Nästa projekt.....gissa vad

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fyhren2
    • okt 2018
    • 48

Träfärdigt

Kroppen nu sammanfogad med inredningen klar. Alla delar sammansatta med stag o wires. Ser ganska klart ut men återstår massor av arbete. Bara landningsstället och sporrhjulet inger respekt. Har dock gjort alla hjul.

Klädsel blir Koverall, Motor blir Saito R3 33 kubik bensin.

Hälsar Peder F
    Bifogade filer

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
      • 7673

Sicken skönhet!!!
      Hatten av, Peder!

Hur klädde du med Koverall?
      Lackade först, eller...?
      Retroholic!

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
        • 714

Ja, vilken fantastiskt fin skapelse som har kommit ut i försommarsolen.
        Intressant att se skuggan av vingarnas struktur på gräset. I bild 3 ser det ut som att stabben har starkt negativ anfallsvinkel. Går det att justera den i samband med premiärflygningen?

Lars

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6807

Ursprungligen postat av Lars 41an
          I bild 3 ser det ut som att stabben har starkt negativ anfallsvinkel.
          Hm, tänk på att det är ett foto som är taget av en kamera med ett objektiv som kanske inte är 1:1 över hela bilden + stabben vingspets är rundad så det lurar ögat + bilden är tagen lite bakifrån så även bommen "lutar neråt framlänges", men bordet "lutar uppåt" + att det kanske bara är ett snabbt montage för att ta en bild. Lita inte på bilder. :-)
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Fyhren2
            • okt 2018
            • 48

Hej

Hur jag gjorde när jag sist klädde med Koveral kan ses på bygget av min Gee Bee under "Skalaflyg"

PF
            Hej

Kommentar

• Fyhren2
              • okt 2018
              • 48

Står nu på egna hjul

Hej

Står nu på egna hjul och målad i giraffmönster dvs kroppen klar så när som några hydraulslangar o bromsslangar o rör längs stora ställarmen.

Motorval blir snart och det blir inte Saito FG 33 R3 utan annan lättare motor som klarar att dra en 16"x 8" propp (största som går att ha ) med 9000 rpm så jag får 9 kp drag (ca 70% av totalvikten 13 kg). Svårt att få fram propellerdata på nätet men OS FSa 155 Alpha hittade jag test på så den klarar detta samt även hittat test på Saito FA 220a som också klarar detta. Letandet fortgår samt förestår snart prov med olika 16":s propellrar på mina andra motorer för att jämföra innan definitivt val sker.

Öppen för förslag men kraven är som sagt max 16" , minst 9000 rpm som ger 9 kp:s drag med 16 x 8"", samt inte för tung - runt 1 kg för motorn och ett par hundra gram till för dämpare mm. Elmotor inte aktuellt men bensin eller metanol är egalt och gärna helst 4T.

PF
              Bifogade filer

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                • 7673

WOW!!!

Måste vara ett tålamodsprövande jobb att få till det mönstret...
                Retroholic!

Kommentar

• kjni
                  Administrator
                  RCFF - Moderator
                  RCFF - Administratör
                  • nov 2009
                  • 1997

Läckert! Och kul med udda byggen...

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6807

Frän modell! Udda och blev riktigt bra. :-) Landstället ser riktigt bra ut på den.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                      • 714

Hej Peder,

Synd att du inte kan använda Saito FG 33 R3 för den går fint med måttliga vibrationer. Tung är den också.:icon_sad: Jag tänker att en 2-takts metanolmotor vore bra, 15...20 cc. Lite mer detaljer:

Tumregeln om effektbehov i förhållande till vikt säger att du behöver 150 W/kg för skalariktig flygning med din modelltyp. Det stämmer för min Catalina som har lika stor vinge som din Sikorsky S-39. (En trainer kan behöva 200 W/kg.) 150 W/kg motsvarar 0,2 hk/kg, alltså 2,6 hk för din S-39.

Jag använde propCalc i eCalc för att se på prestanda för en 16x8 propeller. PropCalc säger att den propellern kräver 1990W(=2,6hk) vid 9200 rpm så ditt propellerval är bra. eCalc säger att farten 105 km/h är marginell i förhållande till stallfarten som är 58 km/h. Det är dock ett gränsfall och din S-39 behöver inte klara "busflygning".

Mitt förslag är därför att du använder en motor som kan dra upp 16x8'an i 10 000 rpm. Det är ett skäl till att använda 2-taktare. Ett annat skäl är låga vibrationer. En stor 4-taktare på 25...30 cc skakar ordentligt. Den ger hårda torsionssmällar vid varje tändning. Eftersom motorn sitter i vingen på S-39an så frestar det på att ha en sån skakmaskin. Dessut skulle det låta illa eftersom den stora vingen blir en bra resonansbotten för motorvibrationerna.

Enligt OS behöver OS 95AX varva mer än 10 000 rpm för att ge 2,6 hk och OS 120AX varvar inte mer än 9000 rpm. Båda väger runt 800g inkl. dämp. Jag har svårt att välja mellan dem, någon annan long-stroke kanske passar.

Lars

Kommentar

• Fyhren2
                        • okt 2018
                        • 48

Hej

Tack för Dina synpunkter Lars.

Det börjar bli svårt att hitta en motor som klarar ca 9300 rpm med en APC 16 x 8.

Av motorerna jag nämnde ovan verkar det som om Saito FA 220a inte längre tillverkas och då återstår bara OS FSa 155 Alpha. Den motorn har jag hittat en test på i "RC Sport Flyer" (jan-feb.2012) där den gör 9225 RPM med APC 16x8.
                        Med Lars synpunkter börjar jag då titta på 2T och minns då OS BSX (tror jag den hette) som jag en gång provkörde för ev. köp men den spottade ut så mycket olja så jag blev helt förskräckt och det blev inget köp den gången (många år sen). .

För att ringa in motorvalet lite bättre skulle man kunna tänka sig att få svar på lite frågor.

Kan man generellt säga att en metanolare är varvvilligare än en bensinare?

Kan man generellt säga att en kortslagig motor är varvvilligare än en långslagig?

Kan man generellt säga att en 2T är varvvilligare än en 4T?

Är det lättare att skrämma upp varvtalet på en metanolare genom mer nitro än en bensinare (hur? - trimma?) ?

Börjar nu inse att jag nog måste börja kolla på 2T motorer och bensin vore ju bra (mindre oljestänk) . Därför skall jag nu snart prova min MOKI 30 cc bensinare i min Spitfire (har nu 18x10x3) med 16x8x2 samt har jag flera andra 16" som jag kan prova inkl. 16x6x3 men om den klarar 9300 RPM blir spännande att se.

Både DLE 35 RA och RCGF 35 har ok vikt och anger 9000 RPM men jag gillar inte förgasarplaceringen baktill - men styrkan anges till 4,1 Hp. MVVS 30 IFS har ju förgasaren framtill (gillar jag - ) så även MOKI 30cc 3,9 Hp bensin.

Verkar som om 35 cc är en lämplig storlek men inte så vanlig idag verkar det.

Tacksam för synpunkter för detta börjar bli svårt och långdraget.

PF

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6807

Denna är bra se på också vad gäller APC och max varvtal, men det har du säkert koll på.
                          https://www.apcprop.com/technical-in...on/rpm-limits/

Kommentar

• jaka
                            • maj 2007
                            • 1487

Vad är vikten på kärran? Och varför en 16x8" snurra? Du ska ju flyga "långsamt" och ha bra drag vid starten från vattenytan så en snurra med 8" stigning tycker jag har för stor stigning. Bättre med stor diameter på snurran än stor stigning på ett flygplan som ska flyga långsamt men ha bra dragkraft i starten. Kör du med OS 1.55 Alpha så testa med en 18x6 eller 17x6 APC.
                            16x6 är ju standard på en OS 1.20 fyrtakt så då borde en OS 1.55 klara en 17x6 eller 18x6 med 5-10% nitro.

Kommentar

• Peo
                              • maj 2007
                              • 65

Jaka
                              Peder skrev detta i ett tidigare inlägg:
                              Motorval blir snart och det blir inte Saito FG 33 R3 utan annan lättare motor som klarar att dra en 16"x 8" propp (största som går att ha ) med 9000 rpm så jag får 9 kp drag (ca 70% av totalvikten 13 kg).

/Peo

Kommentar

• Emil
                                • feb 2011
                                • 84

Imponerande bygge!

Här finns en samling tester av olika motorer som kan ge tips om möjliga motorval: http://sceptreflight.com/Model%20Eng...sts/Index.html

Saito 180 levererar över 9000 varv med en 16x8, finns att köpa på aircpro.com

Den lättaste 4-taktaren som levererar över 9000 med en 16x8 är sannolikt YS-115, men kan vara lite svårare att få tag i.

Kommentar

Arbetssätt...