Jag håller på att montera en ny drivlina i min Tomahawk Viper, motorn är en Mega ACn 16/30/1,5S och fläkten en Wemotek Evo 70mm. I samband med det här så tänkte jag mäta lite på prylarna, det som låg närmast till hands för att kolla rotation och det där var en storage laddad 3S4200 så det blev en test på 3S trots att fläkten är tänkt att gå på 6s. Det jag reagerar över är den kraftiga strömmtoppen precis vid acceleration, inte bara från stillastående utan även från lågt gaspådrag. Det handlar om en mycket kort strömspik till strax över 30A innan strömmen sjunker till 20A.
Jag har inte sett det här vid någon av mina tidigare mätningar på propellerdrivlinor, det mesta jag sett är kanske 20-30% högre topp än vad strömmen stabiliserar sig på.
Jag är inte så orolig för det här men det skulle vara roligt att veta om det är normalt på EDF drivlinor.

Jörgen
Jag har inte sett det här vid någon av mina tidigare mätningar på propellerdrivlinor, det mesta jag sett är kanske 20-30% högre topp än vad strömmen stabiliserar sig på.
Jag är inte så orolig för det här men det skulle vara roligt att veta om det är normalt på EDF drivlinor.
Jörgen

Kommentar