64 mm J35 Draken. Byte av fläkt
Kollaps
X
-
Nu har jag äntligen köpt J35:an. Klantig som jag var, så kollade jag innan jungfruflygningen inte om fläkten gick runt utan att ta i kanten. Tyckte de lät lite illa, så när jag varvade upp, millisekunden innan jag kastad iväg den, gick själva fläkten i tusen bitar. Kollade efteråt, och fläkten hade tagit i trumman, som väl var lite ihoptryckt när dom monterade motorn i fabriken. Jaja, sånt som händer.
Så jag måste beställa nytt. Mejlade RC-flight, annars får man väl beställa från något annat ställe. Så här ser originalet ut, men det finns kanske annat. Ni som flyger lite, finns det något alternativ till detta original?
Det är alltså denna lilla härliga rackare som jag köpt (och målat).
Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012), FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
Pågående projekt: SAAB B18A
Kommentar
-
RC-Flight har en 64 mm men om den är lika bra som originalet när det gäller dragkraft återstår att se , originalet är bra drag i.
Har haft ett par 35:or och haft tur med fläkten dom har aldrig gått sönder. Den ena sitter numera i en Parkjets.com Drake (Depron) med säkert något hundratal flygningar och går lika bra än...
Parkjets 35:a kan jag rekommendera flyger kanon, Mogge o jag kör combat så det ryker med dom..
)
/RoffeFlyg fort och lågtKommentar
-
Nu har jag äntligen köpt J35:an. Klantig som jag var, så kollade jag innan jungfruflygningen inte om fläkten gick runt utan att ta i kanten. Tyckte de lät lite illa, så när jag varvade upp, millisekunden innan jag kastad iväg den, gick själva fläkten i tusen bitar. Kollade efteråt, och fläkten hade tagit i trumman, som väl var lite ihoptryckt när dom monterade motorn i fabriken. Jaja, sånt som händer.
Så jag måste beställa nytt. Mejlade RC-flight, annars får man väl beställa från något annat ställe. Så här ser originalet ut, men det finns kanske annat. Ni som flyger lite, finns det något alternativ till detta original?
Det är alltså denna lilla härliga rackare som jag köpt (och målat).
[ATTACH=CONFIG]50162[/ATTACH]
Tänk på vikten. Jag har hitintills alltid valt bort tunga aluminiumfläktar. Förstår helt enkelt inte poängen med ett hus i alu. Jag tror på de mångbladiga i plast. 64mm med 7blad är nog vettig. Motorval är upp till dig.SuperheroKommentar
-
Tusen tack för all hjälp, flygare. Mejlade RCflight.se igår. Dom säljer ju denna kärra. Fick snabbt svar. Helt fantastiskt nog, så hade dom en kärra som blivit fraktskadad, så dom hade en extra propeller till salu. Så om någon dag eller två, har jag kärra i luften. Jag sitter här och joddlar högt av lycka.
Riktigt imponerad över all service och hjälp som finns.Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012), FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
Kommentar
-
Jo, rcflight brukar alltid ha bra service.
Se nu till att kolla fläkten innan du provflyger igen. :thumbup:
Se oxå till att balansera fläkten.
Finns en massa bra filmer hur man gör på Youtube, t.ex:
”Vir prudens non contra ventum mingit”Kommentar
-
Maiden med min Katana blev jag av med fläkten också... Men det var en airstrike med en väldigt fet skalbagge. Blev av med ett blad och röret blev fullt med inseksgegga
Tips för ARF EDF'er, de kan ofta må väldigt bra av att ballanseras lite. Ett smidigt sätt att göra det är att använda smartphone och en vibrationsmätar-app eller seismograf app.
Mät vibrationsvärdet vid ett visst gaspådrag, sätt en tapebit på ett blad, mät igen, flytta tapen till nästa blad, mät igen hela vägen runt. Se var den behöver viktas för minsta vibraiton, addera vikt i form av tape tills du får så lite vibrationer som möjligt.
När du vet var och ungefär hur mycket, skruva av fläktan och addera vikten på insidan fläkten så att den inte stör luftflödet eller riskerar att slungas loss
Fick avsevärt högre toppfart och bättre ljud på mina billiga små 50mm fläktar med den metoden.Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.Kommentar
-
Sådär. Ready for take off.
Propp balanserad. Fick dock karva rätt rejält i fläkttrumman innan bladen kunde gå fritt. Inte undra på att förra fläkten gick i tusen bitar. Men nu är man en erfarenhet rikare. Man måste verkligen gå igenom allt innan man taxar första ggn.
Har funderat på att köpa denna kärra i flera år, jag ser verkligen fram emot lördag. Det är något väldigt speciellt med J35:n. En obeskrivligt vacker kärra.
Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
Kommentar
Kommentar