Jag tycker att de som inte flyger fpv, eller inte ens är intresserade av fpv och ny teknik kan sluta läsa och skrivai den delen av forumet. Det kommer alltid finnas låtsaspoliser och jantemarinerade paragrafryttare som kväver kreativiteten. Ett tips är att man i Sverige som tex. 13-åring helt utan kunskap får framföra en 400kg tung vattenskoter med 300hk motor i hundra knop i farleder och platser där fri fart gäller. Hugg där.
Styra via satellit
Kollaps
X
-
Du glömde ju det viktigaste... även en båt under 12 m får framföras av kalle 12 år samt hulda 92 utan minsta lilla kunskap eller vett... om du duger till att flyga modelflyg o dessutom på egen hand montera ihop ett fungerande fpvkit som du kan driva iväg 2km med så är du inte helt bakom flötet. Men visst risker finns det naturligtvis alltid och dom finns överallt med allt vi håller på med. Så länge man flyger med sunt förnuft så är det nog ok.. visst flyg 5 mil om du startar i tärna o drar rätt över kalfjället.. hittar du av nån ren så må det väl vara... den dör där av ett rcplan eller på nån norrländsk bilväg.. renägarna får hur som helst massa pengar för det :P nä skämt osido. flyger du över obebyggt område så är det väl fritt fram att flyga så långt du vill. Jag håller också med på att andra grenar än fpv är mycket farligare... vårt flygfält är ca 1km från en by.. o visst drar iväg en hotliner eller pylonracer o den skenar o träffar nån i byn i 300 blås så är det nog snäppet värre än om mitt stora frigolit-åbäke på ca 1.5kg i 40km/h med proppen bak träffar någon. Att den än skulle ta sig till byn vore ju en bedrift
Men som slutsats... gäller här o gäller med allt annat... SUNT FÖRNUFT
Jag tycker att de som inte flyger fpv, eller inte ens är intresserade av fpv och ny teknik kan sluta läsa och skrivai den delen av forumet. Det kommer alltid finnas låtsaspoliser och jantemarinerade paragrafryttare som kväver kreativiteten. Ett tips är att man i Sverige som tex. 13-åring helt utan kunskap får framföra en 400kg tung vattenskoter med 300hk motor i hundra knop i farleder och platser där fri fart gäller. Hugg där.Kommentar
-
Att bygga en egen raket och sattelit och skicka upp är också mycket farligt. Dels kanske du behöva diverse radioaktiva ämnen, vilket direkt faller under Strålskyddslagen (1958:110). Sen så måste du ju ha nån form av bränsle till raketen, då raketbränsle ofta är väldigt explosivt så kommer genast Lag (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor in i bilden. Sen så måste du väl lyckas få upp din sattelit i omloppsbana så måste du ju kunna kontrollera den, och det sker ju via nån form av radio och även där finns massa regler som måste följas se http://www.pts.se/upload/Ovrigt/Radi...2011-07-01.pdf
Sen så tror jag ej SMFF regler tillåter att man skickar upp saker i omloppsbana, vilket jag tycker är väldigt rimligt. Det räcker med att en hemmabyggt raket/fpv kommunikations sattelit faller ner någonstans så kan det förstöra för hela hobbyn. Använd sunt förnuft !Kommentar
-
Klart det går - frågan är bara om du har råd -satellittelefoni tex
vad gäller regler o dyl så hänvisar jag till mitt Scenario i en annan aktuell tråd
Kommentar
-
Dock otroligt mycket mindre än när bränsledrivna modellplan kraschar, en fulltankad skalamodell som tappar RC-kontakten efter start kan flyga bra många km innan den landar. Landningen kan bli rätt så brutal (metallklump/motor i nosen) med brand som följd. För att inte tala om turbinkärror. Jag tror den största faran mot FPV är de risker som beskrivs utan koppling till andra RC-grenar. Visst, jag förespråkar inte toklånga flygningar men tycker att överdrivna risker hotar FPV-hobbyn långt mer än någon som då och då flyger utanför regelverket. Hur många flyger inte stora segelkärror högre än vad som är tillåtet?
Jag hoppas att man kommer fram till en lösning som blir liknande den man har i segelflyget. Dvs att man kan ringa in till LFV och söka tillstånd att flyga i vissa förutbestämda sektorer. Då finns informationen tillgänglig för övriga flyget och man kan fortfarande flyga relativt långt om man vill. Då skulle det även finnas bättre kontroll på vilka som flyger.
Om allt görs olagligt kommer knappast FPV att minska. Tekniken finns och ökar i omfattning. Det är, enligt mig, bättre att hitta lösningar än att leta efter risker. Särskilt när riskerna knappast är bland de allvarligare inom hobbyn.Senast redigerad av Boopidoo; 2011-08-24, 11:31.Kommentar
-
Problemet är att vi har att göra med tunga organisationer. PTS som jag har pratat en hel del med ärhelt insnöade och de går inte att påverka - då är det bara för oss att följa de regler som finns.
Har du UAV/UAS licens så vet du att det är massor med regler att följa, samt att du måste ha en speciell försäkring som täcker eventuella skador på tredje part.
Nu har tråden spårat ur tillräckligt - tillbaks till topic.
Undrar hur mycket lagg man får via en satellitlänk. Jag antar att ex militären flyger betydligt högre än de flesta av oss gör och då behöver inte besluten komma så snabbt, då kan det funka. Buskflygning skulle tex aldrig funka om du har mer än .5 sekunders lagg.
Flyger du ett par hundra meter upp i luften spelar .5 sekund ingen roll.Kommentar
-
Sant. Militära system flyger mig veterligen aldrig enbart via direktlänk. Det finns ju många olika system men de som jag känner till har automatik som utför den mesta flygningen och som "väntar" på ny indata av användaren/operatören. Om ingen indata kommer följer de en förutbestämd rutt. På så vis måste inte ny indata/justering göras på samma vis som när vi flyger via direktlänk och "lagg" på några sekunder spelar inte lika stor roll även om det nog är sällan som lagget är så stort. Sedan utförs ju indata ofta med att ange ny kurs och höjd snarare än att "ta över rodren" så att säga.
Har själv bara kollat närmare på Ugglan (Sperwer), Falken (Skylark) och Desert Hawk. Inget av dessa använde satellitlänk för styrning så min erfarenhet kanske inte är så relevant...
Kommentar
-
//DrHanke
*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***Kommentar
-
Kommentar

Kommentar