UAS förslag på prishöjning 2013

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kamelkungen
    • sep 2008
    • 238

Här har vi ju svaret. Se till att vara medlem i SMFF och flyga på ett modellflygfält samt att flyga kring fältet så är det ok.

Inte mycket mer att göra. Något certifikat är ju helt meningslöst. Kan heller inte tänka mig att det skulle gälla och om man har det får man bygga och flyga hur man vill. Helt otänkbart.

Ursprungligen postat av UndCon
    FPV är inte UAS/UAV - FPV är fortfarande modellflyg då det är du som styr.

klipper lite från ett tidigare mail mellan mig och transportstyrelsen(detta brevet är till mig)

//
    Du skrev i ett tidigare mejl att du till en början mest kommer flyga på hobbybasis, alltså inga uppdrag eller kommersiella flygningar. Är det bara hobby/fritidssysselsättning så kan det ju betecknas som modellflyg och då finns det ju inget krav på tillstånd eller försäkring.
    //

Det gäller alltså bara vid flygning på uppdrag och kommersiellt bruk, men jag tycker trots allt att det är en saftig peng.
    //UndCon

Kommentar

• lassebetong
      • mar 2007
      • 1255

Ursprungligen postat av kamelkungen
      Här har vi ju svaret. Se till att vara medlem i SMFF och flyga på ett modellflygfält samt att flyga kring fältet så är det ok.

Inte mycket mer att göra. Något certifikat är ju helt meningslöst. Kan heller inte tänka mig att det skulle gälla och om man har det får man bygga och flyga hur man vill. Helt otänkbart.
      Det duger lika bra med RCFF, så länge man rättar sig efter deras regler.

Och varför meningslöst?
      Har du behov av cert så är det ju självklart förbaskat trist med en höjning
      //Lasse

Kommentar

• UndCon
        • apr 2009
        • 2886

Flyger du kommersiellt gör du det garanterat på platser som inte står med som RCfält
        ex flygfoto på hus åt mäklare som alltid sker på olika platser...
        //UndCon
        UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6807

Och jag som bor på Åland som hör till Finland men tex är demilitariserat osv...
          Vart skall jag vända mig om jag vill vara laglig, nu när jag både FPVar med flyg samt heli och tänkt fota och filma.

Och vad är straffet om man inte bryr sig? (I Sverige alltså)

Vad är egentligen orsaken till höjningen? Är det "ah, nu kan vi få in mer pengar på nåt!" eller råkar det händelsevis bero på en seriös orsak?
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• UndCon
            • apr 2009
            • 2886

OJ - vet ej vad det är för straffsats. för FPV är det Transportstyrelsen och för flygfoto är det Säksam

Kommentar

• Michael
              • maj 2006
              • 1742

Ursprungligen postat av Ålänning
              ... Och vad är straffet om man inte bryr sig? (I Sverige alltså)
              Om frågan avser själva flygfotograferingen och inte frågan om huruvida den sker från en UAS eller ej så gäller följande angående straff:

Utdrag ur Lag (1993:1742) om skydd för landskapsinformation
              10 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet sprider flygbilder eller liknande registreringar från luftfartyg, kartor eller andra sammanställningar av landskapsinformation som inte får spridas enligt 6 eller 7 § döms till böter eller fängelse i högst ett år.
              I ringa fall döms inte till ansvar enligt första stycket.

Vad gäller behovet av tillstånd är grundregeln den att så länge Sverige inte befinner sig i förhöjd beredskap krävs inget förhandstillstånd för flygfotografering över någon del av Sverige (gäler ej skyddsobjekt).
              Däremot kravs det alltid tillstånd i förväg för spridning av flygfoton, oavsett hur detta sker.

Läs mer här:http://www.forsvarsmakten.se/sv/Om-F...bildspridning/

Kommentar

• UndCon
                • apr 2009
                • 2886

Tack för klargörandet Michael!

Kommentar

Arbetssätt...