Jet på gräs

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jobex
    • maj 2006
    • 147

Jet på gräs

Som rubriken säger, så var det första gången jag flög Jet på gräs. Detta var ju syftet när Fox Cuben inhandlades, har inte varit läge innan, men nu var jag tillräckligt sugen för att prova. Inga som helst problem(det trodde jag inte heller) P60:n levererar gott om kraft till denna modell, så det blir fler flygningar här, har ju bara 4 km hit hemifrån, så...

Lasse du får blunda för det är den "fula" modellen, men du kan ju lyssna på ljudet.

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=pnxmKpK4zig"]YouTube - heden090322[/ame]

Mvh Johan B
    Senast redigerad av DanneG; 2009-03-22, 21:35. Anledning: Fixade embeddning av filmen
    Mvh Johan B
  • DrHanke
    • maj 2006
    • 5249

Såg ju riktigt trevligt ut! Här i stockholm var man inställd på sommar men för säkerhetsskull så kom det lite mera snö... *suck*
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Sigun
      • aug 2007
      • 3942

Häftigt med jet på gräs. Vi hade ju kalle och Patrick hos oss i Tingsryd i somras och de lyckades faktiskt flyga på vårt fält med. Vi får väl förlänga den kortklippta delen av vår bana en bit till så får du komma ner och flyga här med .

/Martin

Kommentar

• JerryD
        • jan 2007
        • 302

Ursprungligen postat av jobex
        Som rubriken säger, så var det första gången jag flög Jet på gräs..........
        Något för Dragon och övriga att kolla upp! Konvertera till gräsdrift, vilket måste vara mycket billigare än Jet A1 eller fotogen.......:sarcastic:
        :rip: Rest in pieces!:crazy_pilot:

Kommentar

• Rosso
          • jan 2008
          • 177

Läckert!

Berätta lite mer om modellen. Vad är det för utrustning i den. Bilder på installation mm.

/Jocke
          Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

Kommentar

• Jakob
            • maj 2006
            • 1840

Vilken snygg jetmodell. Var har du köpt den?
            Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

Kommentar

• jobex
              • maj 2006
              • 147

Jadu Jakob, det var en firma i Malmötrakten som säljer Jet-grejor.....:-)) Du kan få prova den framöver om vi kommer på samma ställe någon gång.

Jag måste erkänna att jag kan inte minnas fabrikatet på modellen, det kanske säljaren kan bistå med?, den heter iaf Fox Cub.

Jag har utrustat den med lite blandad kompott av grejor som fanns hemma i gömmorna. 4st Futaba s3151 till skev och klaff, ett Graupner DS8077 till sida + ett Graupner 577 till Noshjulstyrning. Till höjd använder jag ett Hyperion 20 UMD sen ett litet Graupner 261 till bromsventil.

Mottagare är en Graupner SMC 19 som matas med ström via 2st Graupner "powerbrytare", som strömkälla har jag 1st 4,8 V 3600mAh NiMh acc och till motorn en 2S Lipo 2500mAh.

Slutligen sitter det en Jetcat P60 SE på den. Liten trevlig motor med bra mycket snabbare gasrespons än min P80.

Denna modellen köptes från början just för att flyga FRÅN gräsfält och det klarar den galant med sina fasta ställ, ok kinalagren i hjulen var kass och fick bytas ut, men nu funkar det bra.

Har inte direkt några bilder på installationen, lite syns på filmen, vill någon se bilder, kanske det kan ordnas....:-))

Mvh Johan Bengtson
              Mvh Johan B

Kommentar

• lassebetong
                • mar 2007
                • 1255

Kul att se att det fungerar som du tänkt.
                Har precis för mig om att jag läst någonstans att det bara funkar från asfaltsbana.:lollypop:
                Lycka till med modellen och hoppas du får många flygpass i år.

/lasse
                //Lasse

Kommentar

• Jakob
                  • maj 2006
                  • 1840

Ursprungligen postat av lassebetong
                  Kul att se att det fungerar som du tänkt.
                  Har precis för mig om att jag läst någonstans att det bara funkar från asfaltsbana.:lollypop:
                  Lycka till med modellen och hoppas du får många flygpass i år.

/lasse
                  Det är lite av en myt att man bara kan flyga jet på asfaltsbana. Ett jämnt och bra gräsfält på cirka 100-150 meter går också bra.
                  Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

Kommentar

• wesse
                    • maj 2007
                    • 5864

härlig get som brydde himlen o en matanolare fick vi se oxå hurra nu är sommaren snart här....:fans:

:love: Get high with hovering
                    not drugs :love:

Kommentar

• DrHanke
                      • maj 2006
                      • 5249

lite installationsbilder om man får önska
                      //DrHanke

Kommentar

• jobex
                        • maj 2006
                        • 147

Så, då kommer det några installationsbilder, fick tag i en kamera jag aldrig använt förrut, så bilderna kanske inte blev av bästa kvalitet, men något syns det nog. Inga konstigheter med installationen egentligen, så enkelt som möjligt.
                        Bifogade filer
                        Mvh Johan B

Kommentar

• DrHanke
                          • maj 2006
                          • 5249

prima tackar
                          //DrHanke

Kommentar

• Dragon
                            • dec 2007
                            • 572

Ursprungligen postat av jobex
                            Så, då kommer det några installationsbilder, fick tag i en kamera jag aldrig använt förrut, så bilderna kanske inte blev av bästa kvalitet, men något syns det nog. Inga konstigheter med installationen egentligen, så enkelt som möjligt.
                            Hej Johan!
                            Kul att du fått "fulingen" i luften! Där ser man det går ju att flyga Jet med enkla grejer också! Vad fick du för slutsumma på den, det blev väl inga "hundralappar" av det?:sarcastic:
                            Kanske våra vägar möts i sommar så man kan få se den i verkligheten.
                            Hälsningar
                            Kalle
                            -------www.ahusmfk.net------

Kommentar

• jobex
                              • maj 2006
                              • 147

Hej Kalle

Jo jag är helt övertygad om att våra vägar kommer korsas även denna sommar, jag gillar att flyga hos er på Rinkaby, så jag hoppas jag/vi kan komma ned några gånger, för söndagens flygning gjorde att man blev extra taggad inför säsongen. Jag gav mig på ett annat projekt också, nämligen att måla om Aermacchin, den är snart klar nu och jag har tagit bilder under renoveringen, så det kommer väl sen.

Jag flög ju Fulingen 4 starter i höstas, men detta var premiären på gräs

Angående kostnad, så var det en bra fråga, har faktiskt inte räknat på det. Jag använde ju en del grejor som jag redan hade hemma, men jag roade mig precis nu med att ställa upp all utrustning och räkna med nypris idag och då hamnar man på 28334:- motorn står ju för den stora kostnaden på ca 19500:-, den kanske tom är lite dyrare idag.

Mvh Johan B
                              Mvh Johan B

Kommentar

Arbetssätt...