Val av 90 mm EDF-flyg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6800

Val av 90 mm EDF-flyg

Hej,

Har betat av 64mm EDF-flyg... sen skaffade jag 80 mm FreeWing Avanti S 9-bladig som jag flyger med (inte ofta). Men kände att jag saknade 70 mm i min "bucket list" (finns annan tråd på valet av den, blev en E-Flite Viper 70mm). Så bara jag får lägga timmar på dem så närmar det sig nästa flyg, 90 mm. Resan pågår uppåt. Sen 105?! Och sen 120 mm... för att slutligen flyga min turbin i en Turbinator, är tanken. Small steps.

Men vad rekommenderar ni för 90 mm EDF-flyg? Jag är nog ingen flyga-fort-som-jävlars-typ. Skala hellre än hitte-på-flyg, men de verkar mer svårflugna så det är inget krav. Jag trynade runt på sajter och ungefär hälften är EPO-flyg. Resten är ARF (trä och/eller glasfiber) eller kit (mest trä, nån enstaka glasfiber). Vet inte om jag vill bygga ett träkit för 90 mm... men vem vet.

De jag hittade med/för 90mm:F-4 Phantom
    F-15 Eagle, F-16 Falcon, F/A-18 Hornet, F-22 Raptor, Stinger 90, DH-112 Venom, Yak-130, Flexjet, Viper, Hawk T1, T-45 Goshawk, F-104 Starfighter, Super Scorpion, L-39 Albatros, Mig 29, MB-339, Preceptor, Jas 39 Gripen, Mig 25 Foxbat, Hawker Hunter, F-84 Thunder Streak, P-59 Airacomet, Fouga Magister, F9F-6 Cougar, Supermarine Attacker, Jet Provost, DH-108 Swallow, J-29 Tunnan, Saab 37 Viggen, Avanti, BEA Hawk, Sea Hawk, Gloster G40, HE-162 Volksjager, F35C, Nubian CS, Impala och Blade.

Era kloka ord är guld värt! :-)

Och jo, gräs-fält. FreeWing Avanti S har inga problem på vårt gräsfält.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • tommysakari
    • maj 2015
    • 1

Hej!
    Jag har en Viper 90 från Eflite men har inte flygit med den än

Kommentar

• Ken1

• maj 2008
      • 600

Eflite Viper90 här , finns nog just idag inget bättre RTF så att säga. Sett att Motion Rc kommit med ett par 90mm med som utmanar Vipern. Vipern startar lätt från gräs, har inga cheater hål på kroppen heller ;-) Sen kan man modda den med större motorer, mer batteri ex 8-12s setup mm. Finns väldigt många trådar på rcgroups. Den är trevlig i luften, men den klipper utan förvarning om man ligger för sakta i ex en sväng. Inga problem på lite höjd, men på låg höjd så är det bara att ta fram limtuben. Jag skulle råda dig att kolla på Rcgroups och deras EDF trådar.. finns mycket roligt där att läsa. Sebart har ju ett gäng om man inte vill flyga skumkärror, deras Avanti är väl en klassiker minst sagt.

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6800

Viper 90 mm tror jag definitivt flyger väldigt bra! För det gör min 70 mm E-Flite Viper. Det jag inte gillar med min lill-Viper är att den är för liten, den har jobbigt ljus och man vill endast flyga i solljus. Den glider som smör genom luften, ljudlöst om EDF avstängd. Otrolig glidfaktor. Snabb! Jämfört med min 80 mm Freewing Avanti S så är det mycket knepigare att se (annat färgschema än vitt vitt vitt och lite grå och lite blå hade hjälpt) och flyger klart snabbare. Men jag vill ju inte ha en till Viper...

Kommentar

• Ken1

• maj 2008
          • 600

Ja, Eflites Viper är något av en lyckträff kanske.. eller Vipers överlag. Kan väl hålla med om att har man en, vill man kanske inte ha fler.
          Problemet är väl att jag inte testat så mycket annat, hade en MB339 skumkärra, jag köpte från MFT för en massa år sedan.. flög väl ok den gången jag flög. Men startade från en väg här hemma.
          DB models har väl lite saker för 90mm kanske? Vampire gick ju att köpa tidigare ifrån MBS, balsabyggsats . Svårt det där annars.. Men ja, jag harvar runt lite på edf sidorna på rcgroups både foam och vanligt. Ta en kik och fråga där med vettja. Hoppas du hittar nåt du gillar! =)

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6800

Nu ska jag dock skärpa mig och sälja nåt före jag köper nåt. :-) Så innan jag köper en 90 mm-kärra ska jag flyga mer med min 70 mm och sälja iväg den.

Kommentar

Arbetssätt...