Twinjet blir Turbojet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Twinjet blir Turbojet

Efter att ha besökt Lambert så vart det ett par nya jetmotorer i källaren och det blev dax att bygga lite flygplan. Jag har ju som bekant min snabba jetkärra, men är även sugen på någonting som går lite saktare och funkar på mindre fält.

Funjet funkar ju bevisligen på små fält, men fortfarande lite väl snabb, så denna gången pusslar jag ihop en Twinjet. Den är blåst i elapor med lägre densitet än Funjet ultra och väger ungefär hälften trots att den är mycket större.

Twinjet tillverkas inte längre men jag hade tur och sprang på en orörd byggsats i en baklucka i Tyskland...

Så det var bara att veva igång och rita motorfäste samt soppatank enligt egna tankar och funderingar. 410cc bränsle blir det, tanken har även inbyggd magnet för att låsa huven på ett smidigt sätt. Tyskarna har på senare år fällt in motorn ungefär som på Funjeten, men mitt motorfäste är med flit upphöjt och framflyttat för att skydda turbinen och för att pedagogiskt visa hur installationen ser ut. Motorfästet är aluminiserad plast som tål 180grader och funkar alltså som strålningsskydd mot elaporen.

Superhero
  • Jensus
    • jan 2012
    • 40

Hej Henke kul projekt.. Tror du att du får klart de till AKMG EDF/ Mikroturbinträff. Eller Växjö RC Klubb Mikroturbin + EDF..
    Skulle vara kul att se den i luften.. Funderar på att åka på bägge träffarna..
    Har du gjort en sån där plugg i plast printern till tanken igen?? Ska bli kul och se vad det blir för nån turbin i den oxå kan det vara en T15 eller är det någon ny turbin från Lambert?? Gissar förstås att det är hemligt
    Mvh Jens
    :crazy_pilot:

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Ursprungligen postat av Jensus
      Hej Henke kul projekt.. Tror du att du får klart de till AKMG EDF/ Mikroturbinträff. Eller Växjö RC Klubb Mikroturbin + EDF..
      Skulle vara kul att se den i luften.. Funderar på att åka på bägge träffarna..
      Har du gjort en sån där plugg i plast printern till tanken igen?? Ska bli kul och se vad det blir för nån turbin i den oxå kan det vara en T15 eller är det någon ny turbin från Lambert?? Gissar förstås att det är hemligt
      Mvh Jens
      Till denna blir det en vanlig T15. Tror inte denna hinner få sin motors tills Göteborgsträffen tyvärr.
      Superhero

Kommentar

• darkling76

• dec 2011
        • 236

Tjena Henke!
        Va fan! Bygger du en parkflygare nu hehe!
        Blir nice å kunna flyga på mindre fält med den ju:applouse:
        Nu har jag snart duschat upp aloe caren förresten hihi!
        Ha de!
        //Pierre

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Ursprungligen postat av darkling76
          Tjena Henke!
          Va fan! Bygger du en parkflygare nu hehe!
          Blir nice å kunna flyga på mindre fält med den ju:applouse:
          Nu har jag snart duschat upp aloe caren förresten hihi!
          Ha de!
          //Pierre

Jepp parkflygare blir det!! Har en till på gång som blir riktigt kool, men det kommer senare
          Superhero

Kommentar

• fege
            • sep 2010
            • 86

Ursprungligen postat av henke2
            Till denna blir det en vanlig T15. Tror inte denna hinner få sin motors tills Göteborgsträffen tyvärr.
            Kul projekt! Vi behöver fler friggoraketer!

Tyvärr ser det ut som om även min L-39:a inte hinner bli klar till Göteborgsträffen :bawling:. Först ryggskott och sedan vattenkoppor satte stopp för byggandet i slutspurten.

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Ursprungligen postat av fege
              Kul projekt! Vi behöver fler friggoraketer!

Tyvärr ser det ut som om även min L-39:a inte hinner bli klar till Göteborgsträffen :bawling:. Först ryggskott och sedan vattenkoppor satte stopp för byggandet i slutspurten.
              Men kom igen, det är ju en vecka kvar! Det hinner du lätt, så går det ju att provköra lite på plats och testa mm så flyger du OM det känns rätt Mera orolig för vädret jag...
              Superhero

Kommentar

• fege
                • sep 2010
                • 86

Men kom igen, det är ju en vecka kvar! Det hinner du lätt, så går det ju att provköra lite på plats och testa mm så flyger du OM det känns rätt Mera orolig för vädret jag...
                Ja, vi får se hur det går. Har en del annat uppbokat denna vecka så det blir nog tight...

Vi får hoppas meteorologerna har fel, det har ju hänt förr....

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ja, vi får se hur det går. Har en del annat uppbokat denna vecka så det blir nog tight...

Vi får hoppas meteorologerna har fel, det har ju hänt förr....
                  Hehe, känner igen det där. Alltid är det någonting som skall göras
                  Superhero

Kommentar

• fege
                    • sep 2010
                    • 86

Japp! Barn, hus, fru och lite andra hobbys kräver sitt... Orkar inte med fler nattpass denna vecka.

Kommentar

• henke2
                      • mar 2011
                      • 3188

Japp! Barn, hus, fru och lite andra hobbys kräver sitt... Orkar inte med fler nattpass denna vecka.
                      Skumvåffla ju, tar inte en hel natt... så så nog tjatat :-P
                      Superhero

Kommentar

• fege
                        • sep 2010
                        • 86

Skumvåffla ju, tar inte en hel natt... så så nog tjatat :-P
                        Visserligen! Men i vanlig anda kunde jag inte låta bli att ändra på lite saker samt glasa våfflan. Nu skall jag inte kapa din tråd längre! Släng upp lite byggbilder nu vet ja... Skumvåfflor är ju snabbbyggda

Vi ses kanske till helgen då!

Kommentar

• henke2
                          • mar 2011
                          • 3188

Min tank är nu klar och monterad. Jag har en ny teknik där jag färgar tanken enligt CMYK metoden och kan alltså färgmatcha riktigt bra. Inte riktigt 100% än men helt okej, eller vad säger ni?

Superhero

Kommentar

• lassebetong
                            • mar 2007
                            • 1255

Det ser väl inte helt olikt ut.
                            Snygg passform blir det iaf på tanken.
                            //Lasse

Kommentar

• Skrotiz
                              • jun 2009
                              • 540