs egna Dr Phil.

Härliga, ärliga och respektfulla svar, sånt gillar vi...

Kommentar

• jaka
              • maj 2007
              • 1487

Hej!
              SMFF nummer 5686! (vad det nu har med saken att göra...)
              Balsarite eller annat tjafs behövs inte!
              Gör rent kropp och vinge ordentligt med damsugare och klibbduk,sen är det bara att klä...med strykjärn förståss!

GEE BEE R-1 :an nedan kläddes med Solartex och grundlackades med Sikkens 2-komp färg 1986....inte en förändring i klädseln sedan dess.

Den blå "skolkärran" byggdes för 11 år sedan och kläddes med en engelsk polyesterfilm fråm Minicars...inte en säckning i klädseln sedan dess.

Den rödvita "Skolkärran" byggdes även den för 11 år sedan , en Piper Cherokee (Great Planes) och kläddes med Oracover. Inte heller på den har klädseln släppt eller har klädseln behövts sträckas.
              Bifogade filer

Kommentar

• Modellflygarn
                • okt 2006
                • 452

Halloj där Lasse!
                Har du fått på några kläder på kärran än?
                Niklas/
                Absolut söndagsflygare
                http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

Kommentar

• chrisvås
                  • jan 2007
                  • 141

Bland det roligaste jag läst. Respekt brukar man göra sig förtjänt av, knappast av siffror

Ont: Solartex o likn kan nog tjäna på balsaloc el likn men på oracoverklädda kärror har jag aldrig behövt annat än att dammsuga med elementborsten.

Kommentar

• lassebetong
                    • mar 2007
                    • 1255

Ursprungligen postat av Modellflygarn
                    Halloj där Lasse!
                    Har du fått på några kläder på kärran än?
                    Missat din fråga Niklas.
                    Ja och nej, vingar och stabbe har fått kläder men sedan har det stannat upp.
                    Skall försöka att ta mig i kragen och få något gjort.
                    Funderar även på val av servon till den.
                    Någon som kan rekomendera några servon som kan passa till en 1/4 Aeronca.

Kommentar

• Guzzten
                      • okt 2006
                      • 205

Jag flyger ju min 1/4 Cub med standardservon, så det ska väl funka. Det är ju ingen fartdemon du bygger, och rodren är ju inga dasslock direkt. Jag kör med 6V då blir det ju ca 5 kg servon då...

Kommentar

• qrt
                        • maj 2006
                        • 237

Hej Lasse, jag håller på med en 1/4 clipped wing cub och har införskaffat Dymond 7500 (7.6 kg) , för allt utom gasreglaget där jag sätter ett Dymond 5000 (3.2 kg), samtliga kullagrade och metalldrev.

mhv/ Kurt

Kommentar

• lassebetong
                          • mar 2007
                          • 1255

Ursprungligen postat av Guzzten
                          Jag flyger ju min 1/4 Cub med standardservon, så det ska väl funka. Det är ju ingen fartdemon du bygger, och rodren är ju inga dasslock direkt. Jag kör med 6V då blir det ju ca 5 kg servon då...
                          Jo jag har ju std servon till allt annat jag flyger och det har ju alltid, (nästan ialla fall) fungerat.

Ursprungligen postat av qrt
                          Hej Lasse, jag håller på med en 1/4 clipped wing cub och har införskaffat Dymond 7500 (7.6 kg) , för allt utom gasreglaget där jag sätter ett Dymond 5000 (3.2 kg), samtliga kullagrade och metalldrev.

mhv/ Kurt
                          Jo jag har faktiskt kollat hos Stepson och fastnat för 7500, har ett gäng Dymond i min bogserkärra som visat sig fungera bra.

Kommentar

Arbetssätt...