Böja pianotråd

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Taylorcraft
    • maj 2006
    • 359

Clas i Sjön har två versioner av denna geggan, under namnet Auto Weld eller KWIK epoxylim. Kostar 119 spänn per paket och är värt varenda krona. Med den här Auto Weld har jag fixat bilmotorblock (fullskala) med sprickor i, samt två mellankylare till båtdieselmotorer. Så länge man lägger det på en ren yta (det fäster inte på olja!) sitter det som berget! Sen gör det inget att det tål upp till 300 grader Celcius, det mesta av oljor och lösningsmedel och går att skära och gänga.

Auto Weld tar lite längre tid att härda, men ger ett bergsäkert resultat.

Mvh

Kommentar

• Örjan
      • nov 2006
      • 185

Taylorcraft,
      Från pianotråd till Epoxy...jo det finns ju ett samband. Själv använder jag Great Planes Epoxy (både kort och lång härdningstid)...men när hälften av Resinet kvarstår i plastflaskan är det stört när omöjligt att få ut resten...alltså et j-a slöseri med både lim o pengar.

Kan Auto Weld/KWIK jämföras med Great Planes och andra avsedda för ändamålet??

En tub verkar ju vara väsentligt bättre att kunna klämma ut ur än en hård plastflaska

/Örjan

Kommentar

• Taylorcraft
        • maj 2006
        • 359

Nu känner jag inte GP-epoxin, men jämfört med andra märken är JB Weld "kung över alla andra kungar" i epoxyvärlden! Emellertid är den ca. 200% overkill för att limma trädetaljer i ett modellflygplan, där kan man med fördel använda t.ex. Araldit, SuperPoxy eller liknande - antigen med lång eller kort härdningstid. Jag har också för mig att B Weld är tyngre än andra epoxytyper, så man använder den bara där det verkligen behövs.

JB Weld är ett sk. "kemiskt metall"; där annan epoxy blir genomskinlig när den har härdat, är JB Weld ljus grå hela vägen - nästan stålfärgad.

Att resinet kristalliserar i flaskan kan bero på flera orsaker, antigen fel temperatur eller för lång tid på hyllan - i dom flesta tillfällen för lång tid på hyllan samt för hög värme. Med andra ord köper man mer än man behöver. Sen samlas det luft i flaskan, nånting som också hjälper till med kristalliseringen. Detta undviker du med en tub, där du klämmer ut luften och ger paketet en tät förslutning. Finns då inte den epoxyn du gillar på tub, kan det vara en ide att köpa mindre flaskor - eller använda mer av den...

Mvh

Kommentar

• Marcus72
          • maj 2007
          • 180

Aha..så Classe i sjön har den...tackar för tipset! PDT_Armataz_02_43

Kommentar

Arbetssätt...