Ingen link funkar för mig iaf
Nybörjare med FPV
Kollaps
X
-
-
Du behöver sannolikt inte 850mW. Sikta runt 300-400mW tror jag. Det blir mest värme av den extra effekten och räckvidden kommer sannolikt inte vara något problem redan omkring 3-400mW. Kolla på RCexplorer.se och spana in hans videosnuttar på Dutuben. Han verkar köra med den nivån på sändareffekt och verkar ha sjysst räckvidd. Iofs använder han patch-antenn vilket ökar räckvidden (så länge den är pekad åt rätt håll).
Vad gäller ElectronicaRCs webbsida verkar den vara kinkig ibland. Jag har fått för mig att den inte gillar at leva utan språkval i urlen eller nåt sånt.Kommentar
-
Kommentar
-
Jag hakar på den här tråden lite i stället för att skapa en ny tråd. Jag är rätt grön inom fpv och har lite funderingar kring sändare/mottagare för videoöverföring. Jag hittade lite infom om 5.8 ghz och lite allmän info om antenner. Verkar den infon jag har hittat vettig ? Läs nedan
"
5.8Ghz med 200mW kan man få upp till ca:1000m räckvidd vid bra förhållanden med vanliga (rundstrålande) antenner.
Vad ska jag använda för antenn?
På videosändaren används vanligtvis två typer av antenner, en vanlig rundstrålande antenn "pigtail" med låg dbi eller på vissa videosändare kan det var bara en bit vire "lambda" antenn, det senare används oftast om låg vikt är viktigt.
låg dbi innebär att antennen har stor spridning "gain" och i bästa fall liknar spridningen som en stor boll som når lika långt åt alla håll vilket är att rekomendera om man flyger, om man har högre dbi så plattas spridnings bollen ut och räckvidden blir länge, mycket kortare rakt ovanför och under antennen, inte så bra på ett flugplan där man svänger hela tiden.
vanligtvis används 3dbi antenn till videosändare.
på video mottagaren använder man vanligtvis två typer av antenner också, även där är en vanlig rundstrålande "pigtail" vanligast och även där är det låg dbi som rekomenderas. men annars är det även vanligt att man använder en panel antenn "patch" som har bättre mottagning i en riktning.
Samma princip gäller även här som på rundstrålande antenner, dvs. låg dbi ger mer spridning och kortare räckvidd, hög dbi ger smalare och mer riktad spridning och längre räckvidd.
Vanligtvis används patch antenner med 8-11dbi till videomottagaren och på rundstrålande antenn används 3-9dbi"Kommentar
-
Jag är också "grön" på FPV än så länge...var intresserad av 5.8Ghz länge men valde bort den av en anledning.
Enligt IBCrazy kan man inte göra egna antenner till ett 5.8Ghz system utan måste handla orginalantenner.
Vet inte hur stor en "köpt" 5.8-antenn är men på ett 1.3Ghz system är orginalet GIGANTISK! Hade en vision
att tillverka en egen vee-antenn a la IBCrazy men eftersom han sålde färdiga för rimligt pris köpte jag ett par istället.
Skall ge mig på en Biquad vad det lider...
Har du sett filmen ? http://www.vimeo.com/8826952
Mvh,
/ZKommentar
-
Vilken bra film, till och med jag fattade :-)
//UlfKommentar
-
Problemet med egna antenner på 5,8 är längden på spröten som blir knepiga att kapa rätt utan mät utrustning.Jag är också "grön" på FPV än så länge...var intresserad av 5.8Ghz länge men valde bort den av en anledning.
Enligt IBCrazy kan man inte göra egna antenner till ett 5.8Ghz system utan måste handla orginalantenner.
Vet inte hur stor en "köpt" 5.8-antenn är men på ett 1.3Ghz system är orginalet GIGANTISK! Hade en vision
att tillverka en egen vee-antenn a la IBCrazy men eftersom han sålde färdiga för rimligt pris köpte jag ett par istället.
Skall ge mig på en Biquad vad det lider...
Har du sett filmen ? http://www.vimeo.com/8826952
Mvh,
/Z
En inverted Vee på följande frekvenser blir, i cirka mått...
1,2 = 5,4mm / spröt dvs ca 10mm totalt
2,4 = 2,7mm / spröt dvs ca 5.4mm totalt
5,8 = 1,35mm / spröt dvs ca 2,7mm totalt
Jag själv gjort en inveted vee för 1,2 och den är helt klart mindre och mer hanterbar än original antennen som är rätt klumpig.//DrHanke
*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***Kommentar

Kommentar