Skaffat ett RBC Kits 90 mm J29 Saab Tunnan, vilken avbild?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6806

Skaffat ett RBC Kits 90 mm J29 Saab Tunnan, vilken avbild?

Alltid gillat den lunsen, nu har jag ett kit och jag gillar avbilder av verkliga flygen. Men jag har dålig koll på vilka det egentligen finns. Har för mig att det bara finns en flygande IRL idag? Om jag ska bygga en efter en avbild, av vilken skulle ni då tycka? :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • Bosse Jansson
    • jan 2023
    • 122

En variant som ofta glöms bort, är den som gjorde FN-tjänst i Kongo ca 1961-63.

Klicka på bilden för större version

Namn: j29 UN.jpg
Visningar: 146
Storlek: 77,7 KB
ID: 609249

Namn: j29 UN 2.jpg
Visningar: 144
Storlek: 172,2 KB
ID: 609248

Kommentar

• Ken1

• maj 2008
      • 607

Hej! SE-DXB flyger/flög. Vet inte den fortfarande flygs med, har sett den i luften för ett par tre år sedan.
      Kul upplevelse att se den flyga. Minns att jag hörde nånting komma flygande, kikade upp och såg J29:an där i sin prakt. Flög på relativt låg höjd dessutom.
      Minns inte riktigt om den var på väg från Ängelholm eller mot Såtenäs där den har sin bas. Tunnan har ett speciellt ljud helt klart.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
        • 714

Bra förslag, Bosse Jansson, att färgsätta modellen som en "Kongo-Tunna"!
        Det är lättare att måla ett kamouflage-mönster än att få till en bra yta som ser ut som aluminiumplåt.
        Denna bild är hämtad från flygvapenmuseums "digitalt museum.se":

Namn: Kongotunna.jpg
Visningar: 151
Storlek: 283,9 KB
ID: 609266

Jag byggde en Tunna i skala 1:6 för 28 år sen när det var 50 år sen Tunnans första flygning. Kulören ovan är mera korrekt än min målning....
        Modifierade vingprofilen utanför plåtskenan som syns på ritningen från Bosse så att yttre delen fick högre lyftkraft vid låga farter. Det fungerade bra så jag rekommenderar verkligen att man bygger ut framkanten på detta sätt.

Namn: J29 på Barkarby.jpg
Visningar: 158
Storlek: 88,3 KB
ID: 609267
        Det är inte så lätt att se den nya profilen men jag har ingen bättre bild. Undersidan framför den tjockaste delen av vingprofilen är nästan plan fram till den framåtdragna delen av vingen utanför plåten som hindrar att luften glider längs vingens framkant vid låg fart. Googla på "NASA droop" så hittar du mycket att läsa om denna nedåtböjda näsa. Jag gjorde den i blå polystyrenskum som jag limmade utanpå träklädseln. Vingens planform stämmer med ritningen från Bosse.

Vad bra att det nu finns byggsats till J29 från RBC kits!
        Lars
        Bifogade filer

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6806

Bra förslag. :-)
          Är det någon sorts washout du skapat där med vingspetsarna?
          Det är i alla fall inget speciellt att tänka på som skiljer på modeller så det är ju bara att bygga och sen när det närmar sig... bestämma mig för färgschemat. Låta det gro. Kanske dyker upp mer förslag. Vet inte hur många färgscheman det finns/fanns.
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...