Vilken spackel använder man till en balsamodell? Jag har lite balsadelar till en skalahelikopter som måste spacklas före lackering.
Vilket spackel till balsa?
Kollaps
X
-
Hej,
Nu förstår jag inte vad bruna mikroballonger, polyesterplast och 24 timmars epoxy har med spackel att göra
...hur som helst använder jag själv just det lättspackel (balsafärgat) som refereras till i länken ovan. Utmärkt spackel; lätt att applicera och slipa och med en droppe vatten i spacklet blir det som nytt även om det stått oanvänt ett halvt år.
Örjan BjörnssonKommentar
-
Hej!
Man blandar bruna mikroballonger med plasten och får en lätt smet...
Nått annat använder inte jag att spackla med!
Allt annat spackel man hittar ute i handeln är bara skräp jämfört med ovanstående. Dessutom fäster plastfilm extremt bra på detta spackel(om man använder polyesterplast)Kommentar
-
Hej,
Det låter ju helt otroligt...trodde först det hela var ett skämt...men vad är bruna microballonger????...och var hittar man sådana
Löser polyesterplasten upp av epocyn, eller???
Eftersom fästytan verkar bli bra och det hela är kanske en SUPERLÖSNING på utfyllnadsproblemet, så får du gärna förtydliga ingredienserna, delar och tillvägagångssättet lite mer.
Örjan BjörnssonKommentar
-
Hej Ekis
Jag använder detta balsafärgade mjuka lättviktsspackel som är mycket bättre än det vita Micro-Fill. Det går att spackla mycket små ojämnheter vilket inte går bra med Micro-Fill.
Hälsningar
Peder FyhrKommentar
-
Kommentar
-
Jag använder både Model Lite och Hobbico's Hobbylite Filler och båda funkar hur bra som helst, även i minimala utfyllnader
..."men är det typ krater efter kärnvapenprov eller liknande, kanske man ska hitta annat utfyllnadsmaterial..det är kanske här som mikrobalonger och plast kommer in...hmmm" :shock:
Dock fäster inte film särskilt bra på dessa balsautfyllnadsmaterial, så jag brukar pensla på med Balsaloc på sådana ytor (om de är lite större) och får då en väsentligt bättre fästyta.
Örjan BjörnssonKommentar

Kommentar