Har en del frågor, ang bl.a. FPV

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Att det "känns" stabilare att flyga FPV kontra vanligt kanske helt enkelt beror på att du inte ser hur "illa" du ev flyger när du s a s sitter i kärran - för utan glasögon så ser du ju direkt hur kärran rör sig i luften vilket inte framgår lika bra (på lite höjd i alla fall) när du flyger FPV...
    Och ju närmare marken man flyger - desto mera dramatiskt kan ju en flygning bli om man inte har riktig ordning på spakarna. Säger inte att det är så för just dig men det skulle kunna vara en förklaring till din upplevelse att det "är enklare" att flyga FPV än vanligt...
    Roger

Kommentar

• chulie
      • dec 2007
      • 174

Ursprungligen postat av Impulze
      sändare och kamera brukar dra kring 300-400mAh.

Går aldrig veta hur långt bort man kan flyga då det är massa faktorer som påverkar. Gör en ordentlig räckviddstest med videolänk igång. Failsafe:ar det inget på 2km så kan man ju räkna med att länken klarar mer på höjd.

//Matte
      Okej, jag ska göra ett riktigt test, något man bör tänka på när man gör testet?

Kommentar

• chulie
        • dec 2007
        • 174

Ursprungligen postat av McRegor
        Att det "känns" stabilare att flyga FPV kontra vanligt kanske helt enkelt beror på att du inte ser hur "illa" du ev flyger när du s a s sitter i kärran - för utan glasögon så ser du ju direkt hur kärran rör sig i luften vilket inte framgår lika bra (på lite höjd i alla fall) när du flyger FPV...
        Och ju närmare marken man flyger - desto mera dramatiskt kan ju en flygning bli om man inte har riktig ordning på spakarna. Säger inte att det är så för just dig men det skulle kunna vara en förklaring till din upplevelse att det "är enklare" att flyga FPV än vanligt...
        Roger
        Det skulle kunna vara en förklaring, men vi är två bröder som alltid flyger tillsammans och vi tycker inte att vi flyger illa med glasögonen på, visuellt ser man ingen skillnad mot en som flyger utan glasögon.

Har flugit en del nära marken och tycker att även det fungerar bra.

Jag tror nog att det hela beror på att när man flyger vanligt och börjar komma lite långt bort kan det ibland vara svårt att se vilket håll flygplanet ligger på (vi flyger oftast i skymningen när det börjar bli mörkt, och när solen skiner är det lätt att bli bländad) detta slipper vi med FPV.

När man flyger lite längre över t.ex. skog, blir det svårare och svårare att bedöma höjden till trätopparna, jag tycker i alla fall det känns som att man flyger lägre än vad man egentligen gör, med FPV har man bättre koll på detta tycker jag.

Kommentar

• chulie
          • dec 2007
          • 174

Föresten, hur ställer ni in failsafe på t.ex. en Bixler? Jag har bara ställt så att motorn stängs av och så att det seglar rakt fram. Jag har hört att vissa ställer in lite sidroder så att den cirkulerar och inte hamnar så långt bort, men jag är rädd att det blir en krasch då. Hur gör ni?

Kommentar

• simonarvestrand
            • jan 2012
            • 3850

lite sida har jag haft på mina så dom går i en cirkel ner, men rätt stor.
            dock har jag aldrig fått nån failsafe på dom så jag vet inte hur det skulle funkat.

Kommentar

• lassebetong
              • mar 2007
              • 1255

Ursprungligen postat av chulie
              Föresten, hur ställer ni in failsafe på t.ex. en Bixler? Jag har bara ställt så att motorn stängs av och så att det seglar rakt fram. Jag har hört att vissa ställer in lite sidroder så att den cirkulerar och inte hamnar så långt bort, men jag är rädd att det blir en krasch då. Hur gör ni?
              Det är väl bara att testa "skarpt", lite höjd och slå av sändaren och se hur planet beter sig.
              Själv lägger jag skevroder max upp och motor avslagen, då brukar den skjunka gansak bra.
              Men har man tappat signalen så är nog planet det minsta att bekymra sig över.

Kommentar

• simonarvestrand
                • jan 2012
                • 3850

Lyssna på lasse, jag har sett hur hans maskiner cirkulerar ner i marken
                faktiskt inte dumt alls , tror inte nån vill ha en maskin i huvudet bättre att den landar hårt ute på en åker eller nått

Kommentar

• chulie
                  • dec 2007
                  • 174

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                  lite sida har jag haft på mina så dom går i en cirkel ner, men rätt stor.
                  dock har jag aldrig fått nån failsafe på dom så jag vet inte hur det skulle funkat.
                  okej, ska testa att glidflyga ner med lite sidroder och se vad som händer!

Kommentar

• chulie
                    • dec 2007
                    • 174

Ursprungligen postat av lassebetong
                    Det är väl bara att testa "skarpt", lite höjd och slå av sändaren och se hur planet beter sig.
                    Själv lägger jag skevroder max upp och motor avslagen, då brukar den skjunka gansak bra.
                    Men har man tappat signalen så är nog planet det minsta att bekymra sig över.
                    Jo, ska testa, jag tänkte om man får den att hålla sig i luften så länge som möjligt kanske man kan ha en chans att få tillbaks signalen, och landar den mjukt gör den ju mindre eventuell skada.

Kommentar

• chulie
                      • dec 2007
                      • 174

Hur lång räckvidd har ni andra på era grejer?

Någon som testat räckvidden på Frsky modul plus fullrange mottagare? Eller predator v2, 250mw, och vanliga antenner?

Vilket ger mest om man vill uppgradera, andra antenner eller starkare sändare?

Kommentar

• Fluf
                        • jul 2012
                        • 1580

Min FrSky D8R V2 med antennerna i en nedåtvänt V gick ca 1200m i närheten av bebyggt område med en DJT Tx och standard antenn. Med en lite vassare sändare och/eller antenn i störningsfritt område så går det nog en bit längre.

Körde innan med en DHT-U sändare och 5dBi antenn innan jag råkade döda den och enligt RSSI så hade den längre räckvidd (maxade den aldrig).

Bra antenn ger en del, ännu mer får du från en booster, om du dessutom kör med en stark riktad antenn kan du komma löjligt långt även med 2,4GHz (sett youtube på 4-5mil med 2,4GHz Tx).

När jag flög Bixler hade jag lite upproder och mycket sidoroder, motor av samt headholding gyro som höll vingarna stabilt. Behövde dock aldrig använda mig av failsafe där. Nu har jag RVOSD och RTH som FailSafe.

Kommentar

• chulie
                          • dec 2007
                          • 174

Ursprungligen postat av Fluf
                          Min FrSky D8R V2 med antennerna i en nedåtvänt V gick ca 1200m i närheten av bebyggt område med en DJT Tx och standard antenn. Med en lite vassare sändare och/eller antenn i störningsfritt område så går det nog en bit längre.

Körde innan med en DHT-U sändare och 5dBi antenn innan jag råkade döda den och enligt RSSI så hade den längre räckvidd (maxade den aldrig).

Bra antenn ger en del, ännu mer får du från en booster, om du dessutom kör med en stark riktad antenn kan du komma löjligt långt även med 2,4GHz (sett youtube på 4-5mil med 2,4GHz Tx).

När jag flög Bixler hade jag lite upproder och mycket sidoroder, motor av samt headholding gyro som höll vingarna stabilt. Behövde dock aldrig använda mig av failsafe där. Nu har jag RVOSD och RTH som FailSafe.
                          Tack för svaret, hur menar du "antennerna i ett nedåtvänt V"?

Jag kör med en V8FR-II mottagare.

Kommentar

• Impulze
                            • sep 2006
                            • 1347

Han menar nog att antennerna pekar nedåt med separation. Vänd på ett V så ser du

//Matte

Kommentar

• Fluf
                              • jul 2012
                              • 1580

Ursprungligen postat av chulie
                              Tack för svaret, hur menar du "antennerna i ett nedåtvänt V"?

Jag kör med en V8FR-II mottagare.
                              Ursprungligen postat av Impulze
                              Han menar nog att antennerna pekar nedåt med separation. Vänd på ett V så ser du

//Matte
                              Precis

Inte >
                              Inte <
                              Inte V
                              Utan ...
                              Gissa den fjärde

Kommentar

• Snickarjävel´n
                                • aug 2006
                                • 1927

/\