Flygfotografering och tillstånd för bildspridning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pontus
    • feb 2011
    • 113

Hej Undcon.

En utmärkt tråd. Har jag förstått dig rätt om det endast är 2.4GHz och 5.8GHz som är tillståndsbefriat för video. Men jag vet att en del kör på andra frekvenser menar att är ok om effekten på sändaren inte är för hög, vad gäller egentligen?

/P

Kommentar

• UndCon
      • apr 2009
      • 2886

Du har rätt

1.2-1.3 är inte tillåtet om du inte har amatörradiolicens - och då får du bara använda vissa kanaler över 1.3 dvs på min enhet som har 8 kanaler skulle bara 3 av dessa vara lagliga med en licens.

2.4 samt 5.8 är fria så länge du håller dig inom ramarna för uteffekten.

Jag försöker föra en dialog med PTS men de är otroligt sega på att svara på epost - det har nu tagit 4 veckor sedan jag sist skickade frågor med vändande post till den person där...

Men vi får se hur det går...kanske hinner bli klart år2835 med nuvarande hastighet i konversationen
      UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• zoomzky
        • nov 2010
        • 163

Ursprungligen postat av UndCon
        Du har rätt

1.2-1.3 är inte tillåtet om du inte har amatörradiolicens - och då får du bara använda vissa kanaler över 1.3 dvs på min enhet som har 8 kanaler skulle bara 3 av dessa vara lagliga med en licens.

2.4 samt 5.8 är fria så länge du håller dig inom ramarna för uteffekten.

Jag försöker föra en dialog med PTS men de är otroligt sega på att svara på epost - det har nu tagit 4 veckor sedan jag sist skickade frågor med vändande post till den person där...

Men vi får se hur det går...kanske hinner bli klart år2835 med nuvarande hastighet i konversationen
        Bra jobbat att du fördjupar dig och delar med dig informationen Undcon!

*bugning*
        /Z

Kommentar

• simply
          • apr 2011
          • 56

Du har rätt
          Om man håller sig inom 1240-1300MHz, dvs. Amatörradio-bandet, så är man ju iaf "laglig" och stör inte någon Radionavigering för luftfar eller liknande - kanske bara saknar amatörradiocertifikatet

Hört något mer från PTS??

//

Kommentar

• fattaren
            • jul 2009
            • 87

Har kollat en hel del på pts sida http://e-tjanster.pts.se/radio/frekv...n/Service.aspx Och kommit fram till att jag inte hittat en sändare som sänder lagligt, det finns ju 25mw sändare, med de sänder på fel frekvenser de jag hittat. sååå nu hatr jag börjat fundera på ipkameror, och låta någon kontrollera den från datorn. kan det vara ett alternativ tro?

förstår inte riktigt resonemanget att två system på 2.4 ghz slår ut varandra... du kör ju med 2.4ghz på ett flygfält fullt med andra som även de kör på 2,4ghz utan att störa ut varandra.
            www.fotoflygaren.se

Kommentar

• Impulze
              • sep 2006
              • 1347

Det finns 10mW sändare (2.4) som är lagliga, men det är nog inte nån som använder dom.

En analog videolänk på 2,4 ghz påverkas av den digitala 2,4 rc-länken. Därför får man ränder i videobilden.

Ip kamera och fpv?

//Matte

Kommentar

• UndCon
                • apr 2009
                • 2886

Lite modifiering av Skywalkern

Resultatet lät inte vänta på sig - mycket bättre utan GoPro-kameran i vägen

Kommentar

• Jode
                  • sep 2008
                  • 290

Men "Luftfartyget flygs enbart inom synhåll för piloten".
                  Halvtråkig fpv...

Nu har jag gått ett steg längre

Mitt tillstånd från Transportstyrelsen har kommit - numera är jag 1.a godkänd

Mitt tillstånd från Säksam borde anlända denna veckan

Jag har kontaktat PTS angående de frekvenser min videosändare kan anvädna sig av och jag väntar på svar.

2 av 3 avklarade - sen har man ryggen fri

Kommentar

• MrOvanhill
                    • jan 2008
                    • 468

Man kan komma väldigt långt bort med en stor segelkärra och fortfarande kunna se det... säg 3m spännvidd.

AVA... FPV... Hmmmm... Det kommer närmare och närmare... Snart är det naturliga köpskyddet som prislappen inger bortnött.
                    Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
                    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Kommentar

• fattaren
                      • jul 2009
                      • 87

Ursprungligen postat av MrOvanhill
                      Snart är det naturliga köpskyddet som prislappen inger bortnött.
                      lol "det naturliga köpskyddet som prislappen inger" alldrig hört de uttrycket, är väl fint att alla får råd att leka
                      www.fotoflygaren.se

Kommentar

• MrOvanhill
                        • jan 2008
                        • 468

Jag menar mest att jag måste motivera mig själv lite hårdare för att hosta upp för en modell ju mer den kostar. Även om jag har pengarna. I det här fallet har jag till och med planerat det en god stund, så stålarna ligger och skräpar på banken sen ett bra tag tillbaka faktiskt. Men av nån jäkla anledning så tar det liksom emot att köpa ett plan för 6,5 tusen spänn. Jäkligt lustigt faktiskt.

Faaannnn.. Jag ska köpa... Köp, köp, köp!

Nästa vecka kanske...
                        Mvh, Thomas

Kommentar

• UndCon
                          • apr 2009
                          • 2886

Ursprungligen postat av Jode
                          Men "Luftfartyget flygs enbart inom synhåll för piloten".
                          Halvtråkig fpv...
                          Tyvärr - men så är regelverket och det är upp till var och en att följa givetvis. Bäst är om man gör rätt för sig för att undvika problem vid en eventuell olycka.

5-600meter bort har jag varit nu och det är långt borta...men man täcker upp ett rätt stort område så det gäller att placera sig rätt...

Kommentar

• fattaren
                            • jul 2009
                            • 87

[QUOTE=Impulze;250441

Ip kamera och fpv?

//Matte[/QUOTE]

jag flyger inte fpv själv, utan vill ha en laglig länk ner till marken. vissa ip kameror kan du ju styra med rätt stora utslag.
                            www.fotoflygaren.se

Kommentar

• DrHanke
                              • maj 2006
                              • 5249

500m är en lagom gräns, det är så långt det är på gränsen att gå och hämta. Är det skog åker eller annat i vägen så blir det jobbigt annars man e ju lat...
                              //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• MrOvanhill
                                • jan 2008
                                • 468

Senast jag flög så blev det inom en radie på ca 500-700 meter beroende på riktning och skogsbryn etc och jag tyckte inte att det kändes trångt. Gav dessutom alldeles utmärkt bild hela tiden.
                                Mvh, Thomas

Kommentar

Arbetssätt...