Utloppsdiameter på 70mm EDF?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PGAstrom

• feb 2012
    • 458

Ringen gör ingen större nytta när den monterad i en kropp, om det skall vara riktigt räknat med alla konstens regler
    skall inloppens area tillsammans vara minst 100%men helst upp till 120% FSA (fan svept area ). Samt med rundade inloppskanter.
    Om man provar en fläkt utanför kroppen gör ringen underverk för då har inte inkommande luft samma hastighet som
    den redan kommit upp i inne i kroppen. Hastighetshöjningen kommer vid inloppen där den rundade kanten gör nytta.
    Jag rekommenderar inte att man håller i en fläkt och provar. Sätt den i en provbänk, har sett vad de gör med fingrar.

Det finns jätte mycket att läsa om hur de lärda gjort tester och beräkningar på utformningar hur man gör det mest effektivt.
    För dem som är intresserade så har bl.a. annat Claus i Danmark mycket vettiga råd. Har fungerat kanon för mig. Dessutom
    svarar han på frågor.

Kommentar

• puggen
      • dec 2006
      • 483

Du har helt rätt i det du säger om inlopp i flygplan. Men tittar du på bilden på min fläkt så fyller inte huset upp hela diametern i kroppen men med ring blir det rundade kanter och tätt så ingen luft smiter förbi fläkten utan går igenom den så jag anser att i detta fallet gör den nytta..

/Roffe
      Flyg fort och lågt

Kommentar

• marell01
        • maj 2007
        • 831

Gör en adapter av tunn depron istället. En inloppsring i kroppen gör absolut inget bättre än att ha luften läckande runt. Det är precis som Pga skriver. Se till att ha jämn strömning fram till fläkthusets inre diameter. Det funkar jättebra att rulla papper oxå.
        Gör inte samma misstag som alla inkl jag gjort då man börjar med edf om du vill flyga med den.
        Mvh Marcus

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
        Hälsningar
        /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• Trident
          • jan 2010
          • 57

OK, då är ringen borta ur beräkningen igen. Då ska jag försöka smida till så att huset passar bra i kroppen.

Puggen: För att vara säker på vad du menar med ditt mått på 115mm, är det från bakkant på fläkthjulet eller på fläkthuset och bakåt?

Kommentar

• puggen
            • dec 2006
            • 483

Klicka på bilden för större version

Namn: 20131024_100752.jpg
Visningar: 3
Storlek: 77,9 KB
ID: 498714Jag är nöjd med draget i min Viggen, sista testet gav drygt 1600g statiskt alltså mer än 1/1 det är ok tycker jag...och som jag skrev så putsade jag till det runt ringen innan jag limmade ihop halvorna så det är tätt runt fläkten..

/Roffe
            Flyg fort och lågt

Kommentar

• puggen
              • dec 2006
              • 483

Ursprungligen postat av Trident
              OK, då är ringen borta ur beräkningen igen. Då ska jag försöka smida till så att huset passar bra i kroppen.

Puggen: För att vara säker på vad du menar med ditt mått på 115mm, är det från bakkant på fläkthjulet eller på fläkthuset och bakåt?

Från fläkthuset till utloppets kant ..

/R
              Flyg fort och lågt

Kommentar

• Trident
                • jan 2010
                • 57

Tackar!

Kommentar

• JohanH
                  • jan 2007
                  • 75

Kul! Lycka till!
                  Mvh
                  Johan H

Kommentar

• puggen
                    • dec 2006
                    • 483

Ursprungligen postat av JohanH
                    Kul! Lycka till!
                    Mvh
                    Johan H

Tack Johan för allt du bidragit med

/roffe
                    Flyg fort och lågt

Kommentar

• Trident
                      • jan 2010
                      • 57

Jag tackar också JohanH för sina ideer! Nu har jag startat en ny tråd Bygge av JohanH´s Friggo-Viggen

Kommentar

Arbetssätt...