Hur mycket störs luftflödet av en ESC i luftintaget?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pgrts

• jun 2006
    • 2015

Lite kul med BEC och ESC
    Battery elimination circuit - är ju inte lätt att säga eller att översätta till strömförsörjningskrets.
    Electric speed controller översätter man ju enklare till fartreglage.

BESC är väl ett fartreglage med inbyggd matning till servon.

Kommentar

• daspunner
      • aug 2017
      • 142

Jag kan inte termerna annat än på engelska överhuvudtaget tack vare alla jäkla bygguider jag kollat på Youtube. Finns det en ordlista och engelsk/svensk ordbok för RC-termer nånstans?

Kommentar

• henke2
        • mar 2011
        • 3188

Ursprungligen postat av daspunner
        Tyckte att jag kände igen omgivningarna från det klippet. Såg du JAS-kraschen på plats? Om ja, var den lika spektakulär som den ser ut o vara på Youtube? Synd på fina bygget dock.

Du som verkar dricka lite jet-bränsle emellanåt kanske har en teori om hur nåt sånt kan hända.

Min gissning är att nåt internt lossnade eller att det blev nån konstig resonans/obalans/svängning i flygkroppen som bara ökade o fortplantade sej ut i hela planet tills det inte pallade mer.
        Som jag förstår det så var konstruktionen för klen. I efterhand ser det uppenbart klent ut, varför ingen reagerat tidigare trots besiktningar av modellen under bygget är en gåta. Jag var på plats men såg inte kraschen live. Som utställare blir det jobbigt att hinna med allt att se, dessutom är flygschemat ofta bara en fingervisning, regn och jox ruckar på tiderna fram och tillbaka.
        Superhero

Kommentar

• daspunner
          • aug 2017
          • 142

Åh fan du är såpass involverad? Du sa ovan "på Jetpower får inget gå fel" och nu pratar du om besiktningar under bygget? Vad är det för en rigorös säkerhetsapparat? Är det just för denna tillställning eller är det så med uppvisnings-jetar i allmänhet?
          (Nu har tråden snöat iväg.)

Kommentar

• henke2
            • mar 2011
            • 3188

Ursprungligen postat av daspunner
            Åh fan du är såpass involverad? Du sa ovan "på Jetpower får inget gå fel" och nu pratar du om besiktningar under bygget? Vad är det för en rigorös säkerhetsapparat? Är det just för denna tillställning eller är det så med uppvisnings-jetar i allmänhet?
            (Nu har tråden snöat iväg.)
            Det finns lite olika regler att förhålla sig till. Generellt klassars man som modellflyg under 25kg tankat och klart. I tyskland behöver både modell och pilot certifieras om de väger mer än så.

Resultatet har med tiden blivit stora modeller som väger under 25kg och flyger som korkar i princip. Tills för några år sedan då vikterna började klättre upp också. Jag pratar nu inte i exakta fakta och tidsrammar utan en slags generell syn från min sida. Så ta inte nummren som fakta utan som en princip.

Inget får går fel innebär inte att man inte får eller kan dra i backen, men det får inte bli personskada eller tillbud. I mitt fall gäller det att hålla hastighetsgränsen som är 450kph och flyga mina manövrar utåt hela tiden, aldrig svänga inåt. Samma sak med Frank och hans Gripen i 50% skala, han flög så som han skulle och när fenan lossnade så hände ingenting mer än att balsat regnade ner på säkerhetsområdet. Spektakulärt men aldrig farligt.
            Superhero

Kommentar

Arbetssätt...